Digitukea kirjastosta

Guidance on how to use a tablet.

Kirjaston digituen tavoitteena on auttaa asiakasta ottamaan askeleita kohti turvallista ja itsenäistä laitteiden käyttöä sekä asiointia. Digituki on tukea arjen digipulmiin, ei valmiita vastauksia. Ongelmatilanteissa digituki voi auttaa asiakasta selvittämään tilannetta itse.  

Tarjoamme tukea omalla taitotasollamme tietotekniikan aktiivikäyttäjinä. Noudatamme valtakunnallista digituen eettistä ohjeistusta sekä Tampereen kaupunginkirjaston digituen rajauksia. Asiakas on aina itse vastuussa laitteensa käytöstä ja asioinnista sekä digitukitilanteessa että sen jälkeen. Kirjaston digituessa ei ole mahdollisuutta puolesta asiointiin. Kirjaston digituki on maksutonta. 

Kirjastojen asiakaspalvelupisteissä palveluaikana tarjoamme tukea kirjaston omien palvelujen käyttöön, tulostamiseen, tiedostojen tallentamiseen kirjaston asiakaskoneilla sekä palveluihin kirjautumiseen asiakaspalvelijan​ taitotason ja käytettävissä olevan ajan puitteissa. 

Avoin digituki 

Avointa digitukea tarjoamme Hervannan, Koilliskeskuksen, Lielahden ja Sampolan kirjastoissa sekä pääkirjasto Metsossa.  Avoimeen digitukeen voi tulla ilman ajanvarausta kohdatessaan esimerkiksi asioinnin, tietokoneen tai älylaitteen peruskäytön kysymyksiä tai haasteita. Avoimessa digituessa työskentelee yksi henkilö kerrallaan. Jonotilanteessa opastusaika on noin 15 minuuttia/asiakas. 

E-kirjaston asiakkaaksi rekisteröinti

Avoimessa digituessa voidaan rekisteröidä asiakas kuntien yhteisen E-kirjaston käyttäjäksi, mikäli rekisteröityminen itsenäisesti ei ole mahdollista. 

E-kirjasto on kuntien yhteinen palvelu, josta voi lainata e-kirjoja, äänikirjoja ja digilehtiä. E-kirjastosovellusta käytetään mobiililaitteilla. Sovellukseen rekisteröidytään ensimmäisellä kerralla vahvan tunnistautumisen avulla. Mikäli asiakkaalla ei ole mahdollisuutta vahvaan tunnistautumiseen, rekisteröinti voidaan tehdä kirjaston avoimessa digituessa. Mukaan tulee ottaa henkilötodistus.

Avoimen digituen palveluajat ja -paikat

Varattavat digiopastukset 

Varattavia opastuksia tarjoamme Hervannan, Koilliskeskuksen, Lielahden ja Sampolan kirjastoissa sekä pääkirjasto Metsossa. Opastusaika voidaan varata esimerkiksi asioinnin, tietokoneen tai älylaitteen peruskäytön haasteisiin liittyvissä tilanteissa silloin, kun avoimen digituen palvelussa ei voida kattaa tuen tarvetta. Opastusaika varataan aina avoimen digituen kautta tai palvelunumerosta. Henkilökunta arvioi opastustarpeen. Opastuksen kesto on noin yksi tunti. 

Kirjaston digituki

Puhelin:
040 5884616 ma-pe klo 12-15

Digivinkkaukset

Digivinkkauksia järjestetään Sampolan, Hervannan ja Lielahden kirjastoissa, pääkirjasto Metsossa sekä Koilliskeskuksen ja Tesoman kirjastoissa. Aiheet ja päivämäärät löydät alla olevasta tapahtumalistauksesta. Voit myös tilata sähköpostiisi digituen uutiskirjeen osoitteesta [email protected]. Digivinkkauksiin ei tarvitse ilmoittautua etukäteen.

Digiolkkarit

Digiolkkari on rento ja vapaamuotoinen etätilaisuus. Olkkarissa keskustellaan ruohonjuuritasolla tietotekniikkaan, nettiin, mobiililaitteisiin sekä medialukutaitoon liittyvistä aiheista. Voit kuunnella ja katsella, osallistua, kysyä tai jakaa omia kokemuksiasi. Digiolkkareihin ei tarvitse ilmoittautua etukäteen. 

Digiolkkareiden tiedot ja liittymisohjeet Digiolkkarit-sivulla.

Digitukea kirjastoissa yhteistyökumppaneilta

Myös muut toimijat tarjoavat maksutonta digitukea kirjastoissa. 

ATK Seniorit Mukanetin vertaisohjaajien digineuvontaa 

  • Hervannan kirjastossa kuukauden toisena tiistaina klo 10-12
  • Koilliskeskuksen kirjastossa parittoman viikon torstaisin klo 12-14
  • Lielahden kirjastossa parittoman viikon torstaisin klo 14-16

Tesoman kirjaston digitiistait: tukea digipulmiin joka tiistai klo 14-16 

  • parillisilla viikoilla ATK Seniorit Mukanetin vertaisohjaajat
  • parittomilla viikoilla Kiipulan ammattiopiston it-tukihenkilöopiskelijat 
Päivitetty 15.11.2024