Tavoitteena on, että lokakuussa 2024 Tampereen ja Pirkkalan valtuustot voivat päättää allianssin toteutussuunnittelun tulosten perusteella raitiotien rakentamisesta, rakentamisen laajuudesta ja mahdollisesta raitiotieradan vaiheittain toteuttamisesta. Molemmat valtuustot asettivat huhtikuun päätöksissään rakentamispäätöksenteon ehdoksi rakentamisen valtionavun varmistumisen.
- Saimme Pirkkalan kanssa osaavat ja tulokselliset kumppanit suunnittelemaan meille lisää vetovoimaista raitiotiejärjestelmää. Ratikka on paitsi sen kiskot ja vaunut, myös taidonnäyte modernista tulevaisuuden Tampereesta. Tamperelaiset ovat ottaneet Ratikan omakseen, sen suosio jatkaa kasvuaan ja se on soljahtanut erinomaisesti osaksi kaupunkimme liikennejärjestelmää. Raitiotien rakentaminen on tähän mennessä edennyt suunnitellussa aikataulussa ja sovitussa kustannusarviossa. Näin odotetaan tapahtuvan jatkossakin. Tästä on hyvä jatkaa, Tampereen pormestari Kalervo Kummola sanoo.
- Tampereen seudulla tavoitellaan raideliikennepainotteista joukkoliikennettä ja tämän suunnittelussa Pirkkala on päättänyt olla mukana. Nyt alkava raitiotien toteutussuunnittelu tuottaa meille päätöksentekoon tarvittavat tiedot mm. rakentamisen kustannuksista, joiden perusteella valtuusto tekee päätöksensä. Pirkkalassa on tarkkaan seurattu Tampereen Ratikan ensimmäisiä vuosia ja siitä saadut kokemukset ja näytöt riittävät vakuuttamaan, että kyseessä on oikeasti kuntakehityshanke, jonka avulla kunnan elinvoimaisuutta voidaan menestyksekkäästi kehittää, kertoo Pirkkalan pormestari Marko Jarva.
Sopimuksen allekirjoitus käynnistää samalla allianssin kehitysvaiheen, jonka aikana allianssi laatii raitiotiekaduista katusuunnitelmat, toteutussuunnitelman ja laskee raitiotien rakentamisen tavoitekustannuksen.
- Tampereen Ratikan laajeneminen seudulliseksi järjestelmäksi ottaa seuraavan konkreettisen askeleensa, kun uusi Pirkkala-Linnainmaa -allianssi aloittaa toimintansa. Käärimme hihat ja ryhdymme ripeästi hommiin uuden, vaikkakin tutun, allianssin kanssa. Edessämme on varsin intensiivinen, noin vuoden mittainen kehitysvaihe, jolle luonnollisesti toivomme jatkoa rakentamisen merkeissä, Tampereen Raitiotie Oy:n toimitusjohtaja Pekka Sirviö sanoo.
Pirkkala–Linnainmaa-raitiotien toteutussuunnittelun lähtökohtana on Tampereen ja Pirkkalan valtuustoissa huhtikuussa hyväksytyn hankesuunnitelman 335 miljoonan euron investointikustannusarvio, josta kehitysvaiheen osuus on 13,5 miljoonaa euroa, yhtiö tiedottaa.
Uusi allianssi aloittaa työnsä heti
Pirkkala-Linnainmaa -allianssin kehitysvaihe alkaa lokakuun alusta. Kehitysvaiheessa painottuu suunnittelutoiminta, jota uudessa allianssissa edustavat Sweco Finland Oy ja AFRY Finland Oy.
- Uusittu luottamus tuntuu aina hyvältä. On hienoa päästä tekemään yhteistyötä Tampereen kaupungin, Pirkkalan kunnan ja Tampereen Raitiotie Oy:n kanssa entistäkin kestävämmän, elinvoimaisemman ja toimivamman kaupunkiseudun kehittämiseksi. Hyvät kokemukset Tampereen Ratikan aiemmista vaiheista luovat vankan pohjan tähän hankkeeseen ja odotamme projektin alkua innolla, sanoo Swecon Infra ja liikenne -toimialan johtaja Juho Siipo.
- Olemme ylpeitä siitä, että saamme AFRYllä jatkaa Tampereen Ratikan suunnittelua sen kolmannessakin vaiheessa. Luotan siihen, että löydämme yhdessä asiakkaiden ja allianssin palveluntuottajakumppanien kanssa allianssin kehitysvaiheessa hankkeelle innovatiiviset ja kustannustehokkaat ratkaisut, joilla hanke saadaan vietyä toteutusvaiheeseen ja toteutettua laadukkaasti. Raitiotiehankkeilla edistetään erinomaisella tavalla AFRY:n strategian mukaisesti kestävää liikennettä ja luodaan tulevaisuuden kaupunkeja, kertoo AFRY:n Infra -liiketoimintayksikön johtaja Mikko Inkala.
Kehitysvaiheen lopulla, lokakuussa 2024, Tampereen ja Pirkkalan valtuustot voivat toteutussuunnittelun tulosten perusteella päättää raitiotien rakentamisesta. Uuden allianssin mahdollisesta rakentamisesta vastaavat NRC Finland Oy ja YIT Suomi Oy.
- Nyt voitettu allianssihanke on erinomainen osoitus konsortiomme henkilöstön lujasta ammattitaidosta ja kokemuksesta monimuotoisessa raitiotien ja infrarakentamisen ympäristössä. Pirkkala-Linnainmaa -allianssi meille erinomaisesti sopiva jatkumo Tampereen raitiotien aiempiin vaiheisiin, toteaa NRC:n Raitiotie-divisioonan johtaja Jouni Kekäle.
- Voitettu hankintakilpailu on vahva näyte sekä meidän että yhteistyökumppaniemme yhteisestä vahvasta ammattitaidosta ja osaamisesta. Olemme iloisia, että pääsemme kehittämään tätä alueellisesti ja yhteiskunnallisesti merkittävää hanketta yhdessä kaikkien osapuolien kanssa, sanoo Infra-segmentin johtaja Aleksi Laine YIT:stä.
Tampereen Raitiotie Oy on Tampereen kaupungin omistama yhtiö, jossa osakkaina ovat myös Kangasalan kaupunki, Pirkkalan kunta ja Ylöjärven kaupunki. Yhtiö vastaa tilaajana Tampereen raitiotieinfrastruktuurin rakentamisesta, kalustohankinnasta ja rahoituksen järjestämisestä sekä raitiotiejärjestelmän toimivuudesta. Tampereen Raitiotie Oy kehittää raitiotiestä tulevaisuuden liikennejärjestelmää, joka tukee kaupunkiseudun kasvua.