Kaupunkilaiset tekisivät enemmän matkoja polkupyörällä, jos pyöräpysäköintiin satsattaisiin enemmän. Tämä ilmenee aiemmin tehdyistä liikkumiskyselyistä.
Kaupungin yleisillä alueilla on tällä hetkellä noin 4 500–6 500 pyöräpysäköintipaikkaa, mutta pelkästään keskusta-alueella pitäisi olla 10 000 pyöräpysäköintipaikkaa vuonna 2040. Kaupunki on tähän mennessä parantanut tai lisännyt pyöräpysäköintiä lähinnä isompien uudiskohteiden tai katusaneerausten yhteydessä.
Pyöräpysäköintiä kehitetään nyt kokonaisuutena
Uusia tai parannettuja pyöräpysäköintipaikkoja on toteutettu vuosittain muutamia satoja, mikä on liian hidas tahti suhteessa tarpeeseen. Nyt laadittava yleissuunnitelma mahdollistaa pyöräpysäköinnin kehittämisen isompana kokonaisuutena.
Sähköpotkulautojen pysäköinti kaupunkitilan turvallisuus ja viihtyisyys edellä
Sähköpotkulautojen pysäköintiä on tähän mennessä rajoitettu pääasiassa erilaisilla aluekielloilla, jotka on sovittu yhdessä sähköpotkulautaoperaattoreiden kanssa. Lisäksi sähköpotkulaudoille on paikoin pysäköintitelineitä, ja jotkut operaattorit ovat ohjanneet käyttäjiä käyttämään telineitä pienillä palkinnoilla.
Sähköpotkulautojen pysäköinti on kuitenkin aiheuttanut ajoittain haittaa kaupunkilaisille, ja nyt pysäköintiä halutaan ohjata vahvemmin siten, että kaupunkitilan turvallisuus ja viihtyisyys eivät kärsisi. Selkeät pysäköintimahdollisuudet parantavat myös sähköpotkulautojen käyttäjien liikenneturvallisuutta ja lautojen käyttömukavuutta.
Kysely pyöräpysäköinnistä avoinna 12.3. saakka
Asukaskyselyssä kaupunkilaiset voivat kertoa näkemyksiään pyöräpysäköinnistä yleisesti sekä lisätä kartalle kohteita, joissa pyöräpysäköintiä pitäisi parantaa tai lisätä.
Kyselyssä voi ottaa kantaa muun muassa liityntäpyöräpysäköintipaikkoihin, tavarapyörien pysäköintipaikkoihin sekä sähköpyörien latausmahdollisuuksiin. Kyselyssä ei käsitellä sähköpotkulautojen pysäköintiä, sillä niistä tehtiin kysely viime kesänä. Kysely on auki 12.3. asti ja se löytyy kaupungin sivuilta osoitteesta tampere.fi/kyselyt.
Taustalla uusi pyöräliikenteen kehittämisohjelma
Tampereen kaupungin tuoreessa pyöräliikenteen kehittämisohjelmassa on määritelty useita erilaisia toimenpiteitä pyöräilyn lisäämiseksi. Siinä esitettiin pyörä- ja sähköpotkulautapysäköinnin yleissuunnitelman ja toteutusohjelman laadintaa. Kehittämisohjelma on hyväksytty kaupunginhallituksessa syyskuussa 2022.
Kaupunginhallituksessa hyväksyttiin ponsi, jonka mukaan pyöräliikenteen kehittämisohjelman toteutus aloitetaan sähköpotkulautojen turvallisuuden parantamisesta. Sähköpotkulautojen pysäköinnin yleissuunnitelman laadinta ja toteutus vasta osaltaan sähköpotkulautojen turvallisuuskysymykseen.
Pyörä- ja sähköpotkulautapysäköinnin yleissuunnitelma laaditaan yhdessä konsulttiyhtiö Swecon kanssa.
Pyöräpysäköintiä kehitetään monella saralla
Pyöräliikenteen kehittämisohjelmassa on muitakin pyöräpysäköintiä koskevia toimenpiteitä, joiden toteuttaminen on ajankohtaista lähivuosina. Ne koskevat esimerkiksi romu- ja hylkypyörien poistoa, erilaisten suunnittelua ohjaavien dokumenttien päivittämistä sekä kaupungin kiinteistöjen pyöräpysäköinnin kehittämistä.
Lisäksi Tampereen kaupunki on käynnistänyt projektin, jossa tutkitaan keskitetyn pyöräpysäköinnin mahdollisuuksia asukaspysäköinnissä. Työ tehdään diplomityönä.