Opetussuunnitelma
Opetussuunnitelma antaa perustan koulun opetus- ja kasvatustyölle. Se luo perustan myös arvioinnille ja kehittämistyölle. Opetussuunnitelman tarkoituksena on olla tiedon lähteenä esimerkiksi huoltajille ja kunnan päättäjille.
Opetussuunnitelma
Opetussuunnitelma antaa perustan koulun opetus- ja kasvatustyölle. Se luo perustan myös arvioinnille ja kehittämistyölle. Opetussuunnitelman tarkoituksena on olla tiedon lähteenä esimerkiksi huoltajille ja kunnan päättäjille.
Takahuhdin koulun lukuvuosisuunnitelma 2024-2025
(pdf) (591.39 KB)Toiminnallinen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma Takahuhti.pdf
(pdf) (151.28 KB)Takahuhdin koulun suunnitelma oppilaiden suojaamiseksi kiusaamiselta, häirinnältä ja väkivallalta
(pdf) (219.86 KB)Tampereen kaupungin turvallisemman tilan periaatteet.pdf
(pdf) (32.15 KB)Työ- ja loma-ajat
Lukuvuosi rakentuu syys- ja kevätlukukaudesta. Opetukseen tauon tuovat syysloma, talviloma (eli hiihtoloma) ja pääsiäinen. Lauantait ovat lukuvuoden aikana vapaapäiviä lukuun ottamatta lukukauden päättymispäiviä.
Lomamatkat on suositeltavaa järjestää koulun loma-aikoina. Luokanvalvoja voi hyväksyttävästä syystä myöntää luvan enintään viiden päivän poissaoloon huoltajan anomuksesta. Yli viiden päivän poissaoloanomus tehdään rehtorille.
Poissaoloanomukset tulee tehdä Wilmassa. Teknisistä syistä on suositeltavaa käyttää tietokonetta poissaololomakkeen täyttämisessä. Kirjaudu tietokoneen internetselaimella Wilma-palveluun ja täytä lomake. Lomake löytyy yläpalkista kohdasta Hakemukset ja päätökset. Valitse Tee uusi hakemus -> Oppilaan tilapäinen vapauttaminen koulunkäynnistä.
Mikäli luvan anominen Wilman kautta ei ole mahdollista, se voidaan anoa myös paperilomakkeella, jonka voi pyytää koulusihteeriltä tai luokanvalvojalta.
Loman ajaksi annetaan tehtäviä. Tehtävät kerätään erilliselle lomakkeelle vähintään viikkoa ennen poissaoloa, ja näytetään täytetty lomake luokanvalvojalle. Tämä on edellytys poissaololuvan myöntämiselle.
Koulumatkat
Koulun säännöt koskevat myös koulumatkoja. Koulumatkoilla noudatetaan liikennesääntöjä ja käyttäydytään omaa ja toisen turvallisuutta vaarantamatta ja liikennettä häiritsemättä.
Oppilaalla on oikeus maksuttomaan koulukuljetukseen, jos koulumatka omaan lähikouluun on
Oppilaalla on oikeus saada kuljetus kouluun esim. loukkaantumisen tai vakavan sairauden johdosta. Vaihtoehtoisesti huoltaja voi hoitaa itse lapsensa kuljetuksen ja hänelle korvataan km-korvaus kulloinkin voimassa olevan verottoman km-taksan mukaan.
Ystävyyskoulu
Takahuhdin koululla on vuodesta 2001 lähtien ollut ystävyyskoulu Jacobson Gymnasium Seesenissä Saksassa. Oppilasvaihto koulun kanssa tapahtuu joka toinen vuosi.
Nämä järjestyssäännöt koskevat Tampereen perusopetuksen kaikkia kouluja.
Järjestyssäännöillä pyritään edistämään sisäistä järjestystä, opiskelun esteetöntä sujumista sekä kouluyhteisön turvallisuutta ja viihtyisyyttä. Suomen lainsäädäntö ja nämä järjestyssäännöt velvoittavat kaikkia koulussa työskenteleviä oppilaita kouluaikana.
