1. Metsän aarteita
Paras ajankohta:
Kaikki
Pääasiallinen opetussuunnitelmallinen sisältö:
Luonnon monimuotoisuus. Erilaiset aistit ja ilmiöt. Luontosuhteen vahvistaminen.
Ohjelma:
Metsä on täynnä luonnon aarteita. Talvellakin lumen päältä ja alta löytyy monenmoista! Lähestymme luonnon monimuotoisuutta muotojen, värien ja lajien kautta. Matkalla käytetään eri aisteja ja tutkitaan eläinten luontoon jättämiä jälkiä. Eväät nuotiolla.
2. Matikkaa ja äidinkieltä metsässä
Paras ajankohta:
Kaikki
Pääasiallinen opetussuunnitelmallinen sisältö:
Eri oppiaineiden yhdistäminen. Toiminnallista matematiikkaa, ympäristö- ja luonnontietoja ja äidinkieltä.
Ohjelma:
Matikka ja äikkä metsässä on hauskaa! Pohjatarinana on Aleksis Kiven Seitsemän veljestä. Leikitään erilaisia matematiikkaan ja äidinkieleen liittyviä leikkejä. Ympäristöoppi integroituu eri oppiaineisiin kuin itsestään metsäisessä ympäristössä. Matematiikka konkretisoituu luonnossa. Eväät nuotiolla.
3. Valoa ja pimeää
Paras ajankohta:
Loka-joulukuu valon vähenemisen seuraukset. Keväällä valon lisääntyminen.
Pääasiallinen opetussuunnitelmallinen sisältö:
Talveen valmistautuminen valon vähetessä. Kyseessä olevan vuodenajan elämää ja tunnelmia luonnossa. Yhteyttäminen.
Ohjelma:
Mietitään valon vaikutusta kasvien ja eläinten elämään. Pohdimme metsän ja jokiluonnon elämää eri vuodenaikoina. Eväät nuotiolla.
4. Talven taikaa
Paras ajankohta:
Lumen aika.
Pääasiallinen opetussuunnitelmallinen sisältö:
Suomen luonnon selviytyminen talvesta, lumi-jää-vesi
Ohjelma:
Kuinka kasvit ja eläimet selviävät talvesta? Etsimme lumijälkiä ja leikimme lumeen liittyviä leikkejä. Tutkimme talventörröttäjiä sekä lunta tai jäätä. Eväät nuotiolla.
5. Kevättä ilmassa
Paras ajankohta:
Maaliskuulta toukokuuhun.
Pääasiallinen opetussuunnitelmallinen sisältö:
Kevään merkkejä luonnossa. Havainnointi.
Ohjelma:
Tutkitaan kevään merkkejä ja tehdään kevätbongausta käyttäen hyväksi kaikkia aisteja. Muuttolintuja katsellaan kiikareilla.
6. Lintujen siivillä
Paras ajankohta:
Kevät maaliskuun puolivälistä eteenpäin, paikkalintuja myös muuhun vuodenaikaan, talvella lintulaudan lintuja.
Pääasiallinen opetussuunnitelmallinen sisältö:
Lähiympäristömme lintuja, lintujen elämää ja ominaisuuksia. Lintujen ominaispiirteet.
Ohjelma:
Tutustutaan lintulajeihin ja kiikareiden käyttöön. Leikitään lintuleikkejä ja kuunnellaan lintujen ääniä. Tutkitaan mikroskoopeilla.
7. Puut metsässä
Paras ajankohta:
Kaikki
Pääasiallinen opetussuunnitelmallinen sisältö:
Puiden tunnistaminen ja ominaisuuksia, metsien hyötykäyttö.
Ohjelma:
Tunnistamme puita ja tutkimme puiden lehtiä ja oksia mikroskoopeilla. Mittaamme puiden pituutta ja käytämme eri aisteja metsän tutkimiseen. Mitä puita meidän metsistämme löytyy? Miten metsää voi hyödyntää? Puiden roolit luonnon tasapainottajana.
8. Erilaisia elinympäristöjä
Paras ajankohta:
Mahdollinen kaikkina ajankohtina, parhaiten sulan maan aikaan.
Pääasiallinen opetussuunnitelmallinen sisältö:
Erilaisia elinympäristöjä, kuten joki, pelto, metsä, pihaniitty.
Ohjelma:
Tutkitaan eläimille sopivia elinympäristöjä, jossa laji voi elää, löytää ravintoa ja kasvattaa poikasia. Pohdimme kysymyksiä: Mikä on elinympäristö? Mitä ilman ei voi elää? Mitä eroa on eri elinympäristöissä? Mikä voi muuttaa elinympäristöä? Katselemme mikroskoopilla erilaisia eliöitä.
9. Eräretki
Paras ajankohta:
Kaikki
Pääasiallinen opetussuunnitelmallinen sisältö:
Metsässä oleminen, maastossa liikkuminen, luonnon havainnointi.
Ohjelma:
Kävellään jalan tai lumen aikaan lumikengillä umpimetsässä. (Opetellaan kartan lukua ja kompassin käyttöä) ja pysähdytään ihmettelemään vastaan tulevia luonnonilmiöitä. Käydään läpi jokaisenoikeudet ja velvollisuudet. Eväät nuotiolla.
10. Suomaasta Suomeen
Paras ajankohta:
Koska vain
Pääasiallinen opetussuunnitelmallinen sisältö:
Kulttuurihistoria ja kansanperinne. Ilmaisutaito ja luovuus. Luonnon havainnoiminen ja kunnioittaminen.
Ohjelma:
Suomea pidettiin kauan vain soisena ja takapajuisena osana muiden maiden osana, kaukana Euroopan laidalla.
Suomen taiteen kulta-aika (1880-1910) tuotti paljon upeita teoksia, joiden kautta Suomen kansakunta vahvistui ja oppi arvostamaan omaa kulttuuriaan ja luontoa. Tutustumme luontoon tunnettujen taiteilijoiden, mm. Sibelius, Gallen-Kallela, Schjerfbeck ja Kivi, kautta. Tarkastellaan miten heidän teoksensa kuvaavat Suomen luontoa. Oppilaat pääsevät itse luomaan taidetta, luonto inspiraationa. Pääsemme myös tutustumaan suomalaisiin sananlaskuihin.
11. Muuttuva ilmasto ja sääilmiöt
Paras ajankohta:
Kaikki
Pääasiallinen opetussuunnitelmallinen sisältö:
Sääilmiöt, luonnon monimuotoisuus, kestävä tulevaisuus, luonnon kiertokulut. Tunnetaitojen pohtimista aiheeseen liittyen: huolesta huojennukseen, toivosta toimintaan.
Ohjelma:
Ilmastonmuutos vaikuttaa moneen ihmisen ja ympäröivän luonnon vuorovaikutuksen osa-alueeseen. Miten voimme ymmärtää paremmin tätä yhteyttä? Eläydymme leikkien ja pelien kautta mm. sääilmiöihin, ja eläinten sopeutumiseen. Tunne
12. Räätälöity ohjelma
Päivä suunnitellaan opettajan kanssa opettajan/luokan toiveiden mukaan.