Pyörä- ja sähköpotkulautapysäköinnin parantamiseksi suunnitelma – pyöräpysäköinnistä kysely auki

Tampereen kaupunki tekee pyörä- ja sähköpotkulautapysäköinnin yleissuunnitelman. Tavoitteena on ohjata pyörä- ja sähköpotkulautapysäköintipaikkojen toteutusta yleisillä alueilla seuraavat 5–10 vuotta.  Siksi pyöräpysäköinnistä kysytään nyt 12.3.2023 saakka auki olevassa kyselyssä asukkailta verkossa osoitteessa tampere.fi/kyselyt.  Sähköpotkulaudoista oli kysely kesällä 2022.

Kaupunkilaiset tekisivät enemmän matkoja polkupyörällä, jos pyöräpysäköintiin satsattaisiin enemmän.  Tämä ilmenee aiemmin tehdyistä liikkumiskyselyistä.

Kaupungin yleisillä alueilla on tällä hetkellä noin 4 500–6 500 pyöräpysäköintipaikkaa, mutta pelkästään keskusta-alueella pitäisi olla 10 000 pyöräpysäköintipaikkaa vuonna 2040. Kaupunki on tähän mennessä parantanut tai lisännyt pyöräpysäköintiä lähinnä isompien uudiskohteiden tai katusaneerausten yhteydessä.

Pyöräpysäköintiä kehitetään nyt kokonaisuutena

Uusia tai parannettuja pyöräpysäköintipaikkoja on toteutettu vuosittain muutamia satoja, mikä on liian hidas tahti suhteessa tarpeeseen. Nyt laadittava yleissuunnitelma mahdollistaa pyöräpysäköinnin kehittämisen isompana kokonaisuutena.

Sähköpotkulautojen pysäköinti kaupunkitilan turvallisuus ja viihtyisyys edellä

Sähköpotkulautojen pysäköintiä on tähän mennessä rajoitettu pääasiassa erilaisilla aluekielloilla, jotka on sovittu yhdessä sähköpotkulautaoperaattoreiden kanssa. Lisäksi sähköpotkulaudoille on paikoin pysäköintitelineitä, ja jotkut operaattorit ovat ohjanneet käyttäjiä käyttämään telineitä pienillä palkinnoilla.

Sähköpotkulautojen pysäköinti on kuitenkin aiheuttanut ajoittain haittaa kaupunkilaisille, ja nyt pysäköintiä halutaan ohjata vahvemmin siten, että kaupunkitilan turvallisuus ja viihtyisyys eivät kärsisi. Selkeät pysäköintimahdollisuudet parantavat myös sähköpotkulautojen käyttäjien liikenneturvallisuutta ja lautojen käyttömukavuutta.

Kysely pyöräpysäköinnistä avoinna 12.3. saakka

Asukaskyselyssä kaupunkilaiset voivat kertoa näkemyksiään pyöräpysäköinnistä yleisesti sekä lisätä kartalle kohteita, joissa pyöräpysäköintiä pitäisi parantaa tai lisätä.

Kyselyssä voi ottaa kantaa muun muassa liityntäpyöräpysäköintipaikkoihin, tavarapyörien pysäköintipaikkoihin sekä sähköpyörien latausmahdollisuuksiin. Kyselyssä ei käsitellä sähköpotkulautojen pysäköintiä, sillä niistä tehtiin kysely viime kesänä. Kysely on auki 12.3. asti ja se löytyy kaupungin sivuilta osoitteesta tampere.fi/kyselyt.

Taustalla uusi pyöräliikenteen kehittämisohjelma

Tampereen kaupungin tuoreessa pyöräliikenteen kehittämisohjelmassa on määritelty useita erilaisia toimenpiteitä pyöräilyn lisäämiseksi. Siinä esitettiin pyörä- ja sähköpotkulautapysäköinnin yleissuunnitelman ja toteutusohjelman laadintaa. Kehittämisohjelma on hyväksytty kaupunginhallituksessa syyskuussa 2022.
 
Kaupunginhallituksessa hyväksyttiin ponsi, jonka mukaan pyöräliikenteen kehittämisohjelman toteutus aloitetaan sähköpotkulautojen turvallisuuden parantamisesta. Sähköpotkulautojen pysäköinnin yleissuunnitelman laadinta ja toteutus vasta osaltaan sähköpotkulautojen turvallisuuskysymykseen.

Pyörä- ja sähköpotkulautapysäköinnin yleissuunnitelma laaditaan yhdessä konsulttiyhtiö Swecon kanssa.

Pyöräpysäköintiä kehitetään monella saralla

Pyöräliikenteen kehittämisohjelmassa on muitakin pyöräpysäköintiä koskevia toimenpiteitä, joiden toteuttaminen on ajankohtaista lähivuosina. Ne koskevat esimerkiksi romu- ja hylkypyörien poistoa, erilaisten suunnittelua ohjaavien dokumenttien päivittämistä sekä kaupungin kiinteistöjen pyöräpysäköinnin kehittämistä.

Lisäksi Tampereen kaupunki on käynnistänyt projektin, jossa tutkitaan keskitetyn pyöräpysäköinnin mahdollisuuksia asukaspysäköinnissä. Työ tehdään diplomityönä.

Lisätietoja

Jukka Uusitalo
Erikoissuunnittelija
Puhelin:
040 800 7582
Pekka Stenman
Liikenneinsinööri
Puhelin:
040 163 7226
Kuvat: Laura Happo
Jaa sosiaalisessa mediassa