Liikenteenohjausta täydennettiin muun muassa muuttamalla ajoratamerkintöjen sijoittelua sekä lisäämällä pyöräilijöistä varoittavia lisäkilpiä liikennemerkkien yhteyteen. Suunnitelmakuvissa on esitetty myös uusien hulevesiviemärilinjojen kaivantoalueet pintamateriaalien ennallistamisen osalta.
Osana Hervannan baanan hankenimellä kutsuttua pyöräilyn pääreittihanketta toteutetaan Nekalantien eteläreunaan jalankulun ja pyöräilyn pääreitti. Suunniteltu Lokintaipaleen ja Kuokkamaantien välinen osuus on viimeinen puuttuva osa pyöräilyn pääreittikokonaisuutta.
Suunnitelmien lähtökohtana on ollut säilyttää olemassa oleva puusto Nekalantien varrella, ja nykyisten katupuiden sijainnista johtuen muutostöiden toteutustapa vaihtelee eri katuosuuksilla. Pyörätietä ei voida toteuttaa kaikkialla jalkakäytävän yhteyteen leventämällä nykyistä yhdistettyä pyörätietä ja jalkakäytävää.
Lokintaipaleen ja Viinikanpuiston välisellä osuudella jalankulun ja pyöräilyn erottaminen toisistaan edellyttää Nekalantien eteläreunassa sijaitsevan nykyisen noin 2,50–3,50 metrin levyisen yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän leventämistä. Tällä osuudella suunnitellun jalkakäytävän leveys on 2,00–2,66 metriä ja kaksisuuntaisen pyörätien leveys on 2,40–2,50 metriä.
Jalkakäytävän ja pyörätien leveyden lisäksi väylän kokonaisleveyteen vaikuttaa kulkumuotojen erotteleminen sekä ajoradan ja pyörätien väliin toteutettavan välikaistan leveys. Kulkumuotojen erotteleminen on suunniteltu toteutettavan 0,28 metrin levyisellä kahden betonikiven erotuskaistalla ja pyörätie erotetaan ajoradasta 0,50–0,75 metrin levyisellä välikaistalla.
Viinikanpuiston ja Kuokkamaantien välisellä osuudella pyöräilyreitti toteutetaan vastaavasti ajoradan ja nykyisen puurivin väliin, mikä edellyttää nykyisin noin 9,40 metrin levyisen ajoradan kaventamista 6,80 metrin levyiseksi. Ajoradan eteläreunaan toteutetaan 2,40 metrin levyinen kaksisuuntainen pyörätie, joka erotetaan ajoradasta 0,50 metrin levyisellä välikaistalla. Samalla Nekalantien eteläreunassa puurivin ulkopuolella sijaitseva noin 2,80 metrin levyinen nykyinen yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä muutetaan pelkäksi jalkakäytäväksi.
Kohde sisältyy Tampereen kaupungin kaupunkiympäristön palvelualueen vuoden 2024 vuosisuunnitelmaan, ja rakennustyöt pyritään aloittamaan keväällä 2024. Nekalantien katutöiden ja Kurjenpuiston puistokäytävän kustannusarvio on yhteensä noin 677 800 euroa.