Autojen jättäminen kotiin kerran viikossa auttaisi Tamperetta ilmastotavoitteisiin pääsemisessä
Taustalla on Hiilineutraali Tampere 2030 -tavoite ja tarve vähentää etenkin liikenteen päästöjä.
Euroopan liikkujan viikkoa vietetään vuosittain syyskuussa. Viikon tarkoitus on kannustaa meitä pohtimaan omia arkisia liikkumisvalintojamme, ja niiden vaikutuksia ympäristöön, yhteiskuntaan ja omaan terveyteemme.
Kaupungin ylimmästä johdosta muun muassa apulaispormestarit Matti Helimo ja Ilkka Porttikivi osallistuvat Liikkujan viikkoon antamalla autolle lepopäivän. Sivistyspalveluista vastaava apulaispormestari Matti Helimo aikoo pyöräillä työmatkat. Kaupunkiympäristön palvelualueen apulaispormestari Ilkka Porttikivi valitsee sähköpotkulaudan.
– Olen kokenut työmatkat Lentävänniemen ja keskustan välillä virkistäviksi, kun pitkien kokousten jälkeen voi matkustaa seisten raikkaassa säässä. Omistan oman sähköpotkulaudan ja käytän sitä monesti sään salliessa. Kovasti odotan jo ratikan saapumista Lentävänniemeen. Tämä vähentää entisestään auton käyttöä työmatkoilla, Porttikivi kertoo.
Yksi auton lepopäivä viikossa on hyvä nyrkkisääntö
Liikenteen päästöjen pitäisi vähentyä 45 prosenttia nykyisesti tasosta vuoteen 2030 mennessä, jotta ilmastotavoitteeseen päästään.
Kaksi kolmasosaa liikenteen päästöistä aiheutuu henkilöautoliikenteestä. Tärkeää olisi siirtyä kulkemaan auton sijasta entistä enemmän kestävillä kulkumuodoilla, kuten kävellen, pyörällä tai joukkoliikenteellä.
– Liikenteen osalta päästövähennystavoitteen saavuttaminen on haastavinta, koska Tampereen asukasluku kasvaa ja muutokset liikkumistavoissa ovat hitaita. Liikenteen päästöjen vähentäminen vaatii määrätietoisia toimia ja yhteistyötä kaupungilta, yrityksiltä ja kaupunkilaisilta, sanoo kaupungin ympäristö- ja kehitysjohtaja Kari Kankaala.
Jo yhdellä päivällä viikossa on iso merkitys: jos jokainen autoileva tamperelainen jättäisi auton kotiin kerran viikossa, Tampere voisi saavuttaa tavoitteen olla hiilineutraali 2030.
Kankaala korostaa, että yksi auton lepopäivä viikossa on hyvä nyrkkisääntö.
– Yksi liikkuu päivän aikana kymmeniä kilometrejä, toinen ehkä muutamia. Erilaiset elämäntilanteet vaikuttavat liikkumisvalintoihimme ja mahdollisuuksiimme. Lepopäivien antaminen autolle on aidosti vaikuttava tapa tukea ilmastotavoitetta. Jos kaikki toimisivat samoin, kerran viikossa riittäisi jo vähentämään merkittävästi liikenteen päästöjä.
Autoilun vähentäminen tuo myös terveydellisiä ja taloudellisia hyötyjä
Tampereen kaupunki tukee kestävää liikkumista ja kulkutapojen muutosta esimerkiksi joukkoliikennettä ja pyöräilyolosuhteita kehittämällä. Tavoite on kasvattaa kestävien kulkutapojen suosiota 69 prosenttiin vuonteen 2030 mennessä. Ilmastotavoitteiden lisäksi tärkeä syy ovat hyvinvointi- ja terveysvaikutukset. Etenkin kävely ja pyöräily lisäävät arkiliikuntaa, mikä kohottaa kuntoa ja tukee myös mielen hyvinvointia.
Henkilöliikennetutkimuksen mukaan tamperelaiset tekevät keskimäärin 2,6 matkaa vuorokaudessa. Näiden matkojen yhteispituus on keskimäärin 29 kilometriä. Yli puolet tamperelaisten matkoista on lyhyitä, alle 5 kilometrin pituisia. Potentiaalia kävelyn ja pyöräilyn lisäämiseen on etenkin näillä matkoilla.
Siirtyminen enemmän kestäviin kulkutapoihin toisi myös taloudellisia hyötyjä niin kaupungille kuin kaupunkilaisille muun muassa vähentyneinä autoilun käyttökuluina.