Tesoman päiväkodin integroitu ryhmä
Keltainen 2 / Auringot
Keltainen 2
p. 0400 545324
Varhaiskasvatuksen erityisopettaja
040 8064053
Tesoman päiväkodin integroitu ryhmä, Keltainen 2, on yksi Lännen alueen seitsemästä integroidusta ryhmästä.
Koska integroitu ryhmä ei välttämättä toimi lapsen lähipäiväkodissa, osa lapsista kulkee päiväkotiin taksilla. Keltainen 2-ryhmässä on 14 lasta, joista 6 lasta tarvitsee vahvaa tukea oppimiselleen ja kasvamiselleen. Heidän lisäkseen ryhmässä on 8 ikävertaisleikkijää.
Ryhmässä työskentelee 4 aikuista, joista 2 varhaiskasvatuksen opettajaa, 1 lastenhoitaja ja 1 ryhmäavustaja. Varhaiskasvatuksen erityisopettaja on ryhmässä yhtenä aamupäivänä viikossa ja mukana varmistamassa tukea tarvitsevien lasten kuntoutuksen toteutumisen.
Henkilökunta toimintakaudella 2022-2023
- Varhaiskasvatuksen opettaja Jenni
- Varhaiskasvatuksen opettaja Anne-Mari
- Varhaiskasvatuksen lastenhoitaja Riina
- Ryhmäavustaja Mirka
Tervetuloa mukaan Aurinkojen toimintaan!
Keltainen 2-ryhmässä käytetään oppimisen tukena vahvaa struktuuria, viittomia, kuvia ja erilaisia muita apuvälineitä. Toiminta on toisaalta samanlaista kuin missä tahansa muussa ryhmässä, mutta toisaalta se on kuitenkin tavallista strukturoidumpaa.
Ryhmätilassa seinällä on kuvitettu viikkokalenteri sekä päiväjärjestys, joka etenee lähes samanlaisena päivittäin.
Päiväjärjestys katsotaan lasten kanssa aina yhteisellä aamupiirillä, josta sitten lapset jakaantuvat toimintaan suunnitelmien mukaan. Muutokset päiväjärjestyksessä ennakoidaan aina kuvilla.
Ryhmässämme toimitaan osa päivästä pienryhmissä. Pienryhmässä saattaa olla lapsia 1-5 sen mukaan mitä tehdään ja kuinka paljon lapset tarvitsevat henkilökohtaista ohjausta. Toiminnan suunnittelussa huomioidaan se, että lapset oppivat parhaiten toisilta lapsilta. Pienryhmätyöskentelyllä ja aikuisresurssilla turvataan se, että lapset saavat juuri siinä kohtaa apua, jossa he sitä tarvitsevat.
Aikuinen ohjaa ja auttaa lasta kuitenkin tukien lapsen omaa aktiivisuutta ja osallistumista toimintaan. Lapsen puolesta ei tehdä ja hyväksytään se, että tekemisestä tulee lapsen näköistä ja hänen näkemyksensä siinä huomioidaan.
Koska integroidussa ryhmässä on yleensä lapsia, jotka tarvitsevat enemmän visuaalista tukea kielen- ja puheenoppimiselleen, ryhmässä kiinnitetään huomiota ehkä muita ryhmiä tarkemmin siihen, että aikuisen puhe on selkeää, ohjeet annetaan lyhyesti, lasten puhetta mallinnetaan ja heidän ilmaisuaan tuetaan positiivisella kannustuksella.
Henkilökunta pyrkii käyttämään päivän kaikissa tilanteissa puheen tukena viittomia ja kuvia. Kuvatukea kommunikoinnille, leikinvalinnalle ja toiminnan etenemiselle annetaan yksittäisinä kuvina tai kuvasarjoina esimerkiksi pukemis- ja ruokailutilanteissa. Välillä yksittäisten lasten kanssa käytetään myös kommunikointikansiota tai tabletin kommunikointiohjelmia, jotta lapsi oppisi itse kertomaan mitä hän haluaa.
Ennakoinnin ja arjen sujuvuuden vuoksi meillä on käytössä paljon myös muita apuvälineitä
Erilaisia aktiivityynyjä ja - leluja, painopeittoja ja –koiria sekä esimerkiksi omia rajattuja pukemistiloja käytetään aktiivisesti. Ajan kulumisen havainnollistamiseen käytämme usein TimeTimeria. Joillain lapsilla on joskus käytössä myös omia henkilökohtaisia apuvälineitä, kuten, rollaattori, pyörä, pyörätuoli ja painepuku.
Päiväkodilla käy myös monen lapsen puhe-, toiminta- ja fysioterapeutit antamassa terapiaa ja konsultoimassa ryhmän aikuisia. Terapeuttien näkyminen tiloissa ja käytävillä tekee lasten kuntoutuksesta luonnollista arkea.
Nähdään Auringoilla!