Käyttäjien mielestä Tampere.fi-sivusto on hyödyllinen ja helppo käyttää

Tuoreen käyttäjäkyselyn mukaan Tampereen kaupungin verkkosivuilta etsitään erityisesti vapaa-aikaan ja liikuntaan liittyvää tietoa sekä ajankohtaisasioita. Suurin osa kyselyyn vastanneista kertoi löytäneensä etsimänsä tiedon. Kyselyssä annettiin myös kehitysehdotuksia. Kaupunki kehittää sivustoa käyttäjäpalautteen pohjalta. Uusin käyttäjien toiveesta kummunnut toteutus ovat alueittaista tietoa koostavat sivut.

Tampereen kaupungin Tampere.fi-verkkosivuilla toteutettiin sivujen käyttäjille kysely 18.11. - 9.12.2024. Kyselyyn oli mahdollista vastata sivuilla näkyneen ponnahdusikkunan kautta sivustolla vieraillessa tai suoraan linkistä kyselyyn menemällä. Kyselylomake oli vastattavissa sekä suomen- että englanninkielisenä. Kyselyyn otti osaa 972 vastaajaa, joista 85 englanniksi.

Suurin osa löysi hakemansa tiedon

Kaikkien vastausten perusteella Tampere.fi-sivuilta oli tultu eniten hakemaan vapaa-aikaan ja harrastuksiin sekä liikuntaan liittyvää tietoa (32 %) sekä ajankohtaisia asioita (30 %). Seuraavaksi eniten etsittiin tapahtumakalenteria (23 %), kirjastoon liittyvää tietoa (20 %), kulttuuriin liittyvää asiaa (20 %) sekä koulutukseen (12 %) ja liikenteeseen (12 %) liittyvää tietoa.

Vastaajista 75 % oli löytänyt hakemansa tiedon. Vastaajista 10 % ei ollut löytänyt hakemaansa tietoa. 15 % vastaajista ilmoitti, ettei ollut hakemassa sivuilta mitään erityistä.

Vastaajien antamien vapaiden palautteiden perusteella Tampere.fi-sivuilta etsittiin tietoa myös terveyspalveluista. Sosiaali- ja terveyspalvelut on järjestänyt vuodesta 2023 Pirkanmaan hyvinvointialue. Sotepalveluja esittelevä tieto löytyy hyvinvointialueen Pirha.fi-sivuilta.

Käyttökokemuksia ja palautetta sivujen kehittämiseksi

Kyselyssä mitattiin tyytyväisyyttä Tampere.fi-sivuihin pyytämällä vastaajia arvioimaan väittämiä, jotka tarkastelevat sivuston ominaisuuksia eri näkökulmista. Arvioista muodostui sivuston käyttäjätyytyväisyysindeksi. Se oli 3,71 asteikolla 1-5 arvioiden.

Vastaajat olivat verkkosivustosta eniten sitä mieltä, että sivusto on hyödyllinen, että sivut toimivat ongelmitta ja että sivusto on yleisesti ottaen helppokäyttöinen. Vähiten tyytyväisyyspisteitä sivusto sai erottumisesta edukseen, tiedon löytymisestä ja selkeydestä. Kaikkien arvioitujen ominaisuuksien pisteet olivat yli 3 asteikolla 1-5.

Vastaajat antoivat sivustolle kouluarvosanan 7,95 asteikolla 4-10.

Sekä käyttäjätyytyväisyysindeksi että kouluarvosana ovat hieman nousseet verrattuna vuoden 2023 kyselyn vastaaviin lukuihin: Vuoden 2023 kyselyssä käyttäjätyytyväisyysindeksi oli 3,63 ja kouluarvosana 7,86. Nousua edellisvuoteen verrattuna oli kaikissa käyttäjätyytyväisyyden eri ominaisuuksien arvioinneissa. Niistä eniten oli parantunut sivujen helppokäyttöisyys.

