Härmälässä rauhoitetaan liikennettä katkaisemalla ja kaventamalla katuja väliaikaisesti
Rauhallisen liikenteen naapuruston mallia kokeillaan nyt ensimmäistä kertaa Suomessa. Härmälän kokeilulla testataan, miten tämä malli soveltuisi Tampereelle.
Väliaikaisia liikenneratkaisuja useille kaduille
Syksyn ajan käynnissä olevat kokeilut katkaisevat katuja autoliikenteeltä Nuolialantien eteläpuolella. Tarmonkatu, Taistonkatu ja Taunonkatu katkaistaan Nuolialantien päästä. Perkiönkatu katkaistaan kahdesta kohdasta: Taunonkadun ja Toivonkadun sekä Matinkadun ja Mikonkadun välistä. Härmälänkatu katkaistaan Lepolantien itäpuolelta. Myös Antinkatu ja Kannistonkatu katkaistaan. Katkaisuista huolimatta jokaiselle kiinteistölle pääsee edelleen autolla.
Kavennuksia tulee Perkiönkadulle, Lepolantielle, Metsolankadulle ja Talvitielle. Talvitien koulun ja päiväkodin lähiympäristössä toteutetaan sekä pysyviä että väliaikaisia toimenpiteitä. Koululaisten turvallista liikkumista parantavat Talvitiellä kaksi korotettua liittymäaluetta. Lisäksi väliaikaisena turvallisuuskokeiluna Talvitie on osin autoille yksisuuntainen.
Katuja katkaistaan ja kavennetaan kohdista, joissa on havaittu ongelmia liikenneturvallisuudessa sekä kohdista, jotka tullaan katkaisemaan raitiotien mahdollisen rakentamisen myötä. Liikennekokeilulla kannustetaan Härmälän asuinalueen läpi ajavaa liikennettä siirtymään asuinkaduilta muille reiteille.
Asukkailta ideoita ja palautetta
Rauhallisen liikenteen naapuruston kokeilua on ideoitu ja työstetty yhdessä alueen asukkaiden kanssa. Maalis-huhtikuussa avoinna olleessa kyselyssä asukkaat kertoivat ongelmallisista paikoista liikenteessä sekä ehdottivat toimenpiteitä. Yhteistä ideointia jatkettiin asukastapahtumassa Perkiönpuistossa. Tarkennettuja suunnitelmia on lisäksi arvioitu alueen asukkaista muodostetun asukasraadin kanssa. Muun muassa katkaisujen ja kavennusten lopulliset paikat määräytyivät näiden yhteisten keskustelujen perusteella.
Toimenpiteiden vaikutuksista tullaan syksyllä keräämään palautetta kaikille avoimella kyselyllä. Kyselyn lisäksi alueella mitataan ajoneuvoliikenteen määriä ja ajonopeuksia sekä jalankulun ja pyöräilyn määriä. Saatujen kokemusten perusteella päätetään, toteutetaanko jotkin toimenpiteet tulevaisuudessa pysyvinä tai toistetaanko kokeilu saman laajuisena uudestaan.
Rauhallisen liikenteen naapuruston malli
Rauhallisen liikenteen naapuruston malli tulee Lontoosta, jossa konseptia on kehitetty jo 1970-luvulta alkaen. Vuosina 2020–2021 aikana uusia vähäliikenteisiä alueita toteutettiin Lontoossa yli 70. Rauhallisempi liikkumisympäristö parantaa muun muassa lasten koulumatkojen turvallisuutta ja lisää asuinalueen viihtyisyyttä.
Härmälän rauhallisen liikenteen naapuruston hanke on saanut Traficomin Tieliikenteen turvallisuuden valtionavustusta.