Tampereen henkilöratapihan uudistus alkaa huhtikuussa
Tamperelaisille odotettu hanke tuo mukanaan merkittäviä parannuksia mm. rautatieaseman ympäristön viihtyisyyteen sekä matkustusmukavuuteen. Samanaikaisesti kaupungissa on käynnissä muitakin liikenteeseen vaikuttavia työmaita.
–Työmaista huolimatta keskustaan pääsee edelleen asioimaan kaikilla kulkumuodoilla. Varsinkin rakentamisen alkuvaiheissa toivomme ennakointia reittien suunnitteluun ja kärsivällisyyttä liikenteessä. Tampereella on tehty suuria muutoksia ennenkin ja lopputulos on ollut odottamisen arvoinen, kommentoi Tamperen kaupungin kaupunkiympäristön palvelualueen johtaja Mikko Nurminen.
Uusi matkaterminaali varmistaa sujuvat matkaketjut
Väyläviraston hankkeessa rautatieaseman sisätilassa oleva asematunneli ja Itsenäisyydenkadun alikulku yhdistetään moderniksi matkaterminaaliksi, jossa sijaitsee uusi raitiotiepysäkki, paremmat pyöräilyn ja kävelyn olosuhteet sekä suorat yhteydet asemalaitureille.
Hankkeessa uusitaan myös Erkkilän silta, rakennetaan Naistenlahden raiteistoon vaunuhuoltoalue, tehdään ratamuutoksia ja -töitä henkilöratapihan ja Perkiön raiteistojen alueilla sekä rakennetaan uusi, kolmas välilaituri sujuvoittamaan junaliikennettä. Hanke mahdollistaa myös lähijunaliikenteen kehittämistä tulevaisuudessa.
Tampereen henkilöratapiha -hankkeen toteutus on jaettu kahteen vaiheeseen: nyt allekirjoitetun sopimuksen myötä käynnistyvät ensimmäisen vaiheen työt, joista kaupunkilaisille merkittävimmin näkyvät Erkkilän sillan uudistus sekä Itsenäisyydenkadun ylittävän Ratapihankadun osuuden, eli Tullin risteyssillan työt. Ensimmäisen vaiheen työt valmistuvat vuoden 2026 aikana. Muiden töiden osalta hankkeen kehitysvaihe jatkuu ja päätös toteutukseen siirtymisestä tehdään Väyläviraston tietojen mukaan vuoden 2026 aikana. Hankkeen toteutuslaajuutta on kehitysvaiheen aikana tarkennettu ja siihen kuuluu Nokia Arenan ja Naistenlahden raiteiston väliin sijoittuva alue. Alkuperäiseen hankelaajuuteen kuuluneita Viinikanojan ja Tampereen valtatien alikulkusiltoja ei toteuteta hankkeessa.
– Tampereelle saadaan vihdoin Suomen vetovoimaisimman kaupungin arvoinen rautatieaseman ympäristö, millä luodaan edellytykset jatkaa koko asemakorttelien kehittämistä entistä urbaanimmaksi ja kiinnostavammaksi ydinalueeksi. Koko kaupungin kannalta on upeaa, että rakentaminen pääsee nyt alkamaan, summaa hankejohtaja Tero Tenhunen Tampereen kaupungilta.
Jalankulku ja pyöräily korvaaville reiteille 7.4. alkaen
Jalankulkijoille ja pyöräilijöille muutokset näkyvät heti 7.4.2025, kun sekä Erkkilän silta että Itsenäisyydenkadun alikulku ja asematunneli suljetaan. Erkkilän sillan uusimisen yhteydessä Erkkilänkatu suljetaan Peltokadun ja Rautatienkadun väliseltä alueelta, ja kulku kiinteistöihin järjestetään rakentamisen aikana.
Jalankulun ja pyöräilyn käytössä säilyvät yhteydet Rongankadun alikulkukäytävän, Sorinsillan ja Lapintien kautta. Rautatieasemalla sijaitseva matkakeskustunneli on käytössä esteettömänä jalankulkijoiden yhteytenä niin laiturialueelle kuin asema-alueen läpikulkuunkin. Rautatieasemalle ja laiturialueelle pääsee lisäksi Hämeenkadun suunnasta pääovista normaalisti. Itsenäisyydenkadun korvaavana yhteytenä pyöräilijöille suositellaan vuonna 2024 uudistettua Rongankatua sekä Vellamonkatua.
Ratapihankatu pysyy jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden käytössä töistä huolimatta, mutta siirtyy korvaavalle yhteydelle rata-alueelle.
Moottoriajoneuvoille merkittävimmät muutokset 7.4. ja 2.6. alkaen
Erkkilän silta suljetaan moottoriajoneuvoilta 7.4.2025 alkaen, mutta yhtä aikaa Erkkilän sillan kanssa Itsenäisyydenkadun alikulku suljetaan ainoastaan kesäkaudeksi. Kevään ajan Itsenäisyydenkadun alikulku pysyy vielä moottoriajoneuvoliikenteen käytössä normaalisti ja on suljettu 2.6.– 5.8.2025. Töiden aikana liikenne ohjataan käyttämään Sorinsiltaa ja Lapintietä sekä syksyn, talven ja kevään ajan lisäksi myös Itsenäisyydenkadun alikulkua. Alikulkukorkeus rajoittaa kuorma-autojen ja linja-autojen kulkua. Ratapihankadun moottoriajoneuvoliikenne siirretään korvaavalle yhteydelle rata-alueelle siltatöiden ajaksi.
