Toteutussuunnittelun, eli allianssin kehitysvaiheen, aikana allianssi laatii raitiotiekaduista katusuunnitelmat, toteutussuunnitelman ja laskee rakentamisen tavoitekustannuksen. Lokakuussa 2024 valtuustot voivat päättää toteutussuunnittelun tulosten perusteella rakentamisesta, rakentamisen laajuudesta ja mahdollisesta vaiheittain toteuttamisesta.
Pirkkala-Linnainmaa -allianssin tarjouskilpailu eteni kahdessa vaiheessa. Mukaan tarjouskilpailuun hakeutui kolme yritysryhmittymää, jotka kaikki täyttivät tarjoajilta edellytettävät kriteerit. Ensimmäisessä tarjousvaiheessa arvioitiin tarjouksista avainhenkilöiden osaamista ja kokemusta, projektitiimiä ja organisoitumista, kehitysvaiheen alustavaa aikataulua ja hankesuunnitelman kustannusarviokritiikkiä. Toiseen tarjousvaiheeseen valittiin kaksi yritysryhmittymää. Toisessa tarjousvaiheessa arvioitavana olivat tarjousten hankesuunnitelmat ja kehitystyöpajoissa tehdyt case-tehtävät. Toisen tarjousvaiheen lopuksi tarjoajaryhmittymät antoivat hintatarjouksen.
Lopullisessa allianssin palveluntuottajien valinnassa painotettiin tarjoajan esittämää projektitiimiä ja organisoitumista (20 %), hankesuunnitelmaa (40 %), kehitystyöpajojen case-tehtäviä (15 %) sekä hintaa (25 %).
Tarjoajien arvioinnissa olivat mukana Tampereen Raitiotie Oy:n lisäksi myös edustus Tampereen kaupungilta sekä Pirkkalan kunnalta. Arviointityöryhmän jäseninä olivat Tampereen Raitiotie Oy:n kehitysjohtaja Ville-Mikael Tuominen ryhmän puheenjohtajana ja hankejohtaja Markus Keisala, Tampereen kaupungin rakennuttamisjohtaja Milko Tietäväinen sekä Pirkkalan kunnan yhdyskuntajohtaja Jouni Korhonen.
Linnainmaalta Pirkkalan Suupalle
Tampereen kaupungin ja Pirkkalan kunnan valtuustot hyväksyivät 24. huhtikuuta Pirkkala-Linnainmaa -raitiotien hankesuunnitelman ja päättivät Pirkkala-Linnainmaa -raitiotien allianssin kehitysvaiheen aloittamisesta.
- Pirkkala-Linnainmaa -raitiotien toteutussuunnittelun lähtökohtana on valtuustoissa hyväksytyn hankesuunnitelman 335 miljoonan euron investointikustannusarvio. Alustava, raitiotien seudullisen yleissuunnitelman mukainen aikatauluarvio on, että mikäli Tampereen ja Pirkkalan valtuustot päättävät raitiotien rakentamisesta loppuvuodesta 2024, raitiotieradan rakentaminen ajoittuisi vuosille 2025–2028. Rakentamisaikataulu täsmentyy nyt alkavan allianssin kehitysvaiheen aikana. Molemmat valtuustot asettivat huhtikuun päätöksissään rakentamispäätöksenteon ehdoksi rakentamisen valtionavun varmistumisen, Tampereen Raitiotie Oy:n kehitysjohtaja Ville-Mikael Tuominen taustoittaa.
Valtuustojen päätösten mukaan raitiotien toteutussuunnitelma laaditaan Tampereen Linnainmaalta Pirkkalan Suupalle. Kehitysvaiheen rinnalla Tampereen kaupunki ja Pirkkalan kunta laativat raitiotieradan toteuttamisen edellyttämät asemakaavat. Tavoitteena on, että raitiotien toteuttamisen edellyttämät asemakaavat ja katusuunnitelmat on hyväksytty Tampereen kaupungin ja Pirkkalan kunnan luottamuselimissä syyskuuhun 2024 mennessä.
Kolme vaihtoehtoa Pirkkalaan
- Pirkkalan valtuuston syksyn 2024 päätöksentekoon allianssi laatii kolme toteutussuunnitelman ja tavoitekustannuksen vaihtoehtoa. Vaihtoehtoina ovat, että raitiotie rakennetaan allianssin toimesta kerralla Suupalle, vaiheittain ensiksi Partolaan ja saman allianssin toimesta myöhemmin Suupalle tai raitiotie rakennetaan tämän allianssin toimesta Partolaan asti, Pirkkalan yhdyskuntajohtaja Jouni Korhonen selventää.
- Huhtikuun päätösaineistoon ja hankintailmoitukseen arvioimme, että Tampereen kaupunki tulee teettämään uudella allianssilla noin 25 miljoonan edestä liittyviä hankkeita, kuten katujen, pyöräteiden ja kunnallistekniikan rakentamista. Rakentaminen samassa kaivannossa ja samoilla liikennejärjestelyillä raitiotien rakentamisen yhteydessä on mahdollisuus saavuttaa kustannussäästöä ja minimoida ympäristölle aiheutuvaa haittaa. Tällä tavalla tehdään kerralla valmista, kertoo rakennuttamisjohtaja Milko Tietäväinen Tampereen kaupungilta.
Tampereen Raitiotie Oy on Tampereen kaupungin omistama yhtiö, jossa osakkaina ovat myös Kangasalan kaupunki, Pirkkalan kunta ja Ylöjärven kaupunki. Yhtiö vastaa tilaajana Tampereen raitiotieinfrastruktuurin rakentamisesta, kalustohankinnasta ja rahoituksen järjestämisestä sekä raitiotiejärjestelmän toimivuudesta. Tampereen Raitiotie Oy kehittää raitiotiestä tulevaisuuden liikennejärjestelmää, joka tukee kaupunkiseudun kasvua.