Koulukuraattorien yhteystiedot ja palvelut, Pirkanmaan hyvinvointialue
Kirsti Hämäläinen kuraattori 050 3791935
Sammon koulu 0-9.luokat (yleisopetus)
Anna Piispanen kuraattori 040 3534061
Sammon koulu O-, P-, R-, L-, M- ja N -luokat
Sammon koulu, Pellervon toimipiste
Sammon koulu, Sairaalankadun toimipiste
Kissanmaan koulu
Koulukuraattori on koulun sosiaalityöntekijä ja yksi koulun oppilashuollon työntekijöistä. Koulukuraattorin työ on yksilöllistä, perheen kanssa tehtävää sekä ryhmien ja kouluyhteisön tasolla tehtävää koulun sosiaalityötä. Koulukuraattorin työn tavoitteena on edistää lasten ja nuorten myönteistä kasvua ja kehitystä, sosiaalista hyvinvointia, arjen sujumista ja vuorovaikutussuhteita. Koulukuraattori tekee tiivistä yhteistyötä oppilaiden, heidän huoltajiensa, koulun henkilökunnan ja tarvittaessa muiden lasten, nuorten ja perheiden kanssa työskentelevien ammattilaisten kanssa. Oppilaalla on laissa määritelty subjektiivinen oikeus koulukuraattorin tukeen osana oppilashuollon palveluja. Koulukuraattorin työskentelyn tavoitteista ja toimintatavoista sovitaan kunkin oppilaan tarpeiden mukaan. Keskustelut koulukuraattorin kanssa ovat luottamuksellisia.
Koulukuraattori tukee ja auttaa oppilaita muun muassa poissaoloihin, käyttäytymiseen, kiusaamiseen, kaverisuhdeongelmiin, perhetilanteisiin, tunne-elämään ja vapaa-aikaan liittyvissä asioissa.
Oppilas voi hakeutua koulukuraattorin luokse oma-aloitteisesti tai vanhempien pyynnöstä. Oppilas voi tulla koulukuraattorin asiakkaaksi myös opettajan tai oppilashuoltotyöryhmän aloitteesta, tai sovitusti muun oppilaan tukiverkoston, esimerkiksi lastensuojelun kautta.
Vanhemmat voivat ottaa yhteyttä koulukuraattoriin myös tarvitessaan neuvontaa ja ohjausta lasten ja nuorten elämään ja vanhemmuuden tukemiseen liittyvissä asioissa. Tällaisia kysymyksiä ovat esimerkiksi kasvatusasiat, pelaaminen ja internetin käyttö, vapaa-ajan vietto, päihteiden käyttö ja seurusteluasiat.
Koulukuraattori osallistuu tarvittaessa yksittäisten oppilaiden asiaa käsittelevien monialaisten asiantuntijaryhmien työskentelyyn. Lisäksi hän osallistuu tarvittaessa monialaiseen yhteistyöhön oppilaan pedagogisen tuen suunnittelussa sekä tarjoaa siihen liittyvää konsultaatiota.