Ratikka kulkee normaalisti Itsenäisyydenkatua, alueen bussilinjoihin muutoksia kesäkaudelle
Tullin risteyssillan uusiminen ja Itsenäisyydenkadun alikulun sulkeminen eivät vaikuta Ratikan liikennöintiin, vaan raitiotieliikenne kulkee Itsenäisyydenkatua normaalisti koko rakentamisen ajan. Keskustan palveluiden ääreen pääsee edelleen tiheällä 6–8 minuutin vuorovälillä.
Alueen läpi kulkevat bussit 6, 29, 42, 90, 93 ja 95 siirtyvät Itsenäisyydenkadun alikulun sulkemisen vuoksi 2.6.2025 alkaen poikkeusreiteille Tullin ja keskustan välillä. Rakentaminen ei vaikuta Rautatienkatua liikennöivien bussien reitteihin.
Poikkeusjärjestelyissä tavoitteena turvallisuus ja selkeys
Samaan aikaan suosituksi nousseelle ratikkalinjastolle rakennetaan jatkoa Hatanpään valtatiellä, jossa on otettu 18.3.2025 käyttöön työnaikainen liikenneympyrä Hatanpään ja Tampereen valtateiden risteyksessä. Aikaisempien kokemusten pohjalta liikenneympyröiden käyttö rakentamisen aikana on todettu toimivaksi ratkaisuksi. Liikenneympyrä sujuvoittaa liikennettä ja vähentää jonoutumista, kun lähialueella on käytössä vähemmän ajokaistoja. Liikenneympyrä myös parantaa liikenneturvallisuutta liittymäalueella työn aikana.
–Tiedämme, että kyseessä on muutos, jonka vaikutukset saattavat heijastua laajasti kaupungin liikenteeseen, ja liittymän vaikutusalueella voi ajoittain esiintyä ruuhkaa. Reitit Hatanpään valtatien ja Tampereen valtatien kautta keskustaan ovat kuitenkin käytössä koko rakentamisen ajan. Pyrimme mahdollisimman selkeisiin ja helposti omaksuttaviin liikennejärjestelyihin, jotta liikenne ja asiointi toimisivat sujuvasti kaikissa työvaiheissa, Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa -allianssin projektipäällikkö Sari Valjus kertoo.
Liikenneympyrän alueella tehdään parhaillaan kunnallistekniikan töitä. Töiden edetessä pyritään liikenneympyrään lähiviikkoina saamaan vapaa oikea kaista Hatanpään suunnasta Viinikkaan päin kääntyville.
Jalankululle ja pyöräilylle järjestetään Hatanpään ja Tampereen valtateiden risteysalueella kulkureitit kaikissa työvaiheissa. Pyöräliikenteen seudulliset pääreitit on ohjattu rakentamisen ajaksi korvaaville reiteille pois Hatanpään valtatien varrelta.
Yhteisvaikutus on tutkittu ja haittoja pyritään minimoidaan
Kaupunki on selvittänyt hankkeiden yhteisvaikutuksia liikennesimuloinneilla. Tulosten perusteella ruuhkia esiintyy ajoittain Tampereen valtatien ja Hatanpään valtatien liikenneympyrän läheisyydessä ja Vuolteenkadulla sekä Lapintiellä ja Rantatunnelin itäpäässä tavanomaista syksyn arki-iltapäivän huipputuntia enemmän. Autoilijoiden kannattaa mahdollisuuksien mukaan pyrkiä ajoittamaan matkansa ruuhka-ajan ulkopuolelle, käyttää työmaat ohittavia yhteyksiä tai varata matkaan hieman normaalia enemmän aikaa.
–Ratikkalinjaston laajeneminen sekä henkilöratapihan uudistus ovat merkittäviä parannuksia, joista kaupunkilaiset pääsevät nauttimaan tulevina vuosina. Hankkeiden yhteisvaikutusta liikenteeseen on arvioitu ja haittoja pyritty minimoimaan. Molemmat hankkeet vaikuttavat merkittävästi kaupungin kehittämisen edellytyksiin, eikä niitä ole siksi haluttu viivästyttää eri aikaan toteutettavaksi. Rakentaminen aiheuttaa väistämättä poikkeusjärjestelyjä, mutta tulevien vuosien osalta ne on suunniteltu pysymään samoina mahdollisimman pitkään, jotta vaikutus arjen sujuvuuteen pysyisi kohtuullisena. Joka viikko ei tarvitse miettiä omaa liikkumistaan uudelleen, summaa Nurminen.
Tampereen henkilöratapiha -hankkeen rakentamisen toteuttaa Väyläviraston ja Kreate Oy:n muodostama allianssi. Väyläviraston lisäksi hankkeen tilaajina ovat erillissopimuksilla Tampereen kaupunki, Fintraffic Raide Oy ja VR-yhtymä Oyj.
Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa-allianssi suunnittelee ja rakentaa raitiotietä Tampereen Linnainmaan ja Pirkkalan Suupan välille. Allianssin muodostavat Tampereen Raitiotie Oy, Tampereen kaupunki, Pirkkalan kunta, AFRY Finland Oy, Sweco Finland Oy, NRC Group Finland Oy ja YIT Infra Oy.
Kulkuväylät rautatieaseman läheisyydessä
Matkakeskustunneli: Rautatieaseman eteläosassa sijaitseva laiturialueille vievä tunneli. Jalankulkijoiden käytössä koko henkilöratapiha-hankkeen ajan.
Asematunneli: Rautatieaseman pohjoisosassa sisätiloissa sijaitseva, vain jalankulkijoiden käytössä oleva tunneli. Suljetaan koko henkilöratapiha-hankkeen ajaksi 7.4.2025 alkaen.
Itsenäisyydenkadun alikulku: Suljetaan kävelyltä ja pyöräilyltä 7.4.2025 alkaen ja moottoriajoneuvoilta 2.6 –5.8.2025. Ratikka kulkee alikulun läpi koko henkilöratapiha-hankkeen ajan.