52 kertaa kulttuuri -kampanjan idea

Sivun sisältö lyhyesti

Kulttuurikampanjassa esittelemme vuoden 2025 aikana 52 ilmaista tai hyvin edullista mahdollisuutta kulttuurin kokemiseen. 52 kertaa kulttuuri -kampanja nostaa esiin viikoittain tamperelaisen kulttuurikohteen tai -teon, joka inspiroi kaupunkilaisia kulttuurin pariin matalalla kynnyksellä. Tavoitteena on saada ihmiset kokeilemaan itselleen uusia tapoja nauttia Tampereen runsaasta kulttuuritarjonnasta sekä innostaa etsimään tietoa myös itse.

Kampanjassa esitellyt kohteet ovat Tampereen kaupungin omia kulttuurilaitoksia ja -palveluita, etenkin helposti saavutettavia ilmaispalveluita. Valokeilaan nostetaan esimerkiksi museoiden ilmaispäiviä, kirjavinkkauksia, kaikkien ulottuvilla olevaa taidetta, itseilmaisun mahdollisuuksia sekä ympäri Tamperetta kulkevia kulttuuriraitteja.

Kipinä kampanjalle tasavallan presidentin ideasta

Tasavallan presidentti Alexander Stubb osallistui syyskuussa 2024 Tampereella omasta toiveestaan järjestettyyn keskustelupaneeliin, jonka otsikkona oli "Kulttuuri yhteiskunnan voimavarana". 

– Jos emme käy teattereissa, konserteissa, museoissa ja taidenäyttelyissä, jos emme lue kirjoja, silloin meidän henkinen kapasiteettimme toimia vaikeissakin tilanteissa heikkenee, sanoitti Stubb ajatuksiaan kulttuurin merkityksestä.

Hän jatkoi ehdotuksella, että jokainen voisi ottaa tavoitteekseen kokea 52 kulttuurielämystä vuodessa – yhden jokaisena viikkona.

Tartumme tasavallan presidentin kannustamana toimeen - onhan Tampere tekemisen kaupunki. Viikon kulttuurinostot esitellään kampanjasivun lisäksi Tampereen kaupungin sosiaalisen median kanavissa. Sivustolta saa viikoittaisen kipinän hakeutua kulttuurin pariin, vaikka viikon vinkki ei omaan aikatauluun sopisikaan.

Haaste myös muille Suomen kunnille

Tampere haluaa haastaa mukaan 52 kertaa kulttuuri -kampanjaan kaikkien tamperelaisten lisäksi myös muut kunnat. Kannustamme muitakin kuntia listaamaan omaa kulttuuritarjontaansa. Viikoittaisen vinkin nostaminen onnistuu helposti somessa tai kunnan sivuilla. Mitä enemmän kulttuuri näkyy arjessa, sitä varmemmin sen pariin löydetään ja siitä innostutaan – ja sitä vahvempi asema kulttuurilla on yhteiskunnassamme.

Marjo Vihavainen
Lisätietoja Markkinointi- ja viestintäasiantuntija
Päivitetty 18.12.2024