Kouluaikaan sisältyy lukujärjestyksen mukainen koulupäivä, välitunnit, aamu- ja iltapäivätoiminta sekä koulun järjestämät retket ja muut tilaisuudet. Koulualueena pidetään koulurakennuksia ja piha-alueita sekä muita tiloja ja paikkoja, joissa opetusta annetaan.
Kaikilla oppilailla on yhdenvertainen ja tasa-arvoinen asema, sivistykselliset perus- ja ihmisoikeudet sekä oikeus turvalliseen oppimisympäristöön. Jokainen koulussa työskentelevä aikuinen sekä oppilas on velvollinen ilmoittamaan havaitsemastaan kiusaamisesta, häirinnästä ja väkivallasta aikuiselle. Jokaisella oppilaalla on velvollisuus osallistua opetukseen, suorittaa tehtävänsä tunnollisesti ja käyttäytyä asiallisesti.
Jokainen ottaa toiset huomioon, käyttää asiallista kieltä ja noudattaa hyviä tapoja sekä antaa muille opiskelurauhan. Oppilastöihin ei saa kopioida tekstiä tai kuvia luvatta lähdettä ilmaisematta. Jokaisen tulee pitää hyvää huolta koulun omaisuudesta ja oppimateriaaleista. Toisen tavaroihin koskeminen ilman asianomaisen henkilön lupaa on kielletty. Aiheutuneesta vahingosta tulee ilmoittaa koulun henkilökunnalle. Aiheuttamansa vahingon oppilas on velvollinen korvaamaan vahingonkorvauslain mukaisesti.
Välitunnilla oleskellaan välituntialueella ja noudatetaan välituntivalvojan ohjeita. Oppilaan tulee pyytää tarvittaessa apua välituntivalvojalta. Oppitunneille on saavuttava täsmällisesti ja välitunnille on siirryttävä viivyttelemättä. Koulualueelta ei poistuta koulupäivän aikana ilman opettajan lupaa.
Jokainen huolehtii omalta osaltaan ympäristöstä sekä koulun ja koulun pihan siisteydestä. Jokainen huolehtii koulun omaisuudesta ja oppimateriaaleista.
Oppilaan tulee noudattaa koulun järjestys- ja välituntisääntöjä edistääkseen turvallisuutta koulussa. Turvallisuussyistä kulkuvälineet tulee jättää niille varatuille paikoille koulupäivän ajaksi.
Mobiililaitteita ei saa luvatta käyttää tai pitää esillä oppituntien ja ruokailun aikana. Oppilas pitää huolen siitä, etteivät mobiililaitteet häiritse koulupäivän aikana.
Tupakkatuotteiden, päihteiden tai muiden huumaavien aineiden hallussapito ja käyttö on kiellettyä. Teräaseita, tulentekovälineitä, laserosoittimia tai muita vaarallisia taikka toisen tai omaisuuden vahingoittamiseen suunniteltuja esineitä ei saa tuoda kouluun.
Sääntöjen noudattamatta jättämisestä voi seurata keskustelu oppilaan kanssa, tiedotus huoltajalle, luokasta poistaminen, kasvatuskeskustelu, jälki-istunto, kirjallinen varoitus, opetukseen osallistumisen epääminen, kotitehtävien teettäminen työpäivän jälkeen, siivousvelvoite, kiellettyjen esineiden ja aineiden tarkastaminen sekä haltuunotto tai erottaminen koulusta määräajaksi.
Nämä ovat Tampereen kaupungin perusopetuksen järjestyssäännöt ja astuvat voimaan 1.8.2023. Järjestyssäännöt ohjaavat käyttäytymisen arviointia. Ne ovat nähtävissä koulun kotisivuilla sekä koulun sisätiloissa. Järjestyssäännöt käydään läpi oppilaiden kanssa lukuvuosittain ja niistä tiedotetaan huoltajia. Järjestyssääntöjä tarkistetaan säännöllisesti.
