Härmälässä ja Rantaperkiössä kokeillaan uudenlaista rauhallisen liikenteen naapurusto -mallia 

Härmälässä ja Rantaperkiössä kokeillaan vuonna 2023 rauhallisen liikenteen naapurusto - mallia.  Tavoitteena on vähentää autoliikennettä tonttikaduilla, jotta asukkaat voivat kävellä, pyöräillä, oleskella ja leikkiä kotikadulla turvallisesti.  Kokeilulla testataan, miten tämä malli soveltuisi Tampereelle. 

Härmälä ja Rantaperkiö valittiin kokeilualueeksi, koska alueen läpi on suunnitteilla raitiotie, joka toteutuessaan kulkisi Nuolialantietä. Raitiotien rakentaminen aiheuttaisi merkittäviä muutoksia liikkumisessa asuinalueella. Kokeilussa on mahdollisuus testata muutoksia ja niiden vaikutuksia käytännössä.  Hanke on saanut Traficomin Tieliikenteen turvallisuuden valtionavustusta. 

Ennen kokeilua kysely ja yleisötilaisuus

Kokeiltavien toimenpiteiden suunnittelussa halutaan kuulla alueen asukkaita, vierailijoita ja toimijoita. Suunnittelu on käynnistetty asukaskyselyllä, jolla kartoitetaan alueella asuvien ja siellä paljon liikkuvien ajatuksia alueen kehittämistarpeista. Verkkokysely on avoinna 27.3–10.4.2023. 

Toimenpiteiden ideointia yhdessä asukkaiden kanssa jatketaan keskiviikkona 26.4. klo 16–18 Perkiönpuistossa.

Kokeilutoimet käytössä syksyn ajan – päätteeksi kysely onnistumisesta

Tavoitteena on toteuttaa väliaikaiset ratkaisut liikenteen rauhoittamiseksi elokuun lopussa, ja ne ovat paikoillaan syksyn ajan. Marraskuussa alueen asukkailta ja toimijoilta kysytään näkemyksiä kokeilun vaikutuksista ja onnistumisesta.  

Malli tulee Lontoosta

Rauhallisen liikenteen naapurusto (Low Traffic Neighbourhood) malli tulee Lontoosta, jossa konseptia on kehitetty jo 1970-luvulta alkaen. Vähäliikenteiset asuinalueet ovat tulleet erityisen suosituksi Lontoossa viime vuosien aikana. Vuosina 2020–2021 uusia vähäliikenteisiä alueita toteutettiin Lontoossa yli 70. 

Keinoja rauhallisen liikenteen naapuruston luomiseen ovat esimerkiksi ajoreittien muuttaminen tonttikaduilla asuinalueen läpiajavan liikenteen hillitsemiseksi ja koulujen ympäristön rauhoittamiseksi. 

Malli kokeiluun ennen pysyvämpiä ratkaisuja

–Vähäliikenteisen asuinalueen malli vaikuttaa lupaavalta, sillä melko pienillä, mutta tehokkailla toimenpiteillä voidaan saada suuria vaikutuksia. Siksi mallia halutaan kokeilla myös Tampereella, kertoo liikenneinsinööri Heljä Aarnikko Tampereen kaupungilta.
–Asuinalueiden katuja ei kuitenkaan lähdetä muuttamaan heti pysyvästi, vaan mallin toimivuutta kokeillaan ensin yhdellä alueella väliaikaisilla ratkaisuilla.

Myös Lontoossa Low traffic neighbourhood - alueilla on edetty väliaikaisten ratkaisujen kautta pysyviin toimenpiteisiin. 

Lisätietoja

Heljä Aarnikko
Liikenneinsinööri
Puhelin:
040 806 4917
Kuvat: Jukka Salminen
Jaa sosiaalisessa mediassa