Elämänmittaisia kasvutarinoita, joissa jokainen on tekijä
Opistotarinat avaa Tampereen seudun työväenopiston arkea, ammattiryhmien työtä ja ainealueita. Minkälaista työ ja opiskelu vapaan sivistystyön parissa on? Miten ajankohtaiset ilmiöt näkyvät opistossa?
Puheenvuoro: ”Kestävän tulevaisuuden rakentamisessa tarvitaan myös oppimista, joka muovaa ymmärrystä hyvinvoinnista ja luontosuhteesta”
Yhteistyön aikana kiinnostuksen kohteina ovat olleet etenkin menetelmät, joiden avulla ekososiaalisen sivistyksen arvoja ja henkilökunnan kestävän kehityksen tietämystä edistetään opistossa. Tästä syystä päädyimme keräämään tutkimusaineistoa pääasiassa Syke-hankkeen arvotyöskentelystä.
Me KESTO-hankkeen tutkijat pääsimme yhteistyön aikana osallistumaan opiston järjestämään arvotyöpajaan, jossa pohdimme ekososiaalisen sivistyksen arvoja yhdessä opiston henkilökunnan kanssa osallistavien ja taiteellisten menetelmien avulla.
Kipinä yhteistyöhön syntyi hankkeiden samankaltaisten tavoitteiden pohjalta – molemmat pyrkivät toiminnassaan edistämään ekososiaalisten arvojen toteutumista ja tuomaan ne osaksi arkipäiväisiä käytäntöjä. Kestävän tulevaisuuden rakentamisessa tarvitaan myös oppimista, joka muovaa ymmärrystä esimerkiksi hyvinvoinnin tekijöistä sekä ihmisen ja luonnon suhteesta.
Kestävän elämäntavan toteutumisen kannalta onkin tärkeää, että kasvatusalan toimijat pohtivat kasvatuksen tulevaisuuden suuntaa ja sen merkitystä omassa työssään.
Kirjoittaja on KESTO-hankkeen tutkimusavustaja Tampereen yliopistosta.
Tutkimus tehdään osana KESTO-hanketta Tampereen yliopiston kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunnassa. KESTO on viiden eri korkeakoulun muodostama verkosto, jonka tavoitteena on vauhdittaa yhteiskunnallista kestävyysmuutosta työelämä- ja korkeakoulukontekstissa.
Jätä kommentti