Nähtävillä olevat katusuunnitelmat ja puistosuunnitelma 7.10 - 21.10.2024
Suunnitelmaehdotukset ovat nähtävänä 7.10 - 21.10.2024 tällä sivulla.
Tarvittaessa suunnitelmaehdotuksiin voi tutustua myös sähköisesti Tampereen palvelupisteessä osoitteessa Frenckellinaukio 2 B. Mahdolliset muistutukset on osoitettava kirjallisesti Tampereen kaupungin yhdyskuntalautakunnalle ja toimitettava edellä mainittuna nähtävilläoloaikana kirjaamoon.
Kirjaamo
Aleksis Kiven katu
Aleksis Kiven kadun länsireuna, väli: Puutarhakadusta pohjoiseen, suunnitelma n:o 22723, Tammerkosken kaupunginosassa, TRE:4064/10.03.02/2024.
Katusuunnitelmaehdotus on laadittu Aleksis Kiven kadun ko. katuosuuden länsireunan saneeraamista varten. Suunnittelun katuosuuden pituus on noin 130 metriä. Katusuunnitelmaehdotuksessa on esitetty mm. väylän tuleva sijainti, korkeusasema, pintamateriaalit, katuvalaistus, kalusteet sekä pintavesien kuivatus ja istutukset.
Katusuunnitelmaehdotuksen mukaan Aleksis Kiven katu välillä Puutarhakadusta pohjoiseen säilyy ajoradan osalta lähes nykyisellään. Aleksis Kiven kadun ko. katuosan ajoradan leveys on 6,50 metriä. Satakunnankadun liittymäalueella Aleksis Kiven kadun ajorataa kavennetaan noin kolme metriä ja liittymässä sijaitseva suojatien keskisaareke poistetaan.
Katusuunnitelmaehdotuksen mukaan katuosuuden merkittävimmät muutokset kohdistavat ajoradan länsipuoleiseen kadun osaan. Jalankulun ja pyöräilyn olosuhteiden parantamiseksi Aleksis Kiven kadun länsireunalla on ajoradasta noin 1,75…3,25 metriä leveällä erotusalueella erotettu jalkakäytävä ja pyörätie. Jalkakäytävän leveys on 3,50 metriä ja pyörätien leveys on 2,50 metriä. Jalkakäytävän ja pyörätien välissä on noin 1,00…2,45 metriä leveä erottelukaista. Jalkakäytävän pintamateriaali on betonikivi ja pyörätien pintamateriaali on asfalttibetoni. Pyörätiellä kulkusuunnat on erotettu toisistaan asianmukaisien ajoratamerkintöjen avulla.
Ajoradan ja pyörätien välisellä erotusalueella on katuosuuden eteläpäässä kaksi le -pysäköintipaikkaa ja katupuita. Erotusalueen pohjoispäässä on korkoeroa tasaava tukimuuri sekä kiveyspintaa. Jalkakäytävän ja pyörätien välissä olevalla nupukivetyllä erottelukaistalla on katupuita ja katuvalaisia sekä pyöräpysäköintipaikkoja.
Aleksis Kiven kadun ylittävät suojatiet ja Satakunnankadun ylittävä suojatie Aleksis Kiven kadun kohdalla ovat esteettömyysratkaisujen osalta nykyisten suunnitteluohjeiden mukaisia.
Kadun pintavedet johdetaan pinnan kallistusten ja reunakivien avulla hulevesikaivoihin.
Aleksis Kiven kadun ko. katuosuuden rakennustyöt sisältyvät Tampereen kaupungin kaupunkiympäristön palvelualueen vuoden 2025 alustavaan vuosisuunnitelmaan.
Puutarhakatu
Puutarhakatu, väli Hämeenpuisto – Vanhankirkonpuisto, suunnitelma n:o 22716, Tammerkosken kaupunginosassa, TRE: 4063/10.03.02/2024.
Katusuunnitelmaehdotus on laadittu Puutarhakadun ko. katuosuuden saneeraamista varten. Suunnittelun katuosuuden pituus on noin 440 metriä. Katusuunnitelmaehdotuksessa on esitetty mm. väylän tuleva sijainti, korkeusasema, pintamateriaalit, katuvalaistus, kalusteet sekä pintavesien kuivatus ja istutukset.
Katusuunnitelmaehdotuksen mukaan Puutarhakadulla, katuosuudella Hämeenpuisto – Aleksis Kiven katu, ajorata on yksisuuntainen lännen suuntaan. Ajoradan leveys on 3,25 metriä. Ajoradan eteläpuolella on ajoradasta pääosin 2,50…3,60 metriä leveällä erotusalueella erotettu jalkakäytävä. Jalkakäytävän leveys eteläreunassa on 2,50…3,70 metriä. Eteläreunan erotusalueella on kadunvarsipysäköintiä, huoltoliikenteen pysäköintipaikkoja ja istutusalueita.
