Kalevi Aho (*1949, Forssa), yksi merkittävimmistä ja monipuolisimmista nykysäveltäjistämme, täytti tänä keväänä 75 vuotta. Juhlavuosi näkyy monen suomalaisorkesterin ohjelmassa, niin myös Tampere Filharmonian. Konsertin avaa hurja orkesterifantasia Syvien vesien juhla, joka on yksi Ahon dramaattisesti intensiivisimmistä teoksista. Teoksen inspiraatio on peräisin säveltäjän oopperasta Ennen kuin me kaikki olemme hukkuneet. Syvien vesien juhla on kuvaus alitajunnan syvistä vesistä ja sen tummanpuhuvista, pinnanalaisista intohimoista.
Cecilia Damströmin (*1988, Helsinki) Wasteland ottaa kantaa vaatteiden elinkaareen ja tilanteeseen, jossa hukumme tekstiilijätteeseen. Teoksella säveltäjä haluaa saada ihmiset ymmärtämään, että jos meillä on varaa kuluttaa, meillä on oltava myös varaa huolehtia tuottamastamme jätteestä. Teos on Tampere Filharmonian tilaama, ja se saa Suomen ensiesityksensä konsertissa 12.4.2024.
Damströmin teos on viisiosainen. Ensimmäinen osa Wear kertoo siitä, miten käytämme erilaisia vaatteita eri tilaisuuksissa. Vaatteet saatetaan ostaa käytettynä, ja niitä käytetään useita kertoja. Kulutuksen tahti kuitenkin kiihtyy koko ajan. Toinen osa Toss kuvaa vaatteiden matkaa keräysastioihin, joihin ne heitetään ja joista kuorma-auto kerää ne pois. Kolmas osa Sort on kuvaus keräys- ja lajitteluhalleista. Neljäs osa Burn kertoo siitä, mitä ainakin 80 prosentille kaikesta tekstiilijätteestä tapahtuu: ne poltetaan sekajätteen seassa. Päätösosa Flow käsittelee niin sanottua viherpesua, asioiden harhaanjohtavaa ja valheellista markkinointia ekologisesti kestävinä.
Inhimillisestä tragediasta ihmemaahan
Konsertissa saa kantaesityksensä säveltäjä Eetu Lehtosen (*1989, Turku) Hymn. Teos sai alkusysäyksensä Lehtosen lukiessa walesilaisessa Aberfanin kylässä vuonna 1966 tapahtuneesta onnettomuudesta. Ennen onnettomuutta kyläläiset olivat varoitelleet hiilikaivosyritystä jätteiden sijoittamisesta läheisen vuoren rinteille, sillä niillä sijaitsi maanalainen lähde. Sateinen sääkin lisäsi maanvyörymän riskiä. Yritys ei kuitenkaan kuunnellut varoituksia, ja seuraukset olivat kohtalokkaat. Vesi sai jätemassan muuttumaan epävakaaksi, ja 500 000 tonnia lietettä vyöryi alas vuorenrinnettä kylään tappaen lähes 150 ihmistä. Lehtosen teos kuvaa sitä, miten tuhon laantuessa jäljelle jää hauras hiljaisuus.
”Hymn alkaa hälyisillä, melkeinpä likaisilla ja epämiellyttävillä soinneilla, jotka nousevat kuin maanvyöryn keskeltä. Vähitellen musiikki kirkastuu, savu hälvenee, ja kun katkelmina alkava hymniteema alkaa saada muotoaan, musiikkiin tulee yhä enemmän melodisuutta ja herkkyyttä,” säveltäjä kuvailee.
Konsertti huipentuu aikamme tunnetuimpiin ja arvostetuimpiin säveltäjiin lukeutuvan Unsuk Chinin (*1961, Soul) teokseen Puzzles and Games from Alice in Wonderland (2017), joka tutkii Lewis Carrollin tekstien paradokseja ja arvoituksia hengästyttävällä tavalla. 23-minuuttinen konserttiteos perustuu Chinin kymmenen vuotta aikaisemmin säveltämään oopperaan Alice in Wonderland. Solistina esiintyvä Piia Komsi lauloi Irvikissan roolin myös oopperan kantaesityksessä Münchenissä.
Tampere Filharmoniaa konsertissa johtaa Viron kansallisen sinfoniaorkesterin taiteellinen johtaja ja ylikapellimestari Olari Elts. Elts teki läpimurtonsa suomalaisyleisön tietoisuuteen voittamalla 1999 kansainvälisen Jorma Panula -kapellimestarikilpailun ja seuraavana vuonna kansainvälisen Jean Sibelius -kapellimestarikilpailun. Sittemmin merkittävän uran luonut kapellimestari esiintyy säännöllisesti Suomessa.
Tampere Filharmonian 12.4. tuottama konsertti Virtauksia tulevaan – From Wasteland to Wonderland on osa Tampere Biennalea, modernin taidemusiikin festivaalia, joka levittäytyy 10.–14.4.2024 Tampere-talon lisäksi mm. kirkkoihin, museoihin ja keikkapaikoille ympäri kaupunkia. Tutustu festivaaliohjelmaan osoitteessa tamperebiennale.fi.
Lippuja Tampere Filharmonian konsertteihin voit ostaa Tampere-talon lipunmyynnistä, Kulttuurimyymälä Aplodista tai Lippu.fi-myyntikanavista.