Avointa digitukea kirjastoista 8.1. alkaen

Pääkirjasto Metsossa sekä Hervannan, Sampolan, Koilliskeskuksen ja Lielahden kirjastoissa aletaan tarjota avointa digitukea arjen digipulmiin ilman ajanvarausta. 

Tampereen kaupunginkirjaston tarjoama digituki uudistuu. Jatkossa kirjastoissa ei enää ole erillisiä tietotoreja, vaan maanantaista 8. tammikuuta alkaen pääkirjasto Metsossa sekä Hervannan, Sampolan, Koilliskeskuksen ja Lielahden kirjastoissa tarjotaan avointa digitukea esimerkiksi asioinnin, tietokoneen tai älylaitteen peruskäytön haasteisiin. Avoimen digituen pisteille voi tulla ilmoitettuna ajankohtina ilman ajanvarausta. Digituki on maksutonta. 


- Autamme esimerkiksi älylaitteen asetusten säätämisessä tai sovellusten asentamisessa tai poistamisessa. Avoin digituki ei tarjoa valmiita vastauksia, mutta tuemme asiakkaita arjen digihaasteissa tietotekniikan aktiivikäyttäjän roolista. Asiakas vastaa kuitenkin aina itse laitteensa käytöstä ja asioinnista, koordinaattori Terhi Turkia Tampereen kaupunginkirjastosta sanoo. 

Digitukipisteet on merkitty kirjastotiloissa vihreillä Digituki-opasteilla. Pisteellä työskentelee yksi henkilö kerrallaan, ja jonotilanteessa opastusaika on noin 15 minuuttia/asiakas. Digituessa noudatetaan valtakunnallista digituen eettistä ohjeistusta sekä Tampereen kaupunginkirjaston digituen rajauksia. 


Avoimen digituen aikataulut

Hervannan kirjasto ma, ti, to 12–15 
Pääkirjasto Metso ma, ti, pe 12–15 
Sampolan kirjasto ma, to, pe 12–15 
Koilliskeskuksen kirjasto ti, ke 13–15 
Lielahden kirjasto ti, ke 13–15
 

Opastusta ajanvarauksella tarvittaessa 

Jos avoimessa digituessa ei voida kattaa asiakkaan digituen tarvetta, hänelle voidaan varata noin tunnin pituinen henkilökohtainen opastusaika. Digituen henkilökunta arvioi opastustarpeen avoimen digituen pisteellä tai digituen palvelunumerossa ja varaa tarvittaessa opastusajan. 
 

Asiakaspalvelusta tukea kirjaston palveluiden käyttöön

Kaikkien kirjastojen asiakaspalvelussa tarjotaan tukea kirjaston omien palvelujen käyttöön, tulostamiseen, tiedostojen tallentamiseen kirjaston asiakaskoneilla sekä palveluihin kirjautumiseen. Asiakaspalvelussa tarjottavaan digitukeen vaikuttavat kuitenkin aina asiakaspalvelijan taitotaso ja käytettävissä oleva aika.

Digivinkkaukset ja Digiolkkarit jatkuvat

Kirjaston järjestämät digitapahtumat jatkuvat keväällä. Digivinkkauksia eli lyhyitä, informatiivisia alustuksia ajankohtaisiin digiaiheisiin järjestetään Hervannan, Koilliskeskuksen, Lielahden, Sampolan ja Tesoman kirjastoissa sekä pääkirjasto Metsossa. Tulevien digivinkkausten aiheet julkaistaan kirjaston verkkosivuilla. 
 
Noin kerran kuukaudessa järjestettävä Digiolkkari on vapaamuotoinen etätilaisuus. Digiolkkarissa keskustellaan ruohonjuuritasolla tietotekniikkaan, nettiin, mobiililaitteisiin sekä medialukutaitoon liittyvistä aiheista vierailevien asiantuntijoiden ja kirjaston työntekijöiden johdolla. Osallistujat voivat kuunnella ja katsella, osallistua, kysyä tai jakaa omia kokemuksiaaan. Digiolkkarin alustana toimii Teams-ohjelma.
 

Kirjaston digituen yhteystiedot 

Puhelin: 040 588 4616 (ma-pe 12-15) 
Sähköposti: [email protected]
 

Lisätietoja

Terhi Turkia
Tampereen kaupunginkirjasto Koordinaattori
Teksti: Emma Salmi
Kuvat: Mikko Hakala
Jaa sosiaalisessa mediassa