Tampere on tyytymätön valtion väyläverkon investointiohjelman toimeenpanoon

Tampereen kaupunki on tyytymätön valtion väyläverkon investointiohjelman toimeenpanoon. Kaupunki katsoo, että toimeenpanon hitaus heijastuu koko Suomen kilpailukykyyn. Väylävirasto on pyytänyt Tampereen kaupungilta lausuntoa luonnoksesta valtion väyläverkon investointiohjelmaksi vuosille 2024-2031. Kaupunginhallitus hyväksyi lausunnon kokouksessaan 20.2.2023.
Kuva Tesoman seisakkeesta ja ympäristöstä, juna tulossa
Tesoman seisake

 

Tampereen kaupunki pitää valtion väyläverkon investointiohjelmaa sinänsä onnistuneesti laadittuna, sillä siinä on onnistuttu tunnistamaan Tampereen kaupunkiseudun lähiaikojen keskeiset hankkeet. Näitä ovat erityisesti henkilöratapihan kehittäminen, Helsinki-Tampere -radan peruskorjaushanke, lähijunaliikenteen kehittämisselvitys ja siihen liittyvät raideosuuksien kehittämistarpeet, Tampereen ratikan kehittäminen, valtatie 9 Alasjärvi-Käpykangas tieosuuden parantaminen, valtatie 12 ja kantatie 65 eritasoliittymän (Vaitinaro) rakentaminen sekä pidemmällä ajanjaksolla edistettävät rata- ja maantieverkon hankkeet.

- Ohjelma on hyvä ja perusteltu, mutta se on erittäin laaja ja annettu budjettiraami on liian tiukka, joten näiden suunnitelmien toteutus ontuu pahasti. Tampereen ja sen ympäristössä olevien hankkeiden on tunnistettu olevan merkittäviä ja niitä tulisi edistää, mutta niiden toteutukseen ei päästä, koska rahaa ei ole, sanoo johtaja Mikko Nurminen.

Tampereen kaupunki korostaa lausunnossaan edelleen, että investointiohjelman ja siihen kytköksissä olevien MAL-​sopimusten tulee myös mahdollistaa enemmän kestävää liikennettä ja yhdyskuntarakennetta tukevia ratkaisuja, ​ kuten esimerkiksi lähijunaliikenteen seisakeratkaisuja sekä kävelyn ja pyöräilyn olosuhteiden parantamista.

Väylävirasto laatii vuosittain valtion väyläverkon 8-vuotisen investointiohjelman osana valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman (Liikenne 12 –suunnitelma) toimeenpanoa.  Vuosien 2024–2031 investointiohjelma on Väyläviraston tietoon perustuva ehdotus rata-, maantie- ja vesiväylähankkeiden toteuttamisesta ja niiden vaikutuksista.

Uusien kehittämishankkeiden rahoituspäätöksiä on tehty yhteensä 226 miljoonan euron verran. Rahoituspäätöksistä viisi on kohdistunut maantieverkolle ja yksi rataverkolle. Kaikki rahoituspäätöksen saaneet hankkeet ovat sisältyneet edellisiin investointiohjelmiin. Rahoituspäätöksistä yksikään ei ole kohdistunut Pirkanmaalle. Tampereen seudun kaikki hankkeet ovat suunnitelman korissa 1A eli niiden suunnitteluvalmius ja vaikuttavuus on hyvä.

 

Lisätietoja

Mikko Nurminen
Johtaja
Puhelin:
040 801 2665
Jaa sosiaalisessa mediassa