Jokaisella takahuhtilaisella on oikeus häiriöttömään työskentelyyn, oppilaalla opiskeluun, opettajalla opettamiseen ja muulla henkilökunnalla omaan työhönsä. Jokaisella on oikeus tuntea olonsa koulussa turvalliseksi niin henkisesti kuin ruumiillisestikin.
Kun noudatamme yhteisiä pelisääntöjä, varmasti myös viihdymme yhdessä.
Koulumme on liittynyt lukuvuonna 2024-2025 käynnistyvään Liikuntalähikoulutoimintaan. Tarkoituksena on tukea yhä useamman nuoren kaksoisuraa eli koulun ja harjoittelun yhdistämistä.
Urheilijat on kartoitettu kevään 2024 aikana Tampereen Urheiluakatemian teettämän kyselyn kautta. Tähän kyselyyn vastanneet urheilijat ovat oikeutettuja aamuharjoituksiin, mikäli oma seura järjestää aamuharjoitusmahdollisuuden. Syksyllä 2024 käynnistyy viisi liikuntalähikoulua: Etelä- Hervannassa, Kaukajärvellä, Lielahdessa, Takahuhdissa ja Vuoreksessa.
Lukuvuoden 2024-25 seitsemäsluokkalaisten aamuvalmennus toteutetaan torstaisin ennen kello 10.00 alkavaa koulupäivää. Aamuvalmennuksen toteutuksesta vastaavat urheiluseurat ja ne myöntävät oikeuden aamuharjoituksiin. Koulu tai Tampereen urheiluakatemia ei ole velvollinen järjestämään harjoituksia, mikäli oma seura ei niitä tarjoa. Aamutreenit toteutetaan kouluajan ulkopuolella seurojen ilmoittamissa paikoissa ennen koulussa alkavaa kolmatta oppituntia. Koulu ei osallistu oppilaiden kuljetuksiin, joten huoltaja vastaa siitä, että aamuharjoituksiin osallistunut oppilas on ajoissa koululla. Tampereen kaupungin perusopetuksen oppilaille ottama vakuutus ei ole voimassa aamutreenien aikana, joten on tärkeää varmistaa, että urheilijoilla on voimassa oleva lisenssivakuutus seuransa kautta.
Aamuharjoittelun mahdollistaminen on etuoikeus, joka voidaan myös evätä. Mikäli koulunkäynnin ja harjoittelun yhdistäminen ei onnistu ja oppilas esimerkiksi myöhästyy oppitunneilta aamuharjoitusten vuoksi, rehtori/opettaja ottaa yhteyttä seuraan ja keskustelee aamuharjoittelun jatkamisesta. Tarvittaessa koulu voi olla yhteydessä urheilijan valmentajiin ja huoltajiin.
Liikuntalähikoulu on osa Olympiakomitean urheiluakatemiakokonaisuutta ja paikallisesti sitä koordinoi Tampereen Urheiluakatemia.
Lisätietoja
Sami Nykänen
Rehtori, Takahuhdin koulu
sami.nykanen(a)tampere.fi
Panu Pitkänen
Urheiluyläkoulujen ja liikuntalähikoulujen koordinaattori Tampereella
panu.pitkanen(a)tampere.fi
Pauliina Savijoki
Yläkoulutoiminnan vastaava, Tampereen urheiluakatemia
pauliina.savijoki(a)varala.fi
Valinnaisaineet
Valinnaisaineoppaasta löytyvät ne valinnaisaineet, joita koulussamme tarjotaan kuluvana lukuvuonna.
Matematiikka on automaattisesti yksi pitkistä valinnaisaineista matematiikkapainotteisen luokan oppilailla. Toistaiseksi matematiikkaa ei tarjota valinnaisena oppiaineena muille kuin painotteisella luokalla opiskeleville.
4.-6.-luokkien valinnaiset
Nykyiset kolmannet, neljännet ja viidennet luokat valitsevat valinnaisen aineen. Valinnaista on tuntijaon mukaan 1 h / viikossa. Käytännössä opetus järjestetään niin, että valinnaista on 2h joka toinen viikko.
