Viinikankadun, Ratapihankadun ja Järvensivuntien liittymäalue uudistuu – katusuunnitelma nähtävänä
Tällä hetkellä liittymä on kuormittunut ruuhka-aikoina, ja sekä moottoriajoneuvo- että pyöräliikenteen liikennemäärät ovat kasvussa. Katusuunnitelman lähtökohtana on yhdyskuntalautakunnan 13.4.2021 hyväksymä Viinikankadun ja Ratapihankadun aluevaraussuunnitelma.
Viinikankatua uusitaan 230 metriä Tampereen valtatiestä pohjoiseen, Ratapihankatua Viinikan liittymästä 315 metriä länteen ja Järvensivuntietä Viinikan liittymästä 80 metriä itään.
Rautatiesillan alle Viinikankadulle 4+3 ajokaistaa sekä kävely- ja pyörätiet
Uusi Viinikan rautatiesilta eli Pinninkadun alikulkusilta valmistui 2020, ja siinä on huomioitu uusien kaistojen tarve. Silta rakennettiin viisiaukkoiseksi. Viinikankadulle sillan kohdalle on suunniteltu pohjoiseen neljä ajokaistaa, joista kaksi kääntyy vasemmalle Ratapihankadulle, yksi jatkuu Viinikatua pohjoiseen ja yksi kääntyy Järvensivuntielle. Etelän suuntaan tulee kolme ajokaistaa. Vastakkaisia suuntia erottaa 3,0 metriä leveä erotuskaista.
Alikulkusillan alla Viinikankadun ajoradan pintaa lasketaan, jotta raskas liikenne mahtuu kulkemaan sillan alta.
Sillan alla kadun molemmilla puolilla on eroteltu jalkakäytävä ja kaksisuuntainen pyörätie. Itäpuolen kävely- ja pyöräväylä on hieman kapeampi kuin länsipuolen: sen ja kadun välissä 3,75 metriä leveä välikaista. Länsipuolella välikaista on 2 metrin levyinen. Sillan eteläpuolella itäpuolen eroteltu kävely- ja pyöräväylä muuttuu yhdistetyksi kävely- ja pyörätieksi ja yhdistyy nykyiseen väylään.
Ratapihankatu 2+2-kaistaiseksi - uusi kääntymiskaista yliopiston tontille
Ratapihankatu muutetaan 2+2 -kaistaiseksi Viinikankadun ja Kanslerinrinteen välillä. Ratapihankadulle on myös suunniteltu lännen suunnasta kääntymiskaista yliopiston tontille. Kaista jatkuu Viinikankadun liittymään saakka, ja tonttiliittymästä vasemmalle Ratapihankadulle kääntyvät käyttävät tätä kaistaa. Yliopiston tonttiliittymä pysyy nykyisellä paikalla, mutta liittymän turvallisuutta parannetaan. Tonttiliittymään on suunniteltu Ratapihankadun ajoradan ja pyörätien väliin 6 metriä leveä odotustila parantamaan pyöräliikenteen turvallisuutta.
Ratapihankadun pohjoisreunaan jalkakäytävä ja kaksisuuntainen pyörätie
Ratapihankadulle suunniteltu jalkakäytävä ja kaksisuuntainen pyörätie pysyy edelleen kadun pohjoisreunassa, mutta Ratapihankadun kaistojen leventämisen takia kävely- ja pyörätietä siirretään Naulakadun alikulun kohdalla uuteen paikkaan lähemmäs yliopistoa. Kävely- ja pyörätien varrelle istutetaan katupuita ja pensaita. Puita tulee eniten kadun Viinikankadun liittymän puoleiseen päähän.
Naulakadun kävelyn ja pyöräilyn alikulkukäytävä säilyy nykyisellään. Alikulku ja sieltä Ratapihankadulle johtava väylä säilyy yhdistettynä kävely- ja pyörätienä ja sitä hieman levennetään sekä kulkusuunnat erotelleen maaliviivalla.
Järvensivuntielle ei enää saa kääntyä Viinikankadulta pohjoissuunnasta
Viinikankadun ja Järvensivuntien välinen liittymä säilyy pääosin ennallaan. Ajoradan eteläreunalla on jalkakäytävä, joka johtaa linja-autopysäkille ja pysäköintipaikoille. Ajoradan pohjoisreunalla on yhdistetty jalkakäytävä ja pyörätie, joka muuttuu liittymäalueella erotelluksi jalkakäytäväksi ja pyörätieksi.
Viinikankadulta pohjoisesta vasemmalle Järvensivuntielle kääntyminen kielletään liittymän toimivuuden ja turvallisuuden parantamiseksi. Vaihtoehtoisia reittejä Järvensivuntielle on Ratapihankadulta, Viinikankadulta tai Kalevantieltä tulosuunnan mukaan.
Kaikkien remontoitavien katujen katuvalaistus uusitaan. Liikennevalot uusitaan Viinikankadun, Ratapihankadun ja Järvensivuntien liittymässä.