Luokaa Wilma-tunnus mahdollisimman pian, kun saatte koululta kirjeen tai tiedon oppilaaksiotosta.
Wilma-tunnukset ovat henkilökohtaisia, joten toivomme, että jokainen huoltaja loisi oman tunnuksen. Ohjeita Wilma-tunnuksen luomiseen
Huhtikuussa tulevan ekaluokkalaisen huoltajille postitetaan kirje. Kirje sisältää tiedon, mihin kouluun oppilas on otettu oppilaaksi. Kirjeen mukana huoltajat saavat ohjeita esimerkiksi Wilma-tunnuksen luomisesta ja ensimmäisellä luokalla alkavan vieraan kielen ja katsomusaineen valintaan. Voit tutustua aiheisiin alta. Koulut käyttävät sähköistä Wilma-järjestelmää. Järjestelmää käytetään kodin ja koulun väliseen viestintään. Järjestelmän kautta huoltajat voivat täyttää oppilaan koulunkäyntiä koskevia lomakkeita.
Luokaa Wilma-tunnus mahdollisimman pian, kun saatte koululta kirjeen tai tiedon oppilaaksiotosta.
Wilma-tunnukset ovat henkilökohtaisia, joten toivomme, että jokainen huoltaja loisi oman tunnuksen. Ohjeita Wilma-tunnuksen luomiseen
Täyttäkää Wilmassa Hakemukset ja päätökset-välilehdellä hakemus, jolla valitaan ensimmäisellä luokalla alkava vieras kieli ja oppilaalle opetettava katsomusaine (uskonto tai elämänkatsomustieto). Noudattakaa oppilaaksiottopäätöksen yhteydessä saamaanne aikataulua. Lisätietoja vieraista kielistä ja katsomusaineesta löydätte alempaa tältä sivulta.
Löydät hakemuksen Wilmasta näin:
Ensimmäisellä luokalla alkava vieras kieli (A1-kieli) valitaan esiopetuksen kevätlukukauden aikana. Kielivalinta on sitova koko peruskoulun ajan.
Tampereen kaupungin perusopetuksessa voi opiskella englantia, espanjaa, kiinaa, ranskaa, ruotsia, saksaa tai venäjää A1-kielenä. Koulujen kielivaihtoehdot ja A-kielten polut selviävät Tampereen kaupungin kieliohjelmasta ja koulujen kotisivuilta. Aloittavassa ryhmässä pitää olla vähintään 12 oppilasta.
Jos alaluokkien aikana halutaan oppilaalle valita kaksi vierasta kieltä, suositellaan ensimmäiseksi vieraaksi kieleksi muuta kuin englannin kieltä. Lapsen kielellinen herkkyysikä puoltaa varhaista kielenoppimista. Mikäli A1-kieleksi valitsee muun kuin englannin kielen, alkaa englannin kielen opiskelu A2-kielenä 3. luokalla.
Kaksikielisessä perusopetuksessa kieliohjelma poikkeaa yleisestä ohjelmasta. Tarkempaa tietoa saat kaksikielistä opetusta tarjoavista kouluista: Tampereen kansainvälinen koulu, Tammelan koulun saksankieliset luokat, Wivi Lönnin koulun ranskankieliset luokat.
Huoltaja tekee ensimmäiseltä luokalta alkavan kielivalinnan maalis-huhtikuussa Wilmassa. Ennen kielivalintaa esiopetuksen oppilaat tutustuvat tarjolla oleviin kieliin Kikatus-tuntien aikana. Lisätietoa kielivalinnoista ja tarjolla olevista kielistä saa sekä kaupungin keskitetyissä kielivalintailloissa että koulun omissa kielivalintoja koskevissa vanhempainilloissa. Esioppilaiden huoltajille tiedotetaan eVakan kautta kielivalintailloista.
Jokainen koulu tiedottaa omasta kieliohjelmastaan, opetussuunnitelmastaan ja -menetelmistään. Opiskelun mahdollisimman hyvä onnistuminen edellyttää yhteistoimintaa huoltajien, oppilaiden ja koulun välillä. Lisätietoja kannattaa kysyä oman koulun opettajalta ja rehtorilta.
Katsomusaine tarkoittaa uskonnon tai elämänkatsomustiedon opetusta. Huoltajilla on tietyissä tilanteissa mahdollisuus valita oppilaalle opetettava katsomusaine. Vaihtoehdot riippuvat väestörekisteriin merkitystä uskontokuntatiedosta. Huoltaja tekee valinnan Wilmassa samalla hakemuksella, jossa valitsee ensimmäisellä luokalla alkavan vieraan kielen.
Koulussa opetettavan katsomusaineen vaihtoehdot oppilaan väestörekisteriin merkityn uskontokunnan mukaan (Perusopetuslaki 13 § ja Perusopetusasetus 5 §):
Oppilaalla on mahdollisuus osallistua oman uskontokuntansa mukaiseen koulun ulkopuoliseen opetukseen. Tällöin huoltajan on toimitettava koululle selvitys oppilaan jäsenyydestä uskonnollisessa yhdyskunnassa ja osallistumisesta koulun ulkopuoliseen opetukseen.
Huoltajalla on mahdollisuus pyytää oman uskontonsa mukaista opetusta, jos sitä ei kunnassa tällä hetkellä tarjota. Huoltaja voi tehdä vapaamuotoisen pyynnön koulun rehtorille. Pyynnön yhteydessä on esitettävä selvitys oppilaan jäsenyydestä Suomessa rekisteröityyn uskonnollisen yhdyskuntaan. Edellä mainitun lain mukaan kunta on velvollinen järjestämään opetusta, jos pyydettyyn uskonnon opetukseen osallistuu vähintään kolme oppilasta. Pyynnöstä huolimatta huoltajan tulee täyttää Wilmassa katsomusaine-valinta. Tieto vaihdetaan koululla, jos oppilaalle tullaan järjestämään pyynnön mukaista uskonnon opetusta.
Tampereen kaupungin esi- ja alkuopetuksen toimintamallin tavoitteena on rakentaa eheä opinpolku esiopetuksesta perusopetukseen ja tukea lapsen kasvua kouluyhteisön jäseneksi. Toimintaa ohjaavat Tampereen kaupungin esi- ja alkuopetuksen opetussuunnitelmat.
Esi- ja alkuopetuksen yhteistyö on säännöllistä, suunnitelmallista ja tavoitteellista. Toimintamalli mahdollistaa lapsen yksilöllisen huomioimisen, oikea-aikaisen tukemisen ja osallisuuden vahvistamisen.
Esi- ja alkuopetuksen yhteistyössä eri-ikäiset lapset voivat toimia joustavasti erilaisissa oppimisryhmissä.
Esi- ja alkuopetuksen henkilöstö vastaa yhteistyön kehittämisestä, suunnittelusta ja toteutuksesta yhdessä.
Vuosiluokilla 1-2 eli alkuopetuksessa luodaan pohjaa myöhemmälle koulutielle ja keskitytään perustietojen sekä erilaisten taitojen hankintaan. Koulussa opitaan huolehtimaan omista koulutarvikkeista ja -tehtävistä sekä työskentelemään erilaisissa ryhmissä ja itsenäisesti.
Ensimmäisen ja toisen vuosiluokan oppilaiden työskentelytuntimäärä on 21 tuntia viikossa ja vieraskielisessä opetuksessa 21 tuntia viikossa. Ensimmäisellä ja toisella vuosiluokalla opetetaan äidinkieltä ja kirjallisuutta, matematiikkaa, ympäristöoppia, A1- kieltä, uskontoa tai elämänkatsomustietoa, musiikkia, kuvataidetta, käsityötä, musiikkia, liikuntaa ja oppilaanohjausta. Vuosiluokilla 1-2 oppilaanohjaus toteutuu kiinteänä osana muuta opetusta ja koulun toimintaa. Vieraskielisessä opetuksessa on lisäksi opetussuunnitelmassa A1-kieltä (saksa, ranska ja englanti).
Vuosiluokilla 1-2 arviointia tehdään koko lukuvuoden ajan ja se on luonteeltaan kannustavaa. Oppilaat saavat lukuvuoden lopuksi sanallisen lukuvuositodistuksen. Se kuvaa koko lukuvuoden osaamista suhteessa kullekin oppiaineelle asetettuihin tavoitteisiin. Oppilaiden osaamisen ja oppimisen lisäksi arvioidaan työskentelyä ja käyttäytymistä. Työskentelyn arviointi on osa oppiaineen arviointia. Käyttäytymisen osalta arvioidaan ensisijaisesti yhteisesti sovittujen sääntöjen ja toimintatapojen noudattamista. Tavoitteena on oppilaan hyvä ja toiset huomioon ottava käyttäytyminen.
Arviointi on osa oppimisprosessia ja sen tehtävä on tukea oppimista. Siksi oppilaat harjoittelevat itsearviointia sekä vertauspalautteen antamista ja saamista.
Kerran lukuvuodessa käydään huoltajan, oppilaan sekä opettajan välinen oppimiskeskustelu. Oppimiskeskustelu on osa kodin ja koulun välistä yhteistyötä.
Vapaaehtoinen A2-kieli valitaan toisella vuosiluokalla tammi-helmikuussa ja kielen opiskelu aloitetaan 3. luokalla. Vapaaehtoinen A2-kieli voi olla espanja, ranska, ruotsi, saksa tai venäjä. Vapaaehtoisen A2-kielen opetusryhmän vähimmäiskoko on 16 oppilasta.
Englanti A2-kielenä alkaa 3. luokalla oppilailla, jotka ovat opiskelleet 1. luokalta alkavana kielenä jotain muuta vierasta kieltä.
Vuosiluokilla 3-7 A2-kieltä opetetaan 2 tuntia viikossa, joka lisää oppilaan kokonaistuntimäärää viikossa vastaavan verran. 8. ja 9. luokalla A2-kieli voidaan lukea valinnaisaineisiin. Kielivalinta on sitova perusopetuksen vuosiluokan 9 loppuun asti.
Kielivalinnat tehdään Wilmassa. Hakulomakkeet ovat auki seuraavina aikoina:
3. luokalta alkavan kielen valinta: 12.2. – 25.2.2024.
Tämän sivun löydät myös osoitteella tampere.fi/alkuopetus