Nähtävillä olevat katusuunnitelmat 22.4 - 6.5.2024
Suunnitelmaehdotukset ovat nähtävänä 22.4 - 6.5.2024 tällä sivulla ja Tampereen palvelupisteessä osoitteessa Frenckellinaukio 2 B. Mahdolliset muistutukset on osoitettava kirjallisesti Tampereen kaupungin yhdyskuntalautakunnalle ja toimitettava edellä mainittuna nähtävilläoloaikana kirjaamoon.
Kirjaamo
Kalevantie
Kalevantien välillä Salhojankatu–Tilhentie, suojatiejärjestelyjen katusuunnitelmaehdotus, nro 1/22520, Kalevanharjun ja Järvensivun kaupunginosissa, TRE: 1897/10.03.02/2024.
Liikenneturvallisuuden parantamiseksi on tehty katusuunnitelmaehdotus Kalevantien suojateiden parantamistoimenpiteistä välillä Salhojankatu – Tilhentie. Tavoitteena on suojateiden liikenneturvallisuuden parantaminen pienin ja kustannustehokkain toimenpitein. Tulevaisuudessa on tarkoituksena saneerata Kalevantie kokonaisuudessaan aiemmin laaditun yleissuunnitelman pohjalta ja nyt suunnitelluissa suojatieratkaisuissa on huomioitu tulevat toimenpiteet mahdollisuuksien mukaan.
Kalevantien suojatiejärjestelyiden rakentaminen kuuluu Tampereen kaupungin kaupunkiympäristön palvelualueen vuoden 2024 vuosisuunnitelmaan.
Petri Keivaara
Tilaaja KatuinsinööriAntti Ollila
Suunnittelija/WSP Finland Oy SuunnitteluinsinööriLapintien, Naistenlahdenkadun ja Pohjolankadun liittymä
Lapintien, Naistenlahdenkadun ja Pohjolankadun liittymän katusuunnitelmaehdotus, nro 1/22570, Osmonmäen ja Tampellan kaupunginosissa, TRE: 1898/10.03.02/2024.
Katusuunnitelmaehdotus on laadittu katuliittymän muuttamiseksi liikennevaloliittymäksi. Suunnitellut liittymäratkaisut palvelevat tulevaisuudessa erityisesti kaupungin joukkoliikenteen tarpeita.
Liikenneturvallisuuden parantamiseksi on Lapintielle Soukanlahdenkadun liittymän länsipuolelle suunniteltu uusi suojatie. Lapintieltä, Kastin sillalta poistuu sillan eteläpuoleinen jalkakäytävä. Lapintien ja Naistenlahdenkadun liittymästä Lapintien ylittävä suojatie poistuu. Myös Naistenlahdenkadun ja Pohjolankadun liittymästä poistetaan Naistenlahdenkadun ylittävä suojatie.
Pohjolankadun ja Naistenlahdenkadun liittymää linjataan uudelleen ajoradan sekä pyörätien ja jalkakäytävän osalta.
Kadun pinta- ja perusvedet johdetaan hulevesiviemäreihin ja katuvalaistus uusitaan tarpeellisilta osin.
Liittymän rakentamistyöt pyritään tekemään syksyllä v. 2024.
Petri Keivaara
Tilaaja KatuinsinööriJaana Kämäräinen
Suunnittelija/WSP Finland Oy ProjektipäällikköVihikatu ja Vihipolku
Vihikadun ja Vihipolun katusuunnitelmaehdotukset n:o 1/22576 ja 1/22577, Vihiojan kaupunginosassa, TRE: 1896/10.03.02/2024.
Katusuunnitelmaehdotus on laadittu uuden asemakaavan pohjalta Vihikadun ja Vihipolun rakentamista varten. Katuyhteyden kautta kuljetaan alueen tonteille. Alueelle ollaan toteuttamassa mm. uutta poliisiasemaa sekä palo- ja pelastuslaitosta. Lisäksi suunnitelluilla ratkaisuilla saavutetaan uusi jalankulun ja pyöräilyn yhteys Lempääläntien ja Viinikankadun välille.
