Hae
Valikko
a a

Kesämuistiosta palveluajat ja vinkit vapaa-aikaan

Julkaistu 8.6.2018 13.17

Vaikka kesä hiljentää kaupungin katuja ja tuo muutoksia palvelujen aukioloaikoihin, Tampere palvelee asukkaitaan monipuolisesti myös kesäkuukausina. Kesämuistiosta voit muun muassa tarkistaa sosiaali- ja terveyspalveluiden avoinna olevat toimipisteet ja varmistaa kirjastojen sekä uimahallien aukioloajat. Kesäinen Tampere on täynnä festivaaleja ja tapahtumia, joista keräät makeimmat muistot mieleen talvella muisteltaviksi.

Kesätapahtuma Haiharassa

Tampereella ja lähiseuduilla on lukuisia ulkoilu- ja retkeilymaastoja, joissa pääsee nauttimaan kesäluonnosta lyhyillä päiväretkillä tai pