Nähtävillä olevat katusuunnitelmat 3.3. - 17.3.2025
Suunnitelmaehdotukset ovat nähtävänä 3.3. - 17.3.2025 tällä sivulla sekä tarvittaessa suunnitelmiin voi tutustua sähköisesti myös Tampereen palvelupisteessä osoitteessa Frenckellinaukio 2 B. Mahdolliset muistutukset on osoitettava kirjallisesti Tampereen kaupungin yhdyskuntalautakunnalle ja toimitettava edellä mainittuna nähtävilläoloaikana kirjaamoon.
Kirjaamo
Satamakatu
Satamakatu, n:o 1/22847, katusuunnitelmaehdotus, Kaakinmaan kaupunginosassa, TRE: 1215/10.03.02/2025.
Satamakatua koskeva katusuunnitelmaehdotus on laadittu ko. katuosuuden saneeraamista varten. Suunnitellun katuosuuden pituus on noin 450 metriä. Katusuunnitelmaehdotus on laadittu aiemmin laaditun yleissuunnitelman pohjalta.
Katusuunnitelmaehdotuksen mukaan Satamakadulla, katuosuudella Hämeenpuistosta länteen, ajorata on kaksisuuntainen ja nopeusrajoitus on 40 km/h. Ajoradan leveys on 12,0…15,0 metriä. Ajoradan reunoilta on varattu tilat ajoratapysäköinnille, huoltopysäköinnille, le-pysäköinnille, linja-autopysä-keille sekä linja-autojen lyhytaikaiselle pysäköinnille. Satamakadun, Mariankadun ja Laiskojankujan liittymään on suunniteltu uudet liikennevalot. Satamakadun ja Koulukadun sekä Satamakadun ja Hämeenpuiston liittymät ovat jatkossakin liikennevalo-ohjattuja liittymiä. Satamakadun ja Papinkadun liittymässä Papinkadun liikenne on väistämisvelvollinen Satamakatuun nähden.
Ajoradan molemmilla puolilla on 1,75…2,5 metriä leveät yksisuuntaiset pyörätiet. Pyöräteiden pintamateriaali on sävyasfaltti. Ajoradan ja pyörätien välissä on reunakivi tai erotusalue, jonka leveys on 0,75…3,0 metriä. Pyörätien ja kadunvarsipysäköinnin välissä on aina vähintään 0,75 metrin levyinen erotusalue / ovenavaustila.
Katuosuuden molemmilla reunoilla on 2,5…3,5 metriä leveät jalkakäytävät. Jalkakäytävien pintamateriaali on betonilaatoitus. Jalkakäytävien ja pyöräteiden välissä on pääosin 2,5…3,0 metriä leveät erottelukaistat. Satamakadun kaikki suunnitellut suojatiet ovat esteettömyyden erikoistason mukaisia.
Katusuunnitelmaehdotuksen mukaan Satamakadun ko. katuosuudella jalkakäytävien ja pyöräteiden välissä olevien erottelukaistojen kasvillisuus koostuu katupuiden lisäksi monilajisista dynaamisista perennaistutuksista. Istutusalueet asettuvat ympäröivän maanpinnan tasoon ja ne rajataan kahdella nupukivellä. Säilyvien lehmusten rungon ympärysalueiden pintamateriaalina käytetään singeliä. Erottelukaistoilla istutusalueiden välissä on kadunkalusteita kuten penkkejä, roska-astioita, pyörä- ja potkulautapysäköintipaikkoja sekä katuvalaisimia.
Satamakadun ko. katuosuuden kadunvarsipysäköintiä on rajoitettu siten, että pysäköinti on maksullista maksuvyöhykkeen 3 mukaisesti arkisin klo 8–18 ja lauantaisin klo 8–16. Muina aikoina pysäköinti on näillä paikoilla vapaata ilman rajoituksia. Edellisestä poiketen Svenska samskolanin läheisyydessä Satamakadun katuosan Mariankatu – Koulukatu eteläreunalla katuvarsipysäköintiä on rajoitettu siten, että pysäköinti on sallittu pysäköintikiekkoa käyttäen enintään 30 minuuttia arkisin klo 07–17 ja lisäksi pysäköinti on näillä paikoilla maksullista maksuvyöhykkeen 3 mukaisesti lauantaisin klo 8–16. Muina aikoina pysäköinti on näillä paikoilla vapaata ilman rajoituksia. Tampereen Työväen Teatterin edustalla Satamakadun pohjoisreunalla on mahdollistettu linja-autojen lyhytaikaispysäköinti pysäköintikiekkoa käyttäen enintään 30 minuutiksi. Kuormaukseen ja le -pysäköintiin on varattu omat pysäköintipaikat ja näillä pysäköinti tapahtuu osoitettujen liikennemerkkien ja vallitsevien säännösten puitteissa.
