Kasvatus- ja opetuslautakunta hyväksyi vuosisuunnitelman vuodelle 2024
Kasvatus- ja opetuslautakunta järjestää lakisääteiset varhaiskasvatus-, esiopetus- ja perusopetuspalvelut, jotka organisoituvat kahteen palveluryhmään: varhaiskasvatus- ja esiopetus sekä perusopetus. Sivistyspalvelujen yhteiset palvelut vastaavat muun muassa yksityisen varhaiskasvatuksen sekä koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan valvonnasta ja ohjauksesta.
Kasvatus- ja opetuslautakunnan toimintatulot ovat 25 miljoonaa euroa, toimintamenot 409,3 miljoonaa euroa ja toimintakate -384,4 miljoonaa euroa. Tilikauden tulos on -388,0 miljoonaa euroa.
Vuonna 2024 nettomenot kasvavat 19,2 miljoonaa euroa eli 5,3 prosenttia kuluvan vuoden muutettuun talousarvioon verrattuna. Kasvua selittävät palvelutarpeen kasvu sekä tuen rakenteiden vahvistaminen, uusien ja peruskorjattujen tilojen valmistuminen, kunta-alan palkankorotukset ja muu kustannustason nousu.
Investointimenot ovat yhteensä 2,4 miljoonaa euroa. Suurimmat investointikohteet ovat päiväkotien ja koulujen ensikertainen kalustaminen.
Lasten tuen vahvistaminen lisää resurssitarvetta varhaiskasvatuksessa
Varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen palvelukokonaisuuteen kuuluvat kunnallinen ja yksityinen varhaiskasvatus ja esiopetus sekä lakisääteinen kotihoidontuki. Varhaiskasvatusta järjestetään päiväkotihoitona, perhepäivähoitona ja avoimena varhaiskasvatuksena. Yksityistä varhaiskasvatusta järjestetään näiden lisäksi myös ryhmäperhepäivähoitona.
Varhaiskasvatuksessa henkilöstömäärä kasvaa 77 henkilötyövuodella. Lasten tuen vahvistaminen ja vieraskielisten lasten määrän kasvu lisää avustajien, erityis- ja S2 –opettajien tarvetta. Resurssitarvetta lisää myös alle kolmivuotiaiden osuuden kasvu varhaiskasvatuspalveluissa.
Sähköisellä toiminnanohjausjärjestelmä eVakalla sujuvoitetaan sähköistä asiointia ja digitaalisuutta. eVakan toimintojen kehitystyö etenee edelleen vaiheittain.
Varhaiskasvatuslain mukainen henkilöstörakenteen uudistaminen vuoteen 2030 mennessä edellyttää, että kaksi kolmasosaa henkilöstöstä on korkeakoulutettuja. Tämä vaatii ulkoisten rekrytointien lisäksi omasta henkilöstöstä lähinnä lastenhoitajien uudelleenkouluttautumista. Kaupunki työantajana toimii aktiivisesti tarjoamalla henkilöstölle erilaisia mahdollisuuksia opiskella työn ohessa.
Messukylä ja Kisapuiston uudet päiväkodit otetaan käyttöön tammikuussa 2024. Siinä yhteydessä Messukylän vanhan päiväkodin toiminta siirtyy uuteen yksikköön ja Hervannassa Pallopuiston päiväkodista pyritään luopumaan kesällä 2024. Eteläpuiston, Ojalan ja Tasanteen uudet päiväkodit otetaan käyttöön elokuussa 2024. Perusparannettu Raholan päiväkoti otetaan käyttöön elokuussa 2024.
Ensi vuoden aikana päätöksentekoon tulee tarveselvityksiä ainakin seuraavista hankkeista: Kanjonin päiväkodin ja koulun uudisrakennus, Turtolan päiväkodin perusparannus, Tammelan koulun rakennukset 1 ja 2, Kaukajärven koulun, päiväkodin, nuorisotilan ja kirjaston perusparannus ja laajennus, Kalkun päiväkodin ja koulun uudisrakennus sekä Koivistonkylän päiväkodin uudisrakennus.
Perusopetuksessa painottuvat oppimisen tuki, opettajien osaamisen kehittäminen ja digitaidot
Perusopetuksen palvelukokonaisuuteen sisältyvät perusopetus, valmistava opetus monikielisille oppilaille, sairaalaopetus sekä koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminta. Perusopetuksen painopiste on laadukkaan perustoiminnan toteuttamisessa.
Perusopetusta järjestetään suomen ja ruotsin kielen lisäksi englannin, ranskan ja saksan kielellä. Kaupunki kilpailutti aamu- ja iltapäivätoiminnan palvelut vuoden 2023 aikana. Yksityinen aamu- ja iltapäivätoiminta vähenee ja oma tuotanto laajenee vuonna 2024.
Oppilasmäärän tasaantumisesta huolimatta henkilöstömäärä kasvaa 55 henkilötyövuodella. Oppimisen ja koulunkäynnin tuen vahvistaminen lähikouluperiaatteen mukaisesti lisää erityisopettajien, koulunkäynninohjaajien ja kouluvalmentajien määrää. Lisääntyvä maahanmuutto kasvattaa erityisesti perusopetukseen valmistavan opetuksen opettajien, S2-opettajien sekä oman äidinkielen opettajien tarvetta.
Vuoden 2024 kehittämisen teemat painottuvat erityisesti ekososiaaliseen sivistykseen, tunne- ja vuorovaikutustaitoihin, oppimisen tukeen sekä osaamisen kehittämiseen tutormallilla. Tunne-, vuorovaikutus- ja turvataitojen opetus käynnistyi perusopetuksen 4. ja 6. vuosiluokilla lukuvuonna 2023–2024. Henkilöstön vertaisoppimista ja osaamisen kehittämistä tuetaan perusopetuksen tutormallilla, jossa henkilöstön osaamista tukee noin 80 tutoria. Tärkeänä teemana on myös digitaalisten työvälineiden määrän kasvattaminen oppilaille. Kaikki 6. luokan oppilaat saavat syksyllä 2024 käyttöönsä oman henkilökohtaisen kannettavan tietokoneen.
Lukuvuoden 2023–2024 opetussuunnitelma yhdenmukaistaa koulujen keinoja tunnistaa ja auttaa oppilaita, joilla on haasteita käydä säännöllisesti koulussa. Koulupoissaoloja ennaltaehkäistään läsnäolon tukemisen ja poissaolojen seurannan toimintamallilla. Turvallista koulun arkea tuetaan nuorten jengiytymistä ja rikollisuutta ehkäisevällä projektilla.
Vuonna 2024 koulujen perusparannuksista valmistuvat Messukylän ja Härmälän koulut. Härmälän koulu otetaan käyttöön tammikuussa 2025. Eteläpuiston ja Ojalan koulut otetaan käyttöön elokuussa 2024. Lamminpään ja Ahvenisjärven koulujen uudisrakentaminen sekä Kissanmaan koulun perusparannus käynnistyvät keväällä 2024.