Kesä tuo ensimmäiset kiskot uudelle Pirkkala–Linnainmaa-raitiotielle

Tampereen Ratikan Pirkkala-Linnainmaa -allianssi tiedottaa. Kevään ja kesän myötä Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa -allianssin raitiotien rakentaminen vilkastuu. Sen vuoksi tehdään myös uusia liikennejärjestelyjä, ja esimerkiksi liikenneympyröitä lisätään liikenteen toimivuuden varmistamiseksi.
Ratikkatyömaata Nuolialantien varrella Härmälässä.
Ratikkatyömaata Härmälässä Nuolialantiellä.

Loppukesällä on tavoitteena aloittaa ensimmäiset raideasennukset, ja syksyllä valmistuvat Härmälänojan ja Viinikanlahden siltojen ensimmäiset vaiheet

–Tämän vuoden töissä painottuvat kunnallistekniset työt, jotka ovat kuluneen talven keleillä onnistuneet hyvin. Muutamissa kohteissa olemme jopa suunniteltuja työvaiheita edellä. Kevään ja kesän aikana otamme käyttöön uusia työalueita ja teemme niihin liittyviä liikennejärjestelyjä. Loppukesällä on myös suunnitelmissa aloittaa ensimmäiset raideasennukset tällä hankkeella, Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa -allianssin projektipäällikkö Sari Valjus kertoo. 

Ensimmäisenä rakentamisvuonna on tavoitteena asentaa kaksoisraidetta kaikille työmaalohkoille yhteensä noin kilometrin verran. Pirkkala–Linnainmaa-raitiotien ensimmäiset raidetyöt aloitetaan näillä näkymin elokuussa Hatanpään valtatien ja Nuolialantien risteysalueella. Pirkkalaan ensimmäiset kiskot on suunniteltu asennettavan alkusyksyllä, Nuolialantien ja Naistenmatkantien liittymäalueelle. Kaupinlaakson lohkolla raideasennukset on aikataulutettu alkavaksi syksyllä, Kaupin kampuksen nykyisten kiskojen päättymiskohdasta Arvo Ylpön kadun suuntaan. 

–Myös Hatanpään ja Tampereen valtateiden liittymässä raiteiden asennus saattaa tänä vuonna olla mahdollista. Sitä ennen risteyksen ja liikenneympyrän alueella on kuitenkin vuorossa vielä useita eri työvaiheita, ennen kuin siirrymme rakentamisessa maanalaisista rakenteista raitiotien päällysrakenteeseen ja kadun pintatöihin. Raiteiden asennuksen aikataulu tarkentuu kesän töiden edetessä, Valjus toteaa. 

Liikennejärjestelyjä päivitetään töiden edetessä

Rakentamisen aikaisten liikennejärjestelyjen tavoitteena on, että kulkureitit pysyvät mahdollisimman pitkään samoina. Muutamilla risteysalueilla tullaan kesän aikana ottamaan käyttöön uusia työnaikaisia liikenneympyröitä, joita tarvitaan liikenteen hoitamiseksi rakentamistöiden aikana.

–Meille on tullut alkukevään aikana palautteita, joissa liikenneympyröitä toivotaan liikenteen sujuvoittamiseksi. Seuraamme liikennejärjestelyjen toimivuutta aktiivisesti ja teemme tarvittaessa toimenpiteitä. Esimerkiksi Hatanpään ja Tampereen valtateiden välisessä liikenneympyrässä on lähiviikkoina tarkoitus ottaa käyttöön vapaa oikea kaista Hatanpään suunnasta Viinikkaan kääntyville, kun kunnallistekniikan työt risteysalueella etenevät, Valjus mainitsee.

Arviolta heinäkuussa tulee käyttöön työnaikainen liikenneympyrä Hatanpään valtatien ja Nuolialantien risteyksessä. Myös Partolaan Naistenmatkantielle rakennetaan liikenneympyröitä ennen juhannusta, kun liittymiä Kaartotielle ja kauppakeskuksen alueelle uusitaan. Hatanpään valtatien varrella tulee risteysalueilla pääsääntöisesti käyttöön uusia liikenneympyröitä, kun risteysten liikennevaloja poistetaan töiden ajaksi ja samalla ajorataosuudet muuttuvat koko raitiotietyömaan pituudelta yksikaistaisiksi.

–Pyrimme mahdollisimman selkeisiin ja helposti omaksuttaviin liikennejärjestelyihin, jotta liikenne ja asiointi eri kohteissa toimisivat sujuvasti ja turvallisesti kaikissa työvaiheissa, Sari Valjus painottaa. 

Jalankulku ja pyöräily opastetaan aina työalueiden ohi, ja pyöräliikenteen seudulliset pääreitit on ohjattu kiertoreitille rakentamisen ajaksi. Joukkoliikenne kulkee työmaa-alueilla normaaleja reittejä, mutta bussipysäkkejä joudutaan töiden aikana ajoittain siirtämään. Bussipysäkeille ja niiden odotusalueille järjestetään aina kulkuyhteys. Töiden aikana varmistetaan kulkuyhteydet työmaan vaikutusalueella oleviin kiinteistöihin, yrityksiin ja palveluihin.

Härmänlänojan ja Viinikanlahden siltojen ensimmäiset vaiheet valmiiksi syksyllä

Helmikuussa alkaneen Härmälänojan sillan uusiminen Tampereen ja Pirkkalan rajalla etenee suunnitellusti. Härmälänojan yli rakennetaan kaksi uutta siltaa. Alkuvuoden aikana on rakennettu pohjoista Härmälänojan siltaa, johon tulee jatkossa väylät autoliikenteelle, jalnkululle ja pyöräilylle  Pohjoinen silta valmistuu loppukesällä, jonka jälkeen aloitetaan eteläisen sillan rakentaminen. Kokonaisuudessaan silta valmistuu vuoden 2026 aikana.  Ratikka kulkee eteläisellä sillalla, jonne tulee myös autoliikenne sekä jalankulku- ja pyöräväylä.

Myös Viinikanlahden silta rakennetaan kahdessa osassa, joista ensimmäinen eli läntinen silta valmistuu kuluvan vuoden syksyllä. Ensimmäisen osuuden valmistuttua liikenne siirretään uudelle sillalle ja aloitetaan sillan toisen puolen rakentaminen. Kokonaisuudessaan silta valmistuu arviolta kesällä 2026. 

Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa -allianssi suunnittelee ja rakentaa raitiotietä Tampereen Linnainmaan ja Pirkkalan Suupan välille. Allianssin muodostavat Tampereen Raitiotie Oy, Tampereen kaupunki, Pirkkalan kunta, AFRY Finland Oy, Sweco Finland Oy, NRC Group Finland Oy ja YIT Intra Oy. Allianssi kuuluu Tampereen Ratikka -perheeseen yhdessä Tampereen Raitiotie Oy:n, Nyssen, Tampereen Ratikan liikennöintiallianssin ja kunnossapitoallianssin sekä kaluston kunnossapidon kanssa.
 

Lisätietoja

Sari Valjus
Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa -allianssi: Projektipäällikkö
Puhelin:
040 866 1682
Kuvat: Pasi Oolas
Jaa sosiaalisessa mediassa