Hae
a a

Influenssaa vastaan rokotetaan lauantaina 18. marraskuuta

Julkaistu 14.11.2017 8.47

Tänä vuonna Tampereella ja Orivedellä on rokotettu jo 18 000 aikuista influenssaa vastaan. Jos rokote on vielä ottamatta, järjestää Tampereen kaupunki lauantaina 18. marraskuuta 2017 aikuisten influenssarokotuksille omistetun päivän Hatanpään, Hervannan, Tammelakeskuksen, Tipotien sekä Oriveden terveysasemalla. Myös Omapihlaja rokottaa omia asiakkaitaan samaan aikaan Hervannan ja Kehräsaaren terveysasemalla. Rokotuksia annetaan kello 8–15.

Valokuva: Rokote käsivarteen.

Rokotuslauantaina paikalle voi tulla ilman ajanvarausta, mutta jos haluaa välttyä jonotukselta, kannattaa varata aika etukäteen osoitteesta www.tampere.fi/influenssarokotukset . Aikoja saa myös terveyspalvelujen neuvonnasta numerosta 03 10023 joka päivä kello 7–22. Orivedellä ajan voi varata numeroista 03 5657 5770 arkisin kello 8–15 tai 040 133 6775 arkisin kello 11–12.

Rokotukseen on hyvä ottaa mukaan Kela-kortti. Päälle kannattaa pukea päälle vaate, jonka hihan saa helposti nostettua ylös. Rokotuksen jälkeen on syytä varautua levähtämään rokotuspaikalla 15 minuutin ajan.

Jos rokottamisen jälkeen tulee ongelmia, kannattaa soittaa terveyspalvelujen neuvontaan numeroon 03 10023. Se vastaa joka päivä kello 7–22.

Jos lauantaina ei pääse paikalle, aikuinen saa rokotuksen muuna aikana ajanvarauksella.

Influenssarokotus on maksuton riskiryhmille ja heidän läheisilleen

Maksuttoman kausi-influenssarokotuksen saavat 65 vuotta täyttäneet, 6–35 kuukauden ikäiset lapset, sairautensa vuoksi lääketieteellisiin riskiryhmiin kuuluvat henkilöt, raskaana olevat naiset, sosiaali- ja terveydenhuollon sekä lääkehuollon henkilöstö ja potilas- tai asiakastyöhön osallistuvat opiskelijat, varusmiehet ja -naiset sekä tammikuussa 2018 varusmiespalvelukseen astuvat. Myös riskiryhmiin kuuluvien läheisillä on mahdollisuus maksuttomaan rokotukseen.

Jos ei itse tai kukaan läheisistä kuulu riskiryhmiin, saa influenssarokotereseptin soittamalla oman terveysaseman reseptipuhelimeen.

65 vuotta täyttänyt tamperelainen voi ottaa rokotuslauantaina myös pneumokokkirokotteen, mikäli ei ole aiemmin sitä saanut. Pneumokokkirokote täytyy ostaa itse. Sen hankkimiseen tarvitaan resepti, jonka saa kirjautumalla sähköisen asioinnin palveluun osoitteessa www.tampere.fi/influenssarokotukset tai soittamalla oman terveysaseman reseptipuhelimeen.

Lapset, koululaiset, opiskelijat ja raskaana olevat saavat rokotteen neuvolassa, neuvolakioskissa tai koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa

Raskaana olevat ja alle kouluikäiset lapset saavat rokotuksen omassa neuvolassa normaalin käynnin yhteydessä tai erikseen sovittuna ajankohtana. Osassa neuvoloista järjestetään myös avoimia rokotusaamu tai -iltapäiviä, joihin voi tulla ilman ajanvarausta:

Neuvolaikäisten lasten ja raskaana olevien on mahdollista saada influenssarokotus myös Neuvolakioskista (Perheiden talo, Itsenäisyydenkatu 21 B) ilman ajanvarausta keskiviikkoaamuisin klo 8.30–11.30.

Riskiryhmiin kuuluvat koululaiset ja opiskelijat rokotetaan koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa.

Aikuisten rokotukset
Hoitotyön päällikkö
Marketta Selin
sähköposti if.erepmat@nileS.attekraM