Kaikki valinnaiset kestävät koko lukuvuoden. Alla linkki Takahuhdin alakoulun valinnaisaineoppaaseen, josta löytyvät valinnaisaineet. Oppaassa ovat kaikki tarjottavat kurssit. Kaikki eivät välttämättä toteudu joka vuosi. Lisätietoja saat luokkasi opettajalta.
Kieliohjelma
Kielitaidosta iloa ja hyötyä!
Takahuhdin koulussa on mahdollisuus opiskella vieraita kieliä seuraavasti:
Jos A1-kieleksi on valinnut muun kuin englannin, A2-englannin ryhmä perustetaan automaattisesti. A2-kielen valinta lisää 4.-7. luokilla oppilaan viikkotuntimäärää kahdella, 8.-9.luokilla se on yksi valinnaisaineista.
Pääosin Takahuhdissa on syntynyt viime vuosina vain A1-kielen ryhmiä muihin kuin englannin kieleen. Tämä on taas aiheuttanut sen, että A2 kielen ryhmiä ei ole syntynyt muihin kieliin kuin automaattisesti englantiin.
Kielivalinnat tehdään vuosittain tammi-helmikuussa, B2-kieli valitaan valinnaisaineiden yhteydessä 7. luokalla.
Kolmiportainen tuki oppilaalle
Yleinen tuki on oppilaalle annettavaa lyhytaikaista tukea.
Tehostettu tuki on säännöllistä tukea tai useita tukimuotoja samanaikaisesti. Tehostettu tuki kirjataan oppimissuunnitelmaan.
Erityistä tukea tarvitaan, jos edelliset tuen tasot eivät riitä. Oppilaalle tehdään henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS).
JOPO-opetus eli joustava perusopetus on tukea tarvitseville yleisopetuksen oppilaille tarkoitettua pienryhmäopetusta. JOPO-luokat ovat yhdysluokkia, joissa ryhmäkoko on 12 oppilasta. JOPO-luokalla noudatetaan yleistä opetussuunnitelmaa ja oppilas saa samanlaiset todistukset (välitodistus, lukuvuositodistus, päättötodistus) kun muutkin yleisopetuksen oppilaat.
JOPO-luokalla on tavoitteena saada hyvät valmiudet opintojen jatkamiseen toisella asteella ja parantaa koulumotivaatiota. Opetuksen yhtenä painopisteenä ovat toiminnalliset työmuodot sekä opiskelu työpaikoilla aidoissa työympäristöissä. Toimintaan liittyvät myös leirikoulut, yritysvierailut sekä yhteistyö toisen asteen oppilaitosten kanssa.
JOPO-oppilaalta odotetaan motivaatiota JOPO-opiskeluun, säännöllistä koulunkäyntiä ja aikataulujen noudattamista, työharjoitteluiden suorittamista, opintoretkiin ja leirikouluihin osallistumista sekä hyvään luokan yhteistoimintaan pyrkimistä.
JOPO-oppilas
Jopo-oppilaalla
JOPO-opiskelusta kiinnostuneille ja heidän huoltajilleen järjestetään yksi yhteinen JOPO-info etänä Teamsissa tiistaina 11.2.2025 klo 18.00 alkaen. Pääset mukaan Infoon alla olevasta linkistä.
Tähän tulee myöhemmin Teams-linkki
Oppilas voi hakea vain oman koulutiiminsä JOPO-luokalle. Vapautuvien aloituspaikkojen määrä vaihtelee kouluittain. Tampereen JOPO-luokat on tarkoitettu vain tamperelaisille oppilaille.
JOPO-luokalle haetaan Wilman hakulomakkeella, oppilaan omien tietojen kohdasta Hakemukset ja päätökset. Tampereen kristillisen koulun, Svenska samskolanin, Tampereen yliopiston normaalikoulun ja Tampereen steinerkoulun oppilaat hakevat JOPO-paikkaa Forms-lomakkeella. Lomake löytyy hakuajan alkaessa oman JOPO-koulun kotisivulta.
