Puutarhakadun ja Aleksis Kiven kadun katusuunnitelmat nähtävillä – kaupunkilaisille suunnittelupäivystys 8.10.
Puutarhakatua on tarkoitus kunnostaa vuosina 2024–2026 ja Aleksin Kiven katua vuonna 2025.
Kaikille avoin suunnittelupäivystys 8.10. Siluetissa
Puutarhakadun ja Aleksis Kiven kadun katusuunnitelmista pidetään avoin suunnittelupäivystys tiistaina 8.10. kello 15–18 esittelytila Siluetissa Tampereen linja-autoasemalla, osoitteessa Hatanpään valtatie 7. Tilaisuudessa voi tutustua suunnitelmiin ja keskustella suunnittelijoiden kanssa.
Pysäköintipaikkoja pyörille, potkulaudoille, henkilöautoille ja huoltoliikenteelle
Puutarhakadulla parannetaan kävelyn ja pyöräilyn olosuhteita, liikenneturvallisuutta, huoltoliikenteen toimivuutta sekä katuympäristön viihtyisyyttä.
Puutarhakatu on myös jatkossa yksisuuntainen lännen suuntaan katuosuudella Aleksis Kiven katu - Hämeenpuisto, ja ajorata kavennetaan 3,25 metriin. Kadun eteläreunalla on jalkakäytävä, jonka leveys on 2,50–3,70 metriä. Ajoradan ja jalkakäytävän välissä on 2,50–3,60 metriä leveä erotusalue, johon sijoitetaan henkilöautojen ja liikuntaesteisten pysäköintipaikkoja ja huoltoliikenteelle kuormauspaikkoja sekä katuvalaistus ja istutuksia.
Kadun pohjoisreunalla on eroteltu jalkakäytävä ja kaksisuuntainen pyörätie, joka on osa itä-länsisuuntaista pyöräliikenteen seudullista pääreittiä. Pyörätien leveys on 3,00 metriä, ja jalkakäytävän leveys on 2,50–2,75 metriä. Pyörä-, potkulauta- ja huoltoliikenteen pysäköintipaikat ja katuvalaisimet sijoitetaan 1,00–3,10 metriä leveälle erottelukaistalle, joka on jalkakäytävän ja pyörätien välissä.
Puutarhakadun jalkakäytävät päällystetään betonilaatalla ja pyörätie väriasfaltilla Pyörätiellä kulkusuunnat erotetaan keskiviivalla.
Puutarhakatu kuuluu pysäköinnin maksuvyöhykkeeseen 1, ja pysäköinti on maksullista arkisin 8–20, lauantaisin 8–18 ja sunnuntaisin ja pyhisin kello 12–18. Muina aikoina pysäköinti on maksutonta.
Väistämisvelvollisuuksiin muutoksia
Aleksis kadun liittymässä väistämisvelvollisuudet muuttuvat, ja jatkossa Puutarhakatu on pääsuunta ja Aleksis Kiven kadun liikenne on väistämisvelvollinen Puutarhakatuun nähden. Myös Näsilinnankadun liikenne on väistämisvelvollista Puutarhakatuun nähden. Kuninkaankadun kävelykatu jatkuu Puutarhakadun yli, ja jatkossa Puutarhakadun liikenne on väistämisvelvollinen Kuninkaankadun suuntaiselle liikenteelle. Näsilinnankadun, Kuninkaankadun ja Aleksis Kiven kadun liittymäalueet korotetaan. Kaikki suojatiet on suunniteltu esteettömiksi.
Katupuita säilyy ja uusiakin istutetaan
Katupuita on katuosuudella pyritty säilyttämään mahdollisimman paljon. Nykyiset ja uudet katupuut sijoittuvat pohjoisreunan erotusalueelle. Eteläreunan erotusalueella istutukset ovat koristeheiniä, pensaita ja puita.
Puutarhakadun Vanhankirkonpuiston puoleisessa päässä taksipaikkoja
Puutarhakadun lyhyt osuus Aleksin Kiven kadulta Vanhankirkonpuistoon on kaksisuuntainen, ja ajoradan leveys on 7 metriä. Muun Puutarhakadun tapaan eteläreunalla säilyy jalkakäytävä ja pohjoispuolella on eroteltu jalkakäytävä ja kaksisuuntainen pyörätie osana pyöräliikenteen itä-länsisuuntaista seudullista pääreittiä. Pyörätien ja ajoradan välissä on kiveyspintainen erotusalue. Itäpään osuudella säilyvät nykyiset taksipaikat.
Puutarhakadun valaistus uusitaan vaijerivalaisimilla ja pylväsvalaisimilla
Puutarhakadun katuvalaistus uusitaan koko uusittavalla osuudella Vanhankirkonpuistosta Hämeenpuistoon saakka. Ajorata ja kadun eteläreuna valaistaan rakennuksien seiniin kiinnitettävin vaijerivalaisimin. Kadun pohjoisreunan jalkakäytävä valaistaan pylväsvalaisimilla.
Aleksis Kiven kadulle uusi jalkakäytävä ja pyörätie kaupungintalon edustalle
Aleksis Kiven kadulla uusitaan kaupungintalon puoleista kävelyn ja pyöräilyn väylää Puutarhakadun ja Satakunnankadun välillä. Kadun länsireunalle tulee eroteltu jalkakäytävä ja kaksisuuntainen pyörätie.
Jalkakäytävän leveys on 3,50 metriä ja pyörätien 2,50 metriä. Jalkakäytävän ja pyörätien välissä on nupukivinen erottelukaista, jolla on pyöräpysäköintipaikkoja, katuvalaistus ja katupuita. Kadun ajoradan ja pyörätien välisellä erotusalueella on myös katupuita ja kaksi pysäköintipaikkaa liikkumisesteisille autoilijoille. Erotusalueen leveys on 1,75–3,50 metriä, ja sen Satakunnankadun puoleisessa päässä on tukimuuri.
Jalkakäytävä päällystetään betonikivellä ja pyörätie mustalla asfaltilla. Aleksis Kiven kadulta poistetaan keskisaareke Satakunnankadun liittymässä, ja liittymäaluetta kavennetaan. Autoliikenteen kaistajärjestelyt säilyvät.
Aleksis Kiven kadun ylittävät suojatiet ja Satakunnankadun ylittävä suojatie on suunniteltu esteettömäksi.