Brändikonsepti
Kasvava Tampere on aina yhtä tuttu ja kutsuva. Suomen vetovoimaisin kaupunki tunnetaan ennen kaikkea rennosta ilmapiiristään ja suurista hankkeistaan. Tampereelle on helppo sijoittaa, sijoittua tai poiketa käymään.
Tampereen brändi rakentuu kaupungin olemassa oleville vahvuuksille. Se kumpuaa Tampereen asenteesta, eikä siksi tarvitse mitään ylimääräistä. Se on yhtä konstailematon kuin kaupunki itse. Se kiteyttää Tampereen yhteisen asenteen ja kaupungin vahvan oman äänen. Tamperelaisuus saa näkyä ja kuulua; ollaan siitä yhdessä ylpeitä!
Tampereen brändi on kaikkien Tampereen seudun toimijoiden käytettävissä ja kertoo sen käyttäjän oleva ylpeä tamperelaisuudestaan. Toimijat voivat tuoda tamperelaisuuttaan esiin käyttämällä Tampere.Finland-tunnusta esimerkiksi verkkosivuillaan ja yleisissä markkinointimateriaaleissa.
Vahvistetaan yhdessä Tampereen tunnettuutta viestimällä seudustamme yhtenäisesti samalla tunnuksella. Yhdessä teemme Tampereesta enemmän.
Tampereen tarina
Tampere.
Tampere on asenne. Se asuu meissä kaikissa ja on juurtunut syvälle harjumaisemaan. Täällä, kosken rannalla, on aina syntynyt ideoita. Niistä on tullut työtä – jopa kokonaisia yhteisöjä.
Kun yhdet koneet ovat hiljentyneet, uudet ajatukset ovat pian täyttäneet tilan. Kangaspakat ovat vaihtuneet koodinpätkiin ja mieleenpainuviin kokemuksiin.
Rosoisiin tiiliseiniin, yhä korkeammalle kiipeäviin ikkunariveihin on istutettu lupaus tulevasta. Vaikka kaupungin siluetti muuttuu, Tampereen tunnelma on aina tuttu.
Tämä on koti.
Äänensävy
Tampereen kaupunki viestii avoimesti, rennosti ja rohkeasti. Äänensävymme on helposti lähestyttävä ja ihmisläheinen. Puhumme asioista ytimekkäästi ja niiden oikeilla nimillä. Emme jaarittele tai korosta viestejä ylimääräisillä adjektiiveilla.
Paras mahdollinen kokemus syntyy osaltaan siitä, miten kommunikoimme. Pyrimme Tampereen kaupungilla siihen, että viestintämme on aina ymmärrettävää ja ystävällistä. Vaikka toimintamme on lakien sanelemaa ja virallista, vältämme kapulakieltä ja hienostelua. Tampereen kaupunki on ajassa kiinni, se kuuntelee ja kutsuu vuoropuheluun.
Tampereen tekemisen meininki näkyy kommunikointitavassamme: käytämme aktiivimuotoa ja vältämme passiivia. Emme aio tehdä, vaan teemme. Viesteissämme sinuttelemme ja puhumme Tampereen kaupungin toiminnasta me-muodossa (esim. Kaupunki suunnittelee >> suunnittelemme).
Viestimme yleiskielellä, mutta silloin tällöin maustamme epävirallisempia viestejä Tampereen murteella, lähinnä yksittäisillä sanoilla.
Ohjeet kuvaajalle
Kun tilaat palveluita valokuvaajilta, voit ohjeistaa heitä seuraavasti:
- Kuvissa tulee olla syvyyttä. Esimerkiksi tarkennus tehdään kauempana olevaan kohteeseen, jolloin etualalla oleva kohde jää epätarkaksi. Tai tarkennetaan edessä olevaan kohteeseen/yksityiskohtaan, jolloin tausta tai maisema jää epätarkaksi.
- Asettelulla ja yksityiskohtia korostamalla luodaan kuviin mielenkiintoa.
- Kuvissa voi leikitellä valolla, käyttämällä joko vastavaloa tai vahvaa sivuvaloa luomaan varjoja ja kontrastia.
- Pääsääntöisesti suositaan laajakuvaa tai laajaa rajausta, jotta kuviin jää taitossa pelivaraa asettelulle.
- Kuvissa tulisi myös huomioida, että tekstejä saatetaan käyttää kuvan päällä.
Ohjeistus kaupallisesta yhteistyöstä
Tampere.Finland-tunnus on tarkoitettu Tampereen seudun markkinointiin.
Tunnusta on käytettävä lakia ja hyvää tapaa noudattaen eikä sitä saa käyttää aatteellisiin, poliittisiin tai uskonnollisiin tarkoituksiin. Tunnusta ei saa muokata.
Tunnuksen kaupallinen käyttö myytävissä tuotteissa ei ole sallittua. Harkinnan mukaan kaupunki voi valita muutamia yhteistyökumppaneita, joiden kanssa kaupunki tekee kaupallista yhteistyötä luomalla yksittäisiä kampanjaluonteisia brändituotteita.