Em. katuosuudella ajoradan pohjoispuolella on ajoradasta 0,50 metrin erotusalueella erotettu jalkakäytävä ja pyörätie. Jalkakäytävän ja pyörätien välissä on pääosin 1,00…3,10 metrin levyinen erottelukaista. Pohjoisreunan jalkakäytävän leveys on 2,50…2,75 metriä. Pyörätien leveys on 3,00 metriä. Pohjoisreunalla erottelukaistalla on katupuita, katuvalaisimia, pyörä- ja potkulautapysäköintipaikkoja, huoltoliikenteen pysäköintipaikkoja sekä katukalusteita.
Em. katuosuudella on pyritty säilyttämään mahdollisimman paljon olemassa olevia katupuita. Katuosan pohjoisreunan erottelukaistalla on nykyisiä sekä uusia katupuita. Katuosan eteläreunan erotusalueen istutusosuuksilla on koristeheiniä ja rungollisia pensaita. Eteläreunan istutettavat alueet toteutetaan alas laskettuina ja ne rajataan matalin kasvillisuuden suoja-aidoin.
Katusuunnitelmaehdotuksen mukaan Puutarhakadulla, katuosuudella Aleksis Kiven katu – Vanhankirkonpuisto ajoradan leveys on 7,00 metriä ja liikenne on kaksisuuntaista. Ajoradan eteläpuolella on ajoradasta reunakivillä erotettu 2,30 metriä jalkakäytävä. Ajoradan pohjoispuolella on ajoradasta 1,60 metriä leveällä erotusalueelle erotettu jalkakäytävä ja pyörätie. Jalkakäytävän ja pyörätien välissä on 1,00 metriä leveä erottelukaista. Erottelualueella ja erotuskaistalla on kiveyspinta. Ko. katuosan ajoradalle on osoitettu taxeja varten pysäköintipaikkoja.
Puutarhakadun jalkakäytävien pintamateriaali on betonikivi. Pyörätien pintamateriaali on sävyasfalttibetoni. Pyörätiellä kulkusuunnat on erotettu toisistaan asianmukaisien ajoratamerkintöjen avulla.
Katusuunnitelmaehdotuksen mukaan Aleksis Kiven katu ja Näsilinnankatu ovat väistämisvelvollisia Puutarhakatuun nähden. Näsilinnankadun, Kuninkaankadun ja Aleksis Kiven kadun liittymäalueet ovat muusta ajoradasta korotettuja liittymäalueita. Kuninkaankadun liittymäalueella pintamateriaalit ovat kauttaaltaan Kuninkaankadun kävelykadun ilmeeseen soveltuvia. Suunnitelma-alueen kaikki suojatiet ovat esteettömyysratkaisujen osalta nykyisten suunnitteluohjeiden mukaisia.
Puutarhakadun ko. katuosuuden kadunvarsipysäköintiä on rajoitettu siten, että pysäköinti on maksullista maksuvyöhykkeen 1 mukaisesti arkisin klo 8-20, lauantaisin klo 8-18 ja sunnuntaisin sekä arkipyhäpäivinä klo 12-18. Muina aikoina pysäköinti on näillä paikoilla vapaata ilman rajoituksia. Kuormaukseen ja le -pysäköintiin on varattu omat pysäköintiruudut ja näillä pysäköinti tapahtuu osoitettujen liikennemerkkien ja vallitsevien säännösten puitteissa.
Katuosuuden katuvalaistus uusitaan. Ajorata ja kadun eteläreuna valaistaan rakennuksien seiniin kiinnitettävin vaijerivalaisimin. Kadun pohjoisreunan jalkakäytävä valaistaan pylväsvalaisimilla.
Kadun pintavedet johdetaan pinnan kallistusten ja reunakivien avulla hulevesikaivoihin.
Puutarhakadun vesihuollon saneeraustyön yhteydessä tehtävistä mahdollisista kiinteistöjen tonttijohtojen saneerauksesta ilmoittaa Tampereen Vesi eri kirjeellä.
Puutarhakadun ko. katuosuuden rakennustyöt sisältyvät Tampereen kaupungin kaupunkiympäristön palvelualueen kuluvan vuoden vuosisuunnitelmaan, sekä vuosien 2025 ja 2026 alustaviin vuosisuunnitelmiin.
Lisätietoja antavat tarvittaessa:
Pasi Palmu
Tampereen kaupunki / Kaupunkiympäristön palvelualue KatuinsinööriMarko Turkki
Katusuunnittelu / Ramboll Finland Oy ProjektipäällikköValssipadonraitti, Frenckellinpuiston jalkakäytävä ja pyörätie
Valssipadonraitti ja Frenckellinpuiston jalkakäytävä ja pyörätie, suunnitelma n:o 22707, Tammerkosken ja Kyttälä A:n kaupunginosassa, TRE: 4436/10.03.02/2024.
Katu- ja puistosuunnitelmaehdotus on laadittu suunnitelman mukaisen katu- ja puistokokonaisuuden toteutusta varten. Ehdotuksessa parannetaan kaupungin läpi itä-länsi suunnassa kulkevaa pyöräilyn pääreittiä välillä Puutarhakatu – Rongankatu. Suunnitellun jalkakäytävän ja pyörätien pituus on noin 290 metriä, josta noin 125 metriä sijaitsee siltaosuuksilla. Reitti kulkee kansallismaisemaksi luokitellun Tammerkosken teollisuusmaiseman läpi.
Katu- ja puistosuunnitelmaehdotuksessa on esitetty mm. väylän ja siltojen tulevat sijainnit, korkeusasema, pintamateriaalit, katu- ja puistovalaistus, kalusteet sekä pintavesien kuivatus ja istutukset. Katu- ja puistosuunnitelmaehdotus perustuu vuonna 2021 laadittuun Frenckellin alueen asemakaavan muutokseen 8776.
Katu- ja puistosuunnitelmaehdotuksen mukaan Puutarhakadun ja Rongankadun välistä raittia levennetään noin kahdella metrillä ja se muutetaan erotelluksi jalkakäytäväksi ja pyörätieksi. Reitin varrella sijaitsee uusittavia siltoja sekä levennettävä kulkuaukko tontilla 7/8 (Frenckell). Tammerkosken patomuurin kylkeen esitetään pohjoisen suuntaan kulkevaa luiskaa, joka johtaa kiinteistölle 1/22 (Finlayson). Tämän lisäksi raitin varrella sijaitseviin jalankulun ja pyöräilyn reitteihin sekä puistoalueisiin on esitetty parannuksia.
Raitin länsipäässä suunnitelma liittyy hyväksyttävään Puutarhakadun katusuunnitelmaan n:o 22716. Kiinteistön 422/1 (Frenckellin vanha konttorirakennus) sivulla Puutarhakatuun kuuluvalla osuudella jalkakäytävä ja pyörätie on eroteltu 1,5 metriä leveällä erottelukaistalla. Punaisella sävyasfaltilla päällystetty 3,10 metriä leveä pyörätie kulkee reitin eteläreunassa ja 3,00 metriä leveä nupukivetty jalankulkuväylä kulkee Frenckellin suojellun toimistorakennuksen vieressä Frenckellinpuiston kulmaan asti.
Frenckellinpuiston kulmassa jalankulkureitin pohjoislaidasta ohjataan pyörätien yli punavalkoisella luonnonkivellä merkityllä suojatiemerkinnällä ja jalkakäytävä levenee raitin etelä- ja itäpuolelle n. 30 metrin matkalla, muodostaen leveämmän torimaisen alueen yhdessä Frenckellin kiinteistölle ja Kustaa III:n aukiolle johtavien reittien kanssa. Torimaisen alueen päättyessä jalkakäytävän leveys laskee 2,72 metriin. Pyörätie jatkuu sävyasfalttisena reittinä Frenckellinpuiston läpi 3,00 metriä leveänä raitin länsi- ja pohjoisreunalla aina Frenckellin pihasillalle asti. Jalkakäytävä ja pyörätie on eroteltu 0,28 metriä leveällä valkoisella betonikiviraidalla. Frenckellinpuiston alueella jalkakäytävät, mukaan lukien uusi aukioalue, kivetään harmaalla nupukivellä. Puistoon lisätään uusi penkki.
Länteen kohti Frenckellinaukiota ja Frenckellin kiinteistön sisäänkäyntiä johtavan puistokäytävän tasausta loivennetaan esteettömäksi. Alueen keskelle muodostuu uusi viheralue, johon lisätään istutuksia ja uusi puu. Lisäksi rakennuksen sisäänkäynnin yhteyteen rakennetaan telineet 22 polkupyörälle, sekä rakennetaan uudet matalahkot portaat etelän suuntaan. Sisäänkäynnin reitti on 3,15 metrin levyinen yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä Valssipadonraitilta Frenckellinaukiolle olemassa olevan väylän linjauksella.
Frenckellinpuiston koilliskulmassa muutokset liittyvät levennettävän jalkakäytävän ja pyörätien tilavaatimuksiin. Frenckellin pihasiltaa levennetään puiston päädyssä pohjoiseen, jolloin nykyisen sillan länsipään pohjoiskulmassa olevat koristepuut uusitaan ja siirretään pohjoisemmaksi. Siltaa leventämällä pohjoiseen uuden sillan perustusten rakentamisen aiheuttamat häiriöt maatuen eteläpuolen vanhoille lehmuksille jäävät mahdollisimman pieniksi.
Frenckellin pihasillan hyötyleveyttä kasvatetaan noin 2 metrillä. Frenckellinpuiston päässä sillan hyötyleveys on Hl = 5,9 metriä ja se kasvaa tasaisesti kohti Frenckellin rakennuksen lävistyksen suuaukkoa Hl = 6,45 metriin. Sillan länsipään maatuen leventäminen tehdään kohti pohjoista, jolloin uuden sillan tukirakenteet eivät vahingoita sillan eteläpuolella olevien vanhojen lehmusten juuristoja. Pihasillalla pyörätien leveys kasvaa 3,17 metriin, ja se jatkuu yhtä leveänä koko Frenckellin rakennuksen kulkuaukon matkalla. Kulkuaukossa jalankulkuväylä levenee 2,60 metristä aina 2,90 m metriin ja väylät on eroteltu toisistaan 0,28 m erottelukaistalla. Frenckellin rakennuksen kulkuaukon alituskorkeus on 2,40 metriä.
Kulkuaukon itäpuolella Frenckellin puutarhakanavasillan kansi levenee kulkuaukon suuaukolta Valssipadon ylittävälle ristikkosillalle siten, että Ristikkosillan tuella jalkakäytävä raitin etelälaidassa muodostaa yhdessä alas Puutarhakanavan tasolle johtavan portaikon liitostasanteen kanssa 4 m leveän katselutasanteen etelään kohti Valssipatoa, Tammerkosken alavirtaa ja Hämeensillan kansallismaisemaa. Samalla kohtaa raitin pohjoispuolella patorakenteen päällä olevaa katselutasannetta levennetään 4,36 metriin ja sitä pidennetään kohti pohjoista, jolloin se toimii patomuurin viereen rakennettavan luiskan liittymätasanteena rampin ja Valssipadonraitin välillä. Pohjoisen katselutasanteen päästä lähtevä 1,80 metriä leveä luiska laskeutuu 5 % kaltevuudella alas patomuurin viertä Finlaysonin rakennuksen Satakunnan sillan alla olevalle sisäänkäynnille ja muodostaa yhteyden Finlaysonin ja Valssipadonraitin välille.
Ristikkosillalla nykyisen sillan hyötyleveyttä kasvatetaan 7,4 metriin. Sillan pohjoisreunalla on 1,40 metrin levyinen katselutasanne kohti pohjoista ja Satakunnan siltaa. Pyörätie jatkaa sillan keskellä yhtenäisenä 3,00 metriä leveänä väriasfaltilla päällystettynä väylänä ja jalkakäytävä ylittää sillan sen eteläpuolella 2,72 metrin levyisellä kivetyllä väylällä. Väylät on eroteltu toisistaan 0,32 m erottelukaistalla.
Ristikkosillan itäpäässä Frenckellin nykyisen patosillan leveys kasvaa 6,30 metriin. Pyörätie jatkuu patosillan 3,00 metriä leveänä väriasfaltilla päällystettynä väylänä ja jalkakäytävä kivettynä 3,02 metriä leveänä kiinteistön 177/3 reunassa Tammerkosken itäreunaan asti.
Tammerkosken itäpuolella Valssipadonraitti kääntyy kaakkoon kiinteistön 177/2 rakennuksen tonttirajaa noudattaen ja jatkuu Rongankadun länsilaidan jalkakäytävä ja pyörätielle. Valssipadonraitin ja Rongankadun liittymää selkeytetään oikaisemalla Valssipadonraitin linjausta väylien risteyksessä. Pyörätien leveys tällä osuudella on 3,00 metriä ja jalkakäytävän 2,72 metriä. Valssipadonraitin linjauksen muutos pienentää kiinteistön piha-alueen parkkialuetta, johon lopputilanteessa jää 19 autopaikkaa. Lisäksi Valssipadonraitin eteläreunalle lisätään kaupunkipyöräasema ja erillinen potkulautapysäköinnille varattu alue. Rongankadun risteyksestä pohjoiseen jatkuva jalkakäytävä ohjataan Valssipadonraitilta tulevan pyörätien yli suojatien kautta.
Kiinteistöjen 177/2 ja 177/3 pihojen ja pysäköintialueen kiveyksiä selkeytetään valssipadonraitin reitin ympäristössä, ja pysäköintialueen luoteiskulmaan lisätään puu.
Valaistus uusitaan koko Valssipadonraitin reitin matkalla. Tammerkosken ylittävien siltojen kohdalla valaistus uusitaan ulkonäöltään nykyisiä vastaavilla valaisimilla.
Raitin pintavedet ohjataan pinnan kallistusten ja reunakivien avulla hulevesiviemäriin tai siltojen hulevesikaivoihin.
Havainnekuvia:
Lisätietoja antavat tarvittaessa: