Vaikuttavuusperusteinen Työ-SIB-palvelu pureutuu työttömyyteen
Tampereen kaupunki tukee työttömien työnhakijoiden työhakua ja työelämään palaamista yhdessä Työ-SIB-palvelun kanssa. Palvelun aikana asiakkaat saavat henkilökohtaista apua työnhakuprosessin jokaisessa eri vaiheessa, omista lähtökohdistaan käsin. Tavoitteena on, että he oppivat tunnistamaan yhä paremmin oman profiilinsa ammattilaisena ja osaavat hyödyntää sitä työnhaussa. Asiakkaiden kokemukset ja onnistumisen tunteet ovat palvelun tärkeimmät kulmakivet.
Palvelu toteutetaan yhteistyössä S-Pankin palveluntuottajien kanssa. Toimintaa arvioidaan ja kehitetään jatkuvasti, jotta Työ-SIB-palvelu vastaa asiakkaiden muuttuviin työllistymistarpeisiin joustavasti. Tampereen kaupungin osalta Työ-SIB projekti käynnistyi keväällä 2022 ja se jatkuu aina vuoden 2025 loppuun.
– Palvelu tuo hyvän lisän Tampereen kaupungin työllisyys- ja kasvupalvelujen nopeasti työhön vievien palvelujen tarjonnan joukkoon. Samalla keräämme kokemuksia uudenlaisista hankintamalleista, joiden avulla valmistaudumme TE-palvelut 2024-muutokseen, kertoo Tampereen kaupungin työllisyys- ja kasvupalvelujen erityisasiantuntija Sari Pirttiluoto.
Joustavia ratkaisuja asiakkaille
Työ-SIBissä työnhakija-asiakkaat kohdataan yksilöinä. Palvelu on suunnattu kaikenikäisille työttömille, jotka kaipaavat apua työllistymisessä. Asiakkaat saavat henkilökohtaisen valmentajan. Valmentaja ja asiakas luovat yhdessä räätälöidyn työnhaun prosessin, joka pohjautuu kunkin asiakkaan yksilöllisiin tarpeisiin. Työ-SIBissä tähdätään siihen, että asiakkaat löytävät oman polkunsa pitkäaikaiseen työllistymiseen. Tämän tukena heillä on käytössään palvelun laaja yhteistyö- ja työnantajaverkosto.
Palvelun aikana asiakkaat voivat myös halutessaan suorittaa erilaisia lupia, kuten hygieniapassin, tai osallistua lyhyisiin koulutuksiin, jotka edesauttavat työllistymisessä. Myös työkokeilu, palkkatukipaikat ja oppisopimuskoulutukset ovat mahdollisia. Palvelussa korostetaankin erilaisia mahdollisuuksia ja esitellään vaihtoehtoisia tapoja, joilla asiakkaat voivat lähestyä työnhakua uudesta näkökulmasta. Palvelun voi aloittaa tai lopettaa koska tahansa.
Yhteistyömallia ja vaikuttavia tuloksia
Pirkanmaalla asiakkaille järjestetään kerran kuukaudessa kutsutilaisuustapahtumina toteutettavia Työ-SIB-infoja. Infon aikana asiakkaat kuulevat lisää Työ-SIBistä sekä tutustuvat onnistumistarinoihin. Infot toteutetaan yhteistyössä henkilöstö- ja työllisyyspalveluja tarjoavan SunUra Oy:n kanssa.
– Asiakkaat, jotka ovat aiemmin suhtautuneet Työ-SIBiin negatiivisesti, ovat infojen jälkeen innostuneet toiminnasta ja lähteneet mukaan palveluun, kertoo Työ-SIB-infoja vetävä Tampereen kaupungin työllisyys- ja kasvupalvelujen OMA-valmentaja Tarja Huopainen.
Onnistunut yhteistyö S-pankin ja SunUran kanssa näkyy myös tuloksissa. Noin puolet asiakkaista lähtee infojen jälkeen mukaan palveluun.
– Palvelu on tuonut hyviä mahdollisuuksia kehittää työnhakuvalmennusta kohderyhmän tarpeiden mukaisesti. Se kannustaa meitä tekemään kovaa työtä sen eteen, että luomme asiakkaille vielä parempia mahdollisuuksia työllistyä, lisää SunUran valmennuspalveluiden koordinaattori Sari Kuosmanen.
Työ-SIB infolaatikko
Työ-SIB-palvelun päätavoite on auttaa tuhansia työttömiä työnhakijoita työllistymään vuosien 2020–2025 aikana. Kyseessä on Työ- ja elinkeinoministeriön tilaama tulosperusteinen työllistämisohjelma. Työ-SIBin toteuttamisesta vastaavat työllistämisen ammattilaiset, joilla on vahvaa näyttöä eritaustaisten ihmisten työllistämisestä. Palvelun rahoituksen ja hallinnoinnin hoitaa S-Pankin varallisuudenhoito. Lue lisää osoitteesta: https://tyosib.fi/