Satamakadun ko. katuosuuden katuvalaistus uusitaan. Kadun molemmat puolet valaistaan pylväsvalaisimilla.
Katujen pintavedet johdetaan pinnan kallistusten ja reunakivien avulla hulevesikaivoihin. Satamakadulla pintavesiä ohjaillaan myös erottelukaistan istutusalueille.
Satamakadun vesihuollon saneeraustyön yhteydessä tehtävistä mahdollisista kiinteistöjen tonttijohtojen saneerauksesta ilmoittaa Tampereen Vesi eri kirjeellä.
Satamakadun, Mariankadun ja Laiskojankujan liittymäaluetta koskevat rakennustyöt sisältyvät Tampereen kaupungin kaupunkiympäristön palvelualueen kuluvan vuoden vuosisuunnitelmaan. Satamakadun linjaosuuden toteutus välillä Mariankatu – Hämeenpuisto sisältyy vuoden 2026 alustavaan vuosisuunnitelmaan.


Mariankadun, Pyynikintien ja Hallituskadun liittymäalue
Mariankadun, Pyynikintien ja Hallituskadun liittymäalue, n:o 1/22880, katusuunnitelmaehdotus, Kaakinmaan kaupunginosassa, TRE: 1215/10.03.02/2025.
Mariankadun, Pyynikintien ja Hallituskadun liittymäaluetta koskeva katusuunnitelmaehdotus on laadittu uuden liikennevaloliittymän toteuttamista varten. Samalla parannetaan jalankulun ja pyöräilyn olosuhteita ko. liittymäalueella. Liittymäalueen muutosten laajuus kattaa Mariankadun, Pyynikintien ja Hallituskadun liittymäalueella katuosuuksia yhteensä noin 160 metrin edestä.
Katusuunnitelmaehdotuksen mukaan Mariankadun ja Pyynikintien ajoradat ovat ko. liittymäalueella kaksisuuntaisia. Ajoradan leveys on suunnittelualueella Mariankadulla 8,0…9,90 metriä ja Pyynikintiellä 7…11,5 metriä. Pyynikintien eteläreunasta, ko. liittymäalueen tuntumasta, puretaan nykyistä jalkakäytävää pois noin 100 metrin matkalta. Jalankulun tarpeet on edelleen huomioitu Marianpuiston väylästössä. Pyynikintien pohjoispuolen jalkakäytävä pysyy ennallaan. Hallituskadun ajorata on jatkossakin yksisuuntainen idän suuntaan. Hallituskadun liittymää kavennetaan nykyisestä ja sen ylittää ylijatkettu yhdistetty pyörätie- ja jalkakäytävä.
Katusuunnitelmaehdotuksissa on pyritty säilyttämään mahdollisimman paljon olemassa olevia katupuita sekä parantamaan niiden elinolosuhteita. Tilanteissa, joissa olevia katupuita joudutaan poistamaan, korvataan niitä uusilla katupuuistutuksilla. Uusia katupuuistuksia on esitetty Satamakadun kaikille liittymäalueille.
Katusuunnitelmaehdotuksissa on huomioitu myös Marianpuiston kulkuväylästöä. Marianpuiston läpi kulkeva jalankulun ja pyöräilyn yhteys säilyy lähes ennallaan. Reittiä on esitetty levennettäväksi kolmeen metriin Mariankadun ja Laiskolankujan sekä Mariankadun ja Pyynikintien välisellä osuudella. Laiskolankuja ja Mariankadun kulmassa puistoalueen kuluneita nurmipintoja ennallistetaan sekä uutta nurmipintaa tuodaan Mariankadun kulmassa lähemmäs risteysaluetta. Perusparannettavan reitin eteläpäätyyn sijoittuu uusi oleskelualue.
Katujen pintavedet johdetaan pinnan kallistusten ja reunakivien avulla hulevesikaivoihin.
Mariankadun, Pyynikintien ja Hallituskadun liittymäaluetta koskevat rakennustyöt sisältyvät Tampereen kaupungin kaupunkiympäristön palvelualueen kuluvan vuoden vuosisuunnitelmaan. Satamakadun linjaosuuden toteutus välillä Mariankatu – Hämeenpuisto sisältyy vuoden 2026 alustavaan vuosisuunnitelmaan.
Lisätietoja antavat tarvittaessa: