Nähtävillä olevat katusuunnitelmat ja Mustalahden sataman yleissuunnitelmaluonnos 9.12. - 23.12.2024
Suunnitelmaehdotukset ja -luonnokset ovat nähtävänä 9.12. - 23.12.2024 tällä sivulla.
Tarvittaessa suunnitelmaehdotuksiin voi tutustua myös sähköisesti Tampereen palvelupisteessä osoitteessa Frenckellinaukio 2 B.
Mahdolliset muistutukset katusuunnitelmaehdotuksia vastaan ja/tai mahdolliset palautteet sataman yleissuunnitelmaluonnoksesta on osoitettava kirjallisesti Tampereen kaupungin yhdyskuntalautakunnalle ja toimitettava edellä mainittuna nähtävilläoloaikana kirjaamoon.
Kirjaamo
Viinikanlahden asemakaavan 8755 liittyvät kadut
Viinikanlahden asemakaavaan 8755 liittyvien katujen katusuunnitelmaehdotukset, XXII Hatanpään kaupunginosassa, TRE:5224/10.03.02/2024.
- Bakeliittikuja, jkpp, n:o 1/22755
- Kaseiiniraitti, n:o 1/22756
- Sarviksenkatu, n:o 1/22757
- Katrillinkuja, n:o 1/22758
- Viinikanlahden aukio, n:o 1/22759
- Vesitehtaanraitti, n:o 1/22760
- Lokomon rantakuja, n:o 1/22761
- Viinikanlahdenraitti, n:o 1/22762
- Waaramäenkuja ja -aukio, n:o 1/22763
- Viinikanlahdenkatu, n:o 1/22764
- Hatanpäänkatu, pohjoispuolen jalkakäytävä ja pyörätie, väli; kaava-alueen raja – Hatanpään valtatie, n:o 1/22765
Asemakaavalla 8755 mahdollistetaan uuden asuinalueen rakentaminen Hatanpään kaupunginosaan Viinikanlahden jätevedenpuhdistamon alueelle sen toimintojen siirtyessä uudelle Sulkavuoren keskuspuhdistamolle. Asemakaava vahvistui 9.10.2024.
Viinikanlahden alue liitetään osaksi keskustan aluetta, jota kehitetään jalankulun ja kestävien kulkumuotojen ehdoilla. Alueen joukkoliikenneyhteydet paranevat Hatanpään valtatielle rakennettavan raitiotien myötä. Sen kaksi pysäkkiä sijoittuvat asemakaavan läheisyyteen.
Viinikanlahden liikenneverkko muodostuu tonttikaduista, pihakaduista, aukioista ja puistoreiteistä. Alueelle johtaa tonttikadut Hatanpään valtatieltä ja Hatanpäänkadulta. Niiden varrella sijaitsee pysäköintilaitokset, joihin osoitetaan alueen pysäköinti. Se mahdollistaa alueen uusien katujen suunnittelun vähäliikenteisinä ja vehreinä pihakatuina.
Katusuunnitelmaehdotukset on laadittu asemakaavan mukaisten katujen toteuttamista varten. Katusuunnitelmaehdotuksissa on esitetty väylien tuleva sijainti, poikkileikkaus, korkeusasema, pintamateriaalit, valaistus sekä pintakuivatus ja katukasvillisuuden periaatteet.
Alueen uusiin katuihin on suunniteltu katuvalaistus.
Katusuunnitelmaehdotusten mukaiset rakennustyöt sisältyvät Tampereen kaupungin kaupunkiympäristön palvelualueen tulevien vuosien vuosisuunnitelmaan jakautuen usealle vuodelle. Rakentamisen aikataulu tarkentuu alueen suunnittelun ja toteutuksen edetessä.
Samanaikaisesti ovat nähtävillä katusuunnitelmaehdotusten katuihin liittyvät puistosuunnitelmaehdotukset:
- Viinikanlahdenpuisto
- Soutajanpuisto
- Pehkiönrannanpuisto
- Viinikan satamapuisto
- Ulpukanpuisto
- Vesitehtaanpuisto
- Höyrynpuisto
pääset tutustumaan puistosuunnitelmaehdotuksiin alla olevan linkin kautta.