Hakuaika on 11.2.-4.3.2025. Päätöksen oppilaaksi otosta JOPO-luokalle tekee koulun rehtori. Hakuprosessissa arvioidaan oppilaiden motivaatiota ja asennetta, sosiaalisia taitoja, sekä oppilaan tuen tarvetta. Arvioinnissa tehdään yhteistyötä oppilaan nykyisen koulun toimijoiden kanssa.
Hakijat saavat tiedon valinnoista tiistaina 22.4.2025 klo 12-17.
Hakulinkki (aukeaa 11.2.2025)
Koulun oppilashuollossa on nykyisin kolme osa-aluetta: yhteisöllinen oppilashuolto, yksilöllinen oppilashuolto sekä pedagoginen tuki.
Yhteisöllinen oppilashuolto suunnittelee, koordinoi ja tutkii tilanteita. Tähän ryhmään kuuluvat kaikki koulun oppilashuollon toimijat ja se kokoontuu useita kertoja lukukaudessa eri kokoonpanoilla. Näissä kokouksissa keskustellaan asioista yleisemmällä tasolla, jolloin nimiä ei käytetä, korkeintaan luokka mainitaan, sekä suunnitellaan ja koordinoidaan koko koulun oppilashuollon toimintaa. Tilanteen mukaan kokoontumisissa voi olla mukana koulunpolun muita edustajia sekä vanhempainyhdistyksen ja oppilaskunnan edustajia.
Yksilöllinen oppilashuolto kattaa muut kuin kouluasiat. Tämän osaston toimijoita ovat kuraattorit, psykologit, kouluterveydenhoitajat sekä koululääkärit. Yksilöllinen oppilashuolto erotetaan periaatteessa siis koulutyöstä. Asiat, jotka eivät liity tai vaikuta koulutyöhön, jäävät yksilöllisen oppilashuollon toimijoille eikä tule siis esim. opettajan tietoon kuin vanhempien ja/tai oppilaan luvalla. Toimijat arvioivat tilanteen itsenäisesti. Vanhemmat ja lapsi/nuori voi valita osallistuuko yksilölliseen oppilashuoltotyöhön ja myös ketkä toimijat työhön osallistuvat.
Pedagoginen tuki on koulun toimintaa oppilaan tukemiseksi ja opinnoissa auttamiseksi. Koulun pedagogisen tuen tiimi koostuu rehtoreista, opinto-ohjaajista ja erityisopettajista sekä kyseessä olevan oppilaan luokanopettajasta / luokanvalvojasta. Tarvittaessa ryhmän kokoontumisiin osallistuvat koulukuraattori, koulupsykologi, kouluterveydenhoitajat ja/tai koululääkäri.
Sekä yksilöllisen oppilashuollon että pedagogisen tuen väellä on mahdollisuus konsultoida toisiaan. Kouluasioissa lupaa ei tarvita, jos asiat liittyvät millään tavalla koulunkäyntiin tai kouluasioihin. Toki kaiken aikaa pyritään hyvään yhteistyöhön huoltajien ja oppilaiden kanssa. Käytännössä oppilashuollon eri toimijoiden kesken tehdään yhteistyötä lain kertomissa puitteissa.
Koulukuraattoriin eli koulun sosiaalityöntekijään vanhemmat voivat olla yhteydessä mm. silloin, kun nuorella on pulmia liittyen koulunkäyntiin tai kaverisuhteisiin, jos nuoren mieli on maassa tai jos hänen vapaa-aikaan liittyvät asiat huolestuttavat.
Vanhemmat voivat olla koulupsykologiin yhteydessä mm. oppilaan oppimiseen, keskittymiseen tai tunne-elämään liittyvissä pulmissa.
Nuori voi myös itse olla yhteydessä meihin, jos hän haluaa jutella mieltä askarruttavista asioistaan tai elämän kriisitilanteista jonkun aikuisen kanssa. Voimme tehdä yhteistyötä vanhempien, opettajien ja koulun muunkin henkilökunnan kanssa oppilaan auttamiseksi. Yhdessä voimme miettiä sitä, mitä asioille voisi tehdä. Tarvittaessa voimme ohjata muiden tukipalvelujen piiriin, esim. sosiaalitoimi, perheneuvola ja nuorisopsykiatrian poliklinikka.
