Liikkuva laboratorio mittaa Tampereella autojen polttoainekäyttöisten lisälämmittimien vaikutusta ilmanlaatuun
Uudehkojen ajoneuvojen moottorit eivät aina tuota riittävästi hukkalämpöä moottorin ja matkustamon lämmittämiseen, joten polttoainekäyttöinen lisälämmitin on usein automaattisesti käynnissä myös ajon aikana.
Mittauksia tehdään mobiililaboratoriolla liikennevirran seassa, ja niissä selvitetään ajoneuvojen moottoreiden ja lisälämmittimien käyttämisestä syntyvien pakokaasujen koostumusta. Lisäksi ilman epäpuhtauksien pitoisuuksia mitataan pysäköintipaikoilla, tunnelissa ja katujen varsilla sekä Tampereen kaupungin ylläpitämän Pirkankadun mittausaseman vieressä. Pirkankadun mittausasemalla seurataan muun muassa pienhiukkasten, hengitettävien hiukkasten ja typen oksidien pitoisuutta.
Lähteiden kemiallinen sormenjälki saadaan tunnettujen autojen lisälämmitinten päästömittauksilla ja samojen autojen jahtausmittauksina, jolloin lämmittimen ja moottorin pakokaasut sekoittuvat. Tuloksena saadaan mittausdataa, johon sovelletaan erilaisia koneoppimismalleja.
Mobiililaboratorion laiteilla mitataan muun muassa hiukkasten ja kaasujen tarkkaa kemiallinen koostumusta, hiukkasten lukumäärää, kokojakaumaa ja massaa sekä musta hiiltä sekä hiilidioksidia. Tuloksia julkaistaan myöhemmin tieteellisinä artikkeleina.
Mittaukset toteutetaan Tampereen ja Itä-Suomen yliopistojen yhteistyöllä. Lisälämmittimistä tehdyissä suorissa mittauksissa on jo aiemmin selvinnyt, että niiden hiukkaspäästöt ovat melko suuria. Lisälämmittimien päästöjä ei rajoiteta mitenkään lainsäädännössä.