Kyselyssä oli mahdollista antaa kaupungille myös vapaata palautetta sekä kehitysehdotuksia sivustosta. Kehittämistä toivottiin muun muassa sivujen selkeyteen, käytettävyyteen, haun toimintaan ja monikielisyyteen.

Verkkosivujen kehittämisessä huomioidaan saatu palaute. Alkuvuodesta on tulossa kehitystä sivuston haun toimintaan. Myös sivujen selkeyden, käytettävyyden ja monikielisyyden kehittämistä jatketaan vuonna 2025.

Valtaosa vastaajista tamperelaisia

Käyttäjäkyselyyn vastanneista 81 % oli Tampereen asukkaita ja 19 % ulkopaikkakuntalaisia.

Vastaajia oli edustettuina kaikista eri ikäryhmistä. Vastaajaryhmät olivat suuruusjärjestyksessä 55-64-vuotiaat (21 %), 35-44-vuotiaat (21 %), 45-54-vuotiaat (18 %), 65-74-vuotiaat (16 %), 25-34-vuotiaat (13 %), 15-24-vuotiaat (6 %), yli 75-vuotiaat (4 %) sekä alle 15-vuotiaat (1 %).

Asemaltaan tai ammatiltaan vastaajat olivat useimmiten eläkeläisiä (23 %), työntekijöitä (22 %), toimihenkilöitä (12 %), ylempiä toimihenkilöitä (11 %), opiskelijoita (10 %) tai työttömiä (10 %).

Haun kautta saavutaan eniten

Vastanneista suurin osa (38 %) kertoi tulleensa sivuille ulkoisen hakupalvelun kautta. Seuraavaksi eniten sivustolle saavuttiin vanhasta muistista eli jollakin suoralla osoitteella (24 %). Vastaajista 8 % kertoi tulleensa sosiaalisen median kautta ja 8 % toisella sivulla sijaitsevan linkin kautta.

Kaikista vastaajista 34 % kertoi käyvänsä Tampereen kaupungin verkkosivuilla satunnaisesti, 27 % kuukausittain, 26 % viikoittain, 8 % päivittäin ja 5 % oli sivustolla ensimmäistä kertaa.

Tampere.fi-verkkosivuista tehdään käyttäjille kysely vuosittain. Tämänvuotisen tutkimuksen toteutti Online-tutkimus Oy. Osallistuneiden oli halutessaan mahdollisuus osallistua elokuvalippujen arvontaan. Arvonnassa voittaneille on viestitty voitosta henkilökohtaisesti.

Uudet tietoa alueittain koostavat sivut

Kaupunki kysyy käyttäjiltä näkemyksiä Tampere.fi-sivustosta säännöllisesti eri tavoin, kuten käyttäjäkyselyillä ja erillisillä käyttäjätutkimuksilla sekä keräämällä jatkuvasti sivukohtaista palautetta. Käyttäjiltä saadut palautteet ja kehitysideat toimivat suunnannäyttäjänä sivuston kehittämisessä.

Tuorein käyttäjien toiveiden pohjalta tehty toteutus Tampere.fi-sivustolla ovat vuodenvaihteessa julkaistut alueittain tietoa koostavat sivut, Tietoa alueittain. Alueittaiset sivut kertovat, mitä kaupungin palveluja on Tampereen eri alueilla lännessä, idässä, etelässä, pohjoisessa ja keskustan alueella sekä miten alueita kehitetään ja mitä ajankohtaista alueilla on meneillään.

Tampere.fi:n käyttötilastoja, vuosi 2024

  • sivustolla on ollut 5,6 miljoonaa käyntiä ja 12,1 miljoonaa sivukatselua
  • käynneistä 65 % on tullut ulkoisen hakukoneen kautta
  • käynneistä 69 %:ssa on käytetty älypuhelinta.
Teksti: Satu Aalto
Jaa sosiaalisessa mediassa