Olemme molemmat oppilashuoltoryhmän työntekijöitä ja tavoitteenamme on tukea oppilaiden koulunkäyntiä sekä yleistä hyvinvointia.
Palvelut ovat maksuttomia ja luottamuksellisia.
Yhteystiedot:
1.1.2023 alkaen kuraattoreiden, psykologien ja terveydenhoitajien sähköpostiosoitteet ovat muotoa [email protected]
Laura Kammonen Koulukuraattori (virkavapaalla)
Puhelin: 050 466 7852
6.-8. luokat
Terhi Hänninen Koulukuraattori
Puhelin: 050 466 7852
6.-8. luokat
Nora Laine Koulukuraattori
Puhelin: 041 730 8282
Vastuualueena Takahuhti 0-5lk ja Irjala.
Satu Jumisko Koulupsykologi
Puhelin: 040 481 7742
Takahuhti 5-7 luokat ja Irjala
Heidi Koponen Koulupsykologi
Puhelin: 050 432 0541
Takahuhti 0-4, B-talo ja 8-9 luokat
Kouluvalmentajat toimivat ennaltaehkäisevän ja yhteisöllisen toimintakulttuurin tukijoina ja vahvistajina. Työskentelyn tarkoitus on oppilaiden osallisuuden, kouluun kuulumisen tunteen ja yhteisöllisyyden vahvistaminen. Kouluvalmentajat työskentelevät oppilaiden toimintaympäristöissä ja tekevät tiivistä moniammatillista yhteistyötä koulun eri toimijoiden kanssa. Kouluvalmentaja toimii osana yhteisöllistä oppilashuoltoa ja tukee kynnyksettömästi työssään oppilaita niin ryhmissä kuin yksilöllisestikin.
Meihin voi olla yhteydessä matalalla kynnyksellä esimerkiksi ennen koulukuraattorin- tai psykologin yhteydenottoa. Meidät tavoittaa puhelimitse ja sosiaalisessa mediassa mm. Instagramissa ja Snapchatissa. Saat meiltä tukea erilaisiin kouluarjen haasteisiin. Teemme myös ennaltaehkäisevää työtä koulukiusaamista vastaan.
Vastaanotto- ja puhelinaika on ma-pe klo 10-11
* vuosittainen terveystarkastus
* kun on ravitsemukseen, syömiseen, lepoon, uneen ja/tai liikuntaan liittyviä kysymyksiä tai huolta
* kun oppilas haluaa keskustella kasvamisesta, murrosiästä, ihmissuhteista, seksuaalisuudesta tai ehkäisystä
* kun herää kysymyksiä tai huolta päihteiden käyttöön liittyen
* kun stressi, masennusoireet tai jaksaminen huolestuttavat
* kun oppilas kaipaa opastusta terveyspalvelujen käytöstä
* kun vanhemmuuden tai perheen hyvinvoinnin kysymykset askarruttavat
* muissa mieltä painavissa asioissa
Kouluterveydenhuollossa jatketaan perus- ja tehosterokotuksia kansallisen rokotusohjelman mukaisesti.
* laaja terveystarkastus kaikille oppilaille 1.-, 5.- ja 8.-luokilla
* tarpeen mukaiset lisä- ja seurantakäynnit esim. kouluterveydenhoitajan tarkastuksissa esiin nousseiden asioiden vuoksi
* koulunkäyntiin vaikuttavien terveysongelmien selvittely, kun tarvitaan lääketieteen asiantuntemusta fyysiseen ja psyykkiseen kasvuun ja kehitykseen liittyvien pulmien jatkoselvittelyssä
* koulunkäyntiin liittyvät lääkärinlausunnot
* Koululääkärin vastaanotoista sovitaan aina etukäteen terveydenhoitajan kanssa.
Koulutapaturman sattuessa ja/tai kun oppilas sairastuu koulussa äkillisesti, ensisijaisesti opettaja ohjaa oppilaan kotiin tai jatkohoitoon. Mikäli huoltajan työnantaja edellyttää äkillisesti sairastuneen lapsen hoitoa varten todistusta terveydenhuollosta (alle 10-vuotiaalle oppilaalle, kuntatyönantaja: alle 12 v.), vanhempi saa todistuksen terveydenhoitajalta puhelimitse.
Jos oppilas tarvitsee terveydenhuollon ammattilaisen arviota äkillisesti sairastuttuaan, otetaan yhteys terveyspalveluiden neuvontaan ja ajanvaraukseen (puh. 03-10 023 joka päivä klo 7-22, yöaikana yhteys Acutaan).
Yhteystiedot:
1.1.2023 alkaen kuraattoreiden, psykologien ja terveydenhoitajien sähköpostiosoitteet ovat muotoa [email protected]
Mervi Chrapek Terveydenhoitaja
Puhelin: 040 639 7509
Anu Montonen Terveydenhoitaja
Puhelin: 040 806 2188
Linnainmaan terveysasemalla, keskitetty ajanvaraus 03 5657 0100.
Oppilaita hoitavat hammaslääkäri, hammashoitaja ja suuhygienisti.
Hoito on maksutonta alle 18-vuotiaille.
15 vuotta täyttäneeltä oppilaalta peritään peruuttamatta jätetystä hammaslääkärin vastaanottoajasta 39,60 € maksu. Esteen sattuessa peruutus on tehtävä viimeistään vuorokautta ennen. Iltaisin ja viikonloppuisin peruutusilmoituksen voi jättää automaattiseen puhelinvastaajaan.
Tukioppilastoiminnan tavoitteena on lisätä koulun myönteistä ilmapiiriä, hyvää ryhmähenkeä sekä tukea kiusaamisen vastaisia normeja.
Tukioppilaat toimivat lisäksi 7.-luokkalaisten kummeina, mikä tarkoittaa, että he ovat mukana ryhmäyttämässä luokkia sekä tukemassa 7.-luokkalaisia kouluvuoden aikana.
Vuoden aikana tukioppilaat järjestävät myös muuta koko koulua koskevaa ja yhdistävää toimintaa, esim. ystävänpäivänä.
Tukioppilaita voidaan käyttää apuna kiusaamistilanteiden purkamisessa ja ehkäisemisessä, ja he toimivat yhteyshenkilönä opettajien ja oppilaiden välillä.
Tukioppilaaksi haetaan yleensä 8. luokan keväällä ja tukioppilaana toimitaan 9. luokkalaisena. Lukuvuonna 2024-2025 tukioppilastoiminta järjestetään 9. luokan lyhytvalinnaiskurssina.
Takahuhdin koulun oppilaskunnan ohjaavana opettajana 1.-4. luokille toimii Helka Helminen ja 5.-9. luokille Sari Papunen-Asumaniemi.
Oppilaskunta parantaa oppilaiden viihtyvyyttä järjestämällä vuoden mittaan erilaisia teemapäiviä ja tapahtumia, mm. pöytäjääkiekkoturnauksen, joulukalenterin ja vappuviikon pukeutumisteemaviikon. Oppilaskunta järjestää yhteistyössä vanhempainyhdistyksen kanssa myös diskoja. Lisäksi oppilaskunta osallistuu aktiivisesti kouluympäristönsä kehittämiseen ja viihtyvyyden parantamiseen.
Oppilaskuntatoimintaan 5.-9. luokilla kuuluvat lisäksi nälkäpäiväkeräyksen hoitaminen ja 7.-9. luokkien taksvärkkikeräyskohteesta päättäminen ja keräyksen käytännön järjestelyt koulussa.
Tärkeä osa oppilaskuntatyötä on myös osallistuminen Tampereen kaupungin järjestämiin kokouksiin, kuten Lasten parlamenttiin, Nuorisofoorumiin tai Oktaformiin. Oppilaskunta valitsee kokouksiin edustajat ja näiden kanavien kautta oppilaskunnan ääni tulee kuuluville myös koulun ulkopuolella.