Asfalttipäällysteiseksi suunnitellun Vihikadun pituus on noin 350 metriä ja Vihipolun pituus noin 65 metriä. Ajoradan leveys on 7,0 metriä. Yhdistetyn jalkakäytävän ja pyörätien leveys on 3,5 metriä. Ajoradan eteläpuolinen reuna on suunniteltu reunakivellisenä ja vierialueet nurmetetaan. Alueen viihtyisyyden parantamiseksi on ajoradan sekä pyörätien ja jalkakäytävän väliselle viherkaistalle esitetty katupuita. Vihikadun ja Viinikankadun liittymään on suunniteltu uudet suojatiet.
Katualueen pintavedet johdetaan viherpainanteen ja hulevesikaivojen kautta hulevesiviemäriin. Vihikadulle ja Vihipolulle on suunniteltu valaistus.
Vihikadun ja Vihipolun rakentaminen sisältyy Tampereen kaupungin kaupunkiympäristön palvelualueen vuoden 2024 vuosisuunnitelmaan.
Petri Keivaara
Tilaaja KatuinsinööriJarmo Stenvik
Suunnittelija/A-Insinöörit Suunnittelu Oy ProjektipäällikköOpiskelijankatu
Opiskelijakadun välillä Ahvenisjärventie – Insinöörinkatu katusuunnitelmaehdotus n:o 1/21719, Hervannan kaupunginosassa, TRE:1899/10.03.02/2024.
Katusuunnitelmaehdotus on laadittu Opiskelijankadun saneeraamista varten ja se pohjautuu aiemmin laadittuun kadun yleissuunnitelmaan. Suunnitelmaehdotuksessa on esitetty mm. väylien tuleva sijainti, korkeusasemat, pintamateriaalit ja pintavesien kuivatus.
Opiskelijankadun katutila jäsennellään uudelleen ja tavoitteena on saada toimivampi, turvallisempi ja viihtyisämpi katu kaikille käyttäjäryhmille. Opiskelijankatuun rajautuvat katuliittymät sovitetaan uusiin ratkaisuihin. Ajoradan leveys on nykyään 14 m ja pysäköinti tapahtuu ajoradan reunoilla ajoradan suuntaisesti. Ajorata on suunniteltu 7,0 m levyiseksi. Ajoradan reunoille on suunniteltu reunakivellä ajoradasta erotellut pysäköintitaskut. Linja-autopysäkit on esitetty ajoratapysäkkeinä nykyisten pysäkkien kohdille ja niihin on sijoitettu pysäkkikatokset. Opiskelijankadun ja Ahvenisjärventien liittymään on suunniteltu kiertoliittymä. Opiskelijankadun ja Ruovedenkadun liittymä on suunniteltu korotettuna.
Kadun reunoille on suunniteltu reunakivellä tasoeroteltu jalkakäytävä ja pyörätie. Jalkakäytävä on 4 cm korkeammalla kuin pyörätie. Jalkakäytävien leveys on 2,75 m. Jalkakäytävien reunoille on esitetty penkkejä ja roskasäiliöitä.
Pyörätiet ovat yksisuuntaisia, mutta tämän lisäksi Opiskelijankadun eteläpuolelle välille Opettajanraitti – Ruovedenkatu on suunniteltu kaksisuuntainen pyörätieosuus. Yksisuuntaisten pyöräteiden leveys on 2,0 m ja kaksisuuntaisten leveys 3,0 m. Opiskelijankadun ja Insinöörinkadun sekä Opiskelijankadun ja Ruovedenkadun liittymien läheisyyteen on esitetty polkupyörien pysäköintialueet. Opiskelijankadulle Valtaraitin itäpuolelle on esitetty tilavaraus kaupunkipyörille.
Opiskelijankadun reuna-alueet on suunniteltu kivettyinä sekä nurmi- ja pensasalueina, joihin tulee monilajisia puuistutuksia. Jalkakäytävien reunaan on suunniteltu myös nurmikkoa sekä pensas- ja puuistutuksia.
Opiskelijankadun valaistus uusitaan. Väylien pintavedet johdetaan pinnan kallistusten avulla hulevesiverkostoon.
Kohteen rakentamistyöt sisältyvät kaupunkiympäristön palvelualueen alustaviin vuosien 2025–2026 vuosisuunnitelmiin.