Tampereen kaupunginhallitus puoltaa joukkoliikenteeseen esitettyä kolmen vyöhykkeen mallia
Kaupunginhallitus kannattaa vaihtoehdoista kolmen vyöhykkeen ABC-mallia yhden vyöhykkeen sijaan. Lisäksi kaupunki esittää, että B-vyöhykkeen rajoja on syytä vielä tarkastella muun muassa liityntäpysäköinnin kehittämisen kannalta sekä siten, että Nurmi-Sorila säilyisi B-vyöhykkeellä.
Tampereen seudun joukkoliikenteen alueelle on valmisteltu uutta, entistä helppokäyttöisempää vyöhykemallia. Nyt Nysse-alueella on käytössä kuuden vyöhykkeen (ABCDEF) malli. Nykyiselle mallille vaihtoehtoina esiteltiin kolmen vyöhykkeen malli (ABC) sekä yhden vyöhykkeen malli.
Tampereen kaupunki katsoo, että nykyinen malli on vaikeaselkoinen, mutta se on myös tasapuolinen. Pääosa joukkoliikenteen nousuista tehdään A- ja B-vyöhykkeillä, joten niiden hintamuutokset vaikuttavat merkittävästi matkustajamääriin.
ABC-mallissa vyöhykkeet A ja B on säilytetty nykyisellään ja CDEF-vyöhykkeet on yhdistetty yhdeksi vyöhykkeeksi. ABC-mallissa kahden vyöhykkeen (AB) lippujen hinnat on mahdollista pitää alhaisimpina ja nykyisistä vyöhykkeistä kauempana keskustasta olevien matkustajien lippujen hinta alenee. Esimerkiksi Kaanaasta Keskustorille on tällä hetkellä 5 vyöhykettä (ABCDE), ja ABC-mallissa hinta Kaanaasta keskustaan putoaisi lipputuotteesta riippuen 30–40 % nykyiseen verrattuna. Terälahdesta Keskustorille on nyt 4 vyöhykettä (ABCD) ja hinta putoaisi ABC-mallin myötä 10–20 %.
Yhden vyöhykkeen mallissa lippujen hinta olisi lyhyillä matkoilla korkeampi kuin ABC-mallissa, myös kuntien subventiotarve kasvaisi Tamperetta ja Pirkkalaa lukuunottamatta. Lippujen hintojen nousu vähentäisi joukkoliikenteen käyttöä lyhyillä matkoilla, joita nyt tehdään paljon.
Lausuntopäätös syntyi kaupunginhallituksessa äänin 11-2. Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää tulevasta Nysse-vyöhykemallista kokouksessaan 15.3.2023. Uuden mallin käyttöönotto ajoittuisi vuoden 2024 alkuun.