Monikielisten oppilaiden opetuksessa on keskeistä oppilaan monipuolisen kielitaidon kehittäminen, identiteetin tukeminen, kodin ja koulun yhteistyö sekä opiskeluvalmiuksien parantaminen niin, että oppilaalla on mahdollisimman hyvät edellytykset menestyä myös jatko-opinnoissa. Opetuksessa otetaan huomioon oppilaan kieli-, kulttuuri- ja koulutausta.
Oppilaat, joiden suomen kielen taito ei ole vielä riittävä perusopetuksen seuraamiseen, aloittavat koulunkäyntinsä valmistavan opetuksen ryhmissä. Valmistavan opetuksen jälkeen oppilaat jatkavat opiskelua pääsääntöisesti oman alueensa kouluissa. Yläkoululaisen on mahdollista siirtyä KIETU-ryhmään valmistavan opetuksen jälkeen, jos hän tarvitsee vahvaa kielellistä tukea opintojen etenemiseksi.
Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus (S2) -oppimäärän mukaista opetusta on tarpeen mukaan oikeus saada koko perusopetuksen ajan. Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -oppimäärän erityisenä tehtävänä on tukea oppilaan monikielisyyden kehittymistä sekä herättää kiinnostus ja tarjota välineitä kielitaidon elinikäiseen kehittämiseen (POPS 2014).
S2-opetuksen lisäksi oppilaalla on oikeus saada tukiopetusta muissa oppiaineissa tarpeen mukaan. Myös oppilaan omakielistä tukea pyritään antamaan mahdollisuuksien mukaan.
Oppilaan oman äidinkielen opetusta järjestetään Tampereella yli 30:ssä eri kielessä.