Bakeliittikuja
Bakeliittikuja on yhdistetty jalkakäytävä ja pyörätie, joka liittyy etelässä Hatanpäänkadun jalkakäytävään ja pyörätiehen jatkuen pohjoiseen Viinikanlahden satamapuistoon puistosuunnitelman Nappipolkuna.
Bakeliittikujan pituus on noin 80 metriä ja katualueen leveys 8,0–15,0 metriä. Betoni- tai luonnonkivipintaisen jalkakäytävän ja pyörätien leveys on 4,0 metriä. Väylän länsireunalla sijaitsee noin 3,8 metrin levyisiä viheralueita sekä sisäänkäyntejä koulukortteliin. Bakeliittipolun ja Kaseiiniraitin liittymässä, koulukorttelin kohdalla, katu muodostaa betoni- ja luonnonkivipintaisen torimaisen aukion, jossa on myös viheralueita.
Kadun pintavedet johdetaan hulevesikourujen, reunakivien ja läpivirtauskaivojen kautta istutusalueille, jossa niitä viivytetään ja käsitellään.
Kaseiiniraitti
Kaseiiniraitti on katusuunnitelmaehdotuksen mukaan pihakatu, jossa on samassa tasossa olevia asfaltti-, luonnonkivi- ja betonikivipintaisia osuuksia. Kaseiiniraitin pituus on noin 260 metriä ja katualueen leveys on pääosin 13 metriä. Kadulle on osoitettu neljä lyhytaikaiseen pysäköintiin tarkoitettua nurmikivipintaista autopaikkaa. Lisäksi kadulle on osoitettu neljään kohtaan pyöräpysäköintipaikko-ja, yhteensä 20 pyöräpaikkaa. Kadulle on esitetty 4,0 metrin levyisiä istutusalueita.
Kadun pintavedet johdetaan hulevesikourujen kautta istutusalueille, jossa niitä viivytetään ja käsitellään.
Sarviksenkatu
Sarviksenkatu on katusuunnitelmaehdotuksen mukaan tonttikatu, jonka kautta uusi kaava-alue liittyy länsiosasta Hatanpäänkatuun. Lyhyt tonttikatu johtaa alueen länsiosan pysäköintilaitokseen, jonka sisäänajon jälkeen Sarviksenkatu muuttuu vähäliikenteiseksi pihakaduksi, joissa jalankulkijat sekä pyörä- ja autoliikenne jakavat saman tilan.
Sarviksenkadun pituus on noin 70 metriä ja katualueen leveys on 18 metriä. Asfalttipintaisen ajoradan leveys on 6,0 metriä. Ajora-dan länsipuolella on 3,0 metrin levyinen kivetty jalkakäytävä, joka on erotettu ajo-radasta 4,75 metrin levyisellä istutusalueella. Ajoradan itäpuolella sijaitsee 2,5–4,25 metrin levyinen kivetty jalkakäytävä, joka on osittain erotettu ajoradasta kapealla viheralueella.
Kadun pohjoispäähän on osoitettu viisi pyöräpaikkaa. Kadun pintavedet johdetaan reunakivien ja läpivirtauskaivojen kautta istutusalueilla, jossa niitä viivytetään ja käsitellään.
Katrillinkuja
Katrillinkuja on katusuunnitelmaehdotuksen mukaan pihakatu, jossa on samassa tasossa asfaltti, luonnonkivi ja betonikivin kivettyjä osuuksia. Katrillinkujan pituus on noin 60 metriä ja katualueen leveys on 13 metriä. Kadulle on osoitettu viisi pyöräpysäköintipaikkaa ja 4,0 metrin levyisiä viheralueita.
Kadun pintavedet johdetaan hulevesikourujen ja läpivirtauskaivojen kautta istutusalueille, jossa niitä viivytetään ja käsitellään.
Viinikanlahden aukio
Viinikanlahden aukio on uuden asuinalueen keskellä sijaitseva korkeatasoisesti toteutettava torimainen aukio, joka toimii tapahtuma- ja kohtaamispaikkana. Viinikanlahden aukio muodostaa kaupunginosan toiminnallisen ytimen ja ohjaa kulun pääkulkusuuntana alueelle. Sen kautta kulkee jalankulun ja pyöräilyn pääreitit. Aukiolta mahdollistuu näkymä järvimaisemaan. Viinikanlahden aukion pituus on noin 150 metriä ja katualueen leveys on 13,0–40,70 metriä.
Aukio toteutetaan kivettynä ja sitä korostetaan vaihtelevalla kiveyskuvioinnilla. Viinikanlahden aukion poikki Hatanpään valtatieltä Vesitehtaanraitille kulkee pyöräilyn alueellinen pääreitti. Asfalttipintaisen kaksisuuntaisen pyörätien leveys 3,0 metriä ja se erotetaan molemmilta reunoilta 0,3 metrin levyisillä valkoisilla betonikiviraidoilla muun aukion kivetyksestä.
Leveään katutilaan luodaan viihtyisyyttä katupuilla sekä eri korkuisilla istutuksilla. Istutusalueita reunustetaan muureilla, joissa on istuintasoja. Aukion pintavedet johdetaan pinnan kallistusten, reunakivien ja hulevesikourujen kautta viheralueille, jossa niitä viivytetään ja käsitellään.
Vesitehtaanraitti
Vesitehtaanraitti on asemakaavan mukaan torimainen katualue, jonka kautta on ajoyhteys tontille. Vesitehtaanraitti liittyy etelässä Viinikanlahden aukioon ja pohjoisessa Viinikanlahdenpuiston Vesitehtaanpolku toteutetaan puistosuunnitelman mukaisesti. Vesitehtaanraitin pituus on noin 60 metriä ja katualueen leveys 10,50–13,00 metriä.
Kivettävän katualueen keskellä sijaitsee 3,0 metrin levyinen asfalttipintainen kaksisuuntainen pyörätie, joka on erotettu molemmilta reunoilta 0,3 metrin levyisillä valkoisilla betonikiviraidoilla muusta aukion kivetyksestä. Pyöräilyn alueellinen pääreitti jatkuu etelän suuntaan Viinikanlahden aukion kautta Hatanpäänkadulle ja pohjoisessa Viinikanlahdenpuiston.
Kadun pintavedet johdetaan hulevesikourun avulla hulevesikaivoihin.
Lokomon rantakuja
Lokomon rantakuja on katusuunnitelmaehdotuksen mukaan pihakatu, jossa on samassa tasossa asfaltti, luonnonkivi ja betonikivin kivettyjä osuuksia. Lokomon rantakujan pituus on noin 120 metriä ja katualueen leveys on 13 metriä. Kadun nurmikivipäällysteisille osuuksille on osoitettu viisi pyöräpysäköintipaikkaa sekä kolme lyhytaikaiseen pysäköintiin tarkoitettua autopaikkaa. Kadulle on esitetty 4,0 metrin levyisiä viheralueita.
Kadun pintavedet johdetaan hulevesikourujen ja läpivirtauskaivojen kautta istutusalueille, jossa niitä viivytetään ja käsitellään.
Viinikanlahdenraitti
Viinikanlahdenraitti on katusuunnitelmaehdotuksen mukaan pihakatu, jossa on samassa tasossa asfaltti, luonnonkivi ja betonikivin kivettyjä osuuksia. Viinikanlahdenraitin pituus on noin 210 metriä ja katualueen leveys on 13,0–13,5 metriä.
Kadun nurmikivipäällysteisille osuuksille on osoitettu yhteensä kymmenen pyöräpysäköintipaikkaa sekä kaksi lyhytaikaiseen pysäköintiin tarkoitettua autopaikkaa. Viinikanlahdenraitin pihakadun liittyminen Viinikanlahdenkadun tonttikatuun toteutetaan korotettuna ja kivettynä.
Kadulle on esitetty viheralueita, joiden leveys on eteläosassa 4,0 metriä, pohjoisosassa leveys vaihtelee. Kadun pintavedet johdetaan hulevesikourujen ja läpivirtauskaivojen kautta istutusalueilla, jossa niitä viivytetään ja käsitellään.
Waaramäenkuja
Waaramäenkuja on katusuunnitelmaehdotuksen mukaan pihakatu ja Waaramäenaukio torimainen aukion, joka mahdollistaa ajoyhteyden kortteleille. Waaramäenkujan ja -aukion pituus on noin 100 metriä. Katualueen leveys on Waaramäenkujalla 13 metriä ja levenee Waaramäenaukiolla 41,35 metriin.
