Lopputuloksena kävelypainotteinen katu, jolla kaksisuuntainen pyörätie
Puutarhakadun katusuunnittelua jatketaan kaksisuuntaisen pyörätievaihtoehdon B pohjalta. Ajorata varataan ainoastaan moottoriajoneuvoliikenteelle, ja sen viereen kadun pohjoispuolelle toteutetaan erillinen ja nykyistä leveämpi kaksisuuntainen pyörätie. Kadun molemmille reunoille tulee jalkakäytävät sekä joustoalueet.
Puutarhakatu on jatkossakin autoille yksisuuntainen länteen päin. Aleksis Kiven katu ja Näsilinnankatu ovat väistämisvelvollisia Puutarhakatuun nähden.
Yksisuuntaisen ajoradan leveydeksi tulee 3,25 metriä ja kaksisuuntaisen pyörätien leveydeksi tulee noin 3,00 metriä. Puutarhakatu on osa itä-länsisuuntaista pyöräliikenteen seudullista pääreittiä, joten pyörätie päällystetään punaisella sävyasfaltilla.
Kadun molemmissa reunoissa olevien jalkakäytävien leveydeksi tulee noin 2,5–2,75 metriä eli väylät kapenevat nykyisestä noin 0,5 metriä. Ajoradan tai pyörätien ja jalkakäytävän väliset joustoalueet ovat 2,5–2,75 metriä leveät. Niille sijoitetaan katupuita, auto-, pyörä- ja skuuttipysäköintiä sekä huoltotaskuja ja mahdollisesti myös joitakin levähdyspenkkejä. Joustoaluetta voi käyttää myös lumitilana.
Puutarhakadun pysäköintipaikat on alkuperäisessä yleissuunnitelmaratkaisussa keskitetty kadun eteläreunalle, mutta kaupunginhallituksen ponnen mukaisesti huoltotaskuja jakelu- ja huoltoliikenteelle sijoitetaan myös pohjoisreunalle.
Kadulle toteutetaan myös seurantajärjestelmä, jolla seurataan eri kulkumuotojen liikennemääriä.