Waaramäenkujan pihakadulla on samassa tasossa asfaltti, luonnonkivi ja betonikivin kivettyjä osuuksia. Kadun nurmikivipäällysteisille osuuksille on osoitettu viisi pyöräpysäköintipaikkaa sekä kolme lyhytaikaiseen pysäköintiin tarkoitettua autopaikkaa.
Kadulle on esitetty 4,0 metrin levyisiä viheralueita. Kadun pintavedet johdetaan hulevesikourujen ja läpivirtauskaivojen kautta istutusalueille, jossa niitä viivytetään ja käsitellään.
Waaramäenaukio on luonnonkivi- ja betonikivipintainen aukio, jonka keskellä ja eteläreunassa on viheralueita. Kivetty aukio on mitoitettu siten, että se toimii ajoneuvojen kääntöpaikkana. Kadun pintavedet johdetaan pinnan kallistuksilla ja hulevesikourulla hulevesikaivoihin tai viheralueille, jossa niitä viivytetään ja käsitellään. Aukiolle esitetään penkkejä sekä pollareita estämään ajoneuvoliikenteen pääsy Hatanpään valtatien jalkakäytävälle
Viinikanlahdenkatu
Viinikanlahdenkatu on katusuunnitelmaehdotuksen mukaan tonttikatu, jonka kautta kaava-alue liittyy itäosasta Hatanpään valtatielle. Tonttikatu johtaa myös alueen itäosan pysäköintilaitokseen. Pysäköintilaitoksen sisäänajon jälkeen Viinikanlahdenkatu muuttuu vähäliikenteiseksi pihakaduksi, joissa jalankulkijat sekä pyörä- ja autoliikenne jakavat saman tilan. Viinikanlahdenkadun pituus on noin 80 metriä ja katualueen leveys vaihtelee 18,0–30,0 metriä. Asfattipintaisen ajoradan leveys on 6,00 metriä, joka levenee Hatanpään valtatien liittymäalueella 11,3 metriin.
Hatanpään valtatien ja Viinikanlahden liittymään on suunniteltu liikennevalot Hatanpään valtatien raitiotiesuunnitelman yhteydessä. Ajoradan pohjoispuolella on 2,50 metrin levyinen jalkakäytävä, joka on erotettu ajoradasta reunakivellä. Ajoradan eteläpuolella sijaitsee 2,5–9,5 metrin levyinen jalkakäytävä, joka on osittain erotettu ajoradasta 4,3–10,0 levyisellä viheralueella.
Kadun pintavedet johdetaan läpivirtauskaivojen kautta istutusalueille, jossa niitä viivytetään ja käsitellään.
Hatanpäänkatu
Hatanpäänkadun pohjoispuolelle välillä kaava-alueen raja – Hatanpään valtatie on suunniteltu 2,75–3,00 metrin levyinen asfalttipintainen kaksisuuntainen pyörätie ja 2,20–4,75 metrin kivetty jalkakäytävä. Pyörätie erotetaan jalkakäytävästä 0,3 metrin levyisellä valkoisella betonikiviraidalla. Sarviksenkadun liittymässä pyörätie toteutetaan väriasfaltilla.
Hatanpäänkadun ajorata säilyy pääosin nykyisellään, mutta Bakeliittukujan ja Sarviksenkadun kohdalla ajorataa levennetään ja toteutetaan keskisaarekkeelliset suojatiet. Paaluvälille 320–400 ajoradan pohjoispuolelle on suunniteltu huoltoliittymä Keskusaukion päivittäistavarakaupan huoltoliikennettä varten sekä asiakasliikennettä palvelevia lyhytaikaisia pysäköintipaikkoja.
Pohjoispuolen jalkakäytävä ja pyörätie erotetaan ajoradasta viherkaistalla, jossa olevat nykyiset katupuut pyritään säilyttämään. Kadun pintavedet johdetaan nykyisien hulevesikaivojen kautta hulevesiviemäreihin. Katuvalaistus säilyy pääosin nykyisellään.
Lisätietoja antavat tarvittaessa:
Raija Tevaniemi
Suunnitelman tarkastaja RakennuttajainsinööriPetri Rantanen
Suunnittelija Vanhempi erikoissuunnittelijaMessukylänkatu
Messukylänkadun, väli: Rautapellonkatu–Kivikirkontie, rauhoittamistoimenpiteiden katusuunnitelmaehdotus n:o 1/22825, Messukylän kaupunginosassa, TRE: 5518/10.03.02/2024.
Liikenneturvallisuuden parantamiseksi on tehty katusuunnitelmaehdotus Messukylänkadun rauhoittamistoimenpiteistä välillä Rautapellonkatu – Kivikirkontie. Tavoitteena on liikenteen rauhoittaminen koulun ja uuden päiväkodin kohdalla sekä suojateiden liikenneturvallisuuden parantaminen pienin ja kustannustehokkain toimenpitein. Parantamistoimenpiteet käsittävät kaksi uutta keskisaarekkeellista suojatieylitystä Messukylänkadulle, Kyläojankadun liittymähaaran pyörätien jatkeen korottamisen sekä linja-autopysäkkiparin siirtämisen maankäytön painopisteiden ja uusien turvallisten suojatieylitysten läheisyyteen. Tulevaisuudessa on tarkoituksena saneerata Messukylänkatu kokonaisuudessaan aiemmin laaditun yleissuunnitelman pohjalta ja nyt suunnitelluissa suojatieratkaisuissa on huomioitu tulevat toimenpiteet mahdollisuuksien mukaan.
Messukylänkadun rauhoittamistoimenpiteiden rakentaminen kuuluu Tampereen kaupungin kaupunkiympäristön palvelualueen alustavaan vuoden 2025 vuosisuunnitelmaan.
Lisätietoja antavat tarvittaessa:
Petri Keivaara
Tilaaja KatuinsinööriHannele Kemppi
Suunnittelija / WSP Finland Oy ProjektipäällikköRuskontie
Ruskontien, väli: Kauhakorvenkatu - Juvankatu, katusuunnitelmaehdotus, Ruskon ja Kaukajärven kaupunginosissa, suunnitelma n:o 1/21852, TRE: 4968/10.03.02/2022.
Katusuunnitelmaehdotus on laadittu huonokuntoisen Ruskontien ajoradan saneerausta varten. Ajorata säilyy reunakivettömänä katuvälillä Kauhakorvenkatu Marmorikatu pois lukien Marmorikadun liittymäalueen kohta. Katuvälillä Kauhakorvenkatu – Marmorikatu ajoradan leveys kapenee ja sen leveys vaihtelee 6 metristä 8 metriin. Ajorata muutetaan reunakivelliseksi Marmorikadun liittymästä pohjoiseen. Katu päällystetään asfalttibetonilla. Ajoradan leveys on pääosin 6,5 metriä. Katuvälillä Suopursunkatu – Juvankatu ajorata säilyy ennallaan 7,4–7,8 metriä leveänä. Kadun pintavesiä johdetaan avo-ojien ja hulevesiviemäreiden avulla läheisiin ojiin sekä nykyiseen hulevesiviemäriin.
Saneerauksessa katurakenteen kuivatusta sekä kadun pintakuivatusta parannetaan. Kadun rakennekerrospaksuutta kasvatetaan ja kadun korkeusasema nousee nykyisestä katuväleillä Kauhakorvenkatu – Marmorikatu, Marmorikatu – Hirvikallionkatu ja Ryypönkatu – Suopursunkatu sekä katuvälillä Hirvikallionkatu – Sakkolanmäenkatu nykyinen pyörätie ja jalkakäytävä nousee 30 metrin matkalla. Muilla osin kadun korkeusasema ei muutu.
Ruskontie välillä Kauhakorvenkatu – Juvankatu saneeraustyöt sisältyvät Tampereen kaupungin kaupunkiympäristön palvelualueen alustaviin vuosien 2025–2026 vuosisuunnitelmiin.
Ruskontien katusuunnitelmaehdotukseen sisältyy kunnossapitosuunnitelma, jossa kerrotaan katujen ja yleisten alueiden kunnossapidon ja puhtaanapidon vastuut kunnossapitolain mukaisesti. Lisäksi mukana on kunnossapitopiirustus, joka kuvaa talvikunnossapidon ja viheralueiden hoidon vastuualueet tämän katusuunnitelman osalta.
Lisätietoja antavat tarvittaessa:
Joni Vuoristo
Suunnittelija Vanhempi erikoissuunnittelijaPetri Keivaara
Suunnitelman tarkastaja KatuinsinööriMustalahden satama
Yleissuunnitelmaluonnos koskee Mustalahden satamaa. Suunnittelualue rajautuu nykyisen Mustalahden sataman lisäksi eteläisen puistoalueen rannan kävelylaituriin sijoitettaviin pienvenelaitureihin ja vierasvenepaikkoihin.
Mustalahden satama-alue on maakuntakaavassa osoitettu maakunnallisesti merkittäväksi rakennetuksi kulttuuriympäristöksi. Satama ja sen alkuperäinen tavaramakasiini ovat osa maamme sisävesiliikenteen historiaa. Historia on hyvä tuoda alueella jäsennellysti esiin mm. säilyttämällä nykyisiä rakenteita ja materiaaleja. Historialliselta satama-alueelta haetaan nykyään myös elämyksellisyyttä.
Erilaisten tapahtumien ympärivuotinen mahdollistaminen sekä monipuoliset palvelut ovat olennaisia osia alueen kehittämisen kannalta. Sataman itäpuoli säilyttää satamahistoriallisen luonteensa ja rantamuurissa säilyy perinne- ja risteilylaivoille varattuja kylkikiinnityspaikkoja. Jokaisessa paikassa on omat pilssi- ja septityhjennyspisteet sekä sähkö- ja vesipisteet.
Särkänniemen puoleiseen rantamuuriin varataan paikat isoille vierasaluksille ja tuleville liikennöitsijöille. Nykyinen polttoaineen jakelu siirreteen toisen paikkaan ja rantamuuriin sijoitetaan yhteyslaituri mm. tulevaa vesibussiliikennettä varten. Mustanlahdentörmälle rakennetaan uusi venesatama, jossa on n. 100 venepaikkaa. Liikuntaesteisille varataan viisi venepaikkaa ja kaksi vierasvenepaikkaa. Törmälle sijoitetaan myös vuokra- ja vierasvenepaikkoja, joista osa varustetaan sähkölatauspistein. Satama-alueelle tulee uusi huoltorakennus parantamaan satamapalveluita.
Suunnitelman tavoitteena on muodostaa vahva yhteys uuden Särkänsillan, satama-alueen ja kaupungin välille. Keskiosuudelle on esitetty uutta ympärivuotiseen käyttöön tarkoitettua info- ja kioskirakennusta, olemassa olevien ravintolarakennusten terasseja sekä uutta julkista pihatilaa. Läntisen puolen monitoimiaukion moderni luonne on vastakohtana itäiseen, historialliseen osaan. Aukiolla on runsaasti mahdollisuuksia järjestää tapahtumia ja erilaisia pop-upeja. Oleskelua ja seurustelua tukevat toiminnot sijoitetaan aukion reunalle - penkkiryhmät ja lepotuolit sekä mahdollinen oleskelulaituri. Terassialueen yhteyteen voidaan sijoittaa uusi leikittävä taideteos, joka vahvistaa monitoimiaukion ainutlaatuista ja modernia luonnetta.
Alueen pimeän ajan tavoitteena tulee olla toiminnallinen, tunnelmallinen ja turvallinen kaupunkikuva. Kohdevalaistuksella on hyvä nostaa esiin alueen historiallisia yksityiskohtia ja arkkitehtuuria. Elämyksellisyyden lisääminen erikoisvalaistuksen keinoin tukee monitoimiaukion toimintatarkoitusta ja keskusosan luonnetta sekä johdattavuutta Särkänsillalle. Valollinen yhteys tulee yhteensovittaa sillan dynaamisen erikoisvalaistuksen kanssa.
Yleissuunnitelman laadinnassa merkittävänä osa-alueena on ollut toimijoiden ja käyttäjien kuuleminen sekä tiivis yhteistyö tilaajan ohjausryhmän kanssa. Suunnittelussa on ollut tärkeää yhteensovittaa satamatoiminnot alueeseen liittyvien muiden suunnitelmien kanssa. Yleissuunnitelmassa olevien puiden, istutusten, toimintojen, valaisinten, kalusteiden ja varusteiden sijaintipaikat, mallit ja määrät ovat ohjeelliset, ja ne tarkentuvat rakennussuunnittelun aikana. Satama-alueella on suojeltuja kohteita ja vedenalaisia muinaisjäännöksiä, jotka tulee huomioida ja suojata muutostöiden yhteydessä.
Lisätietoja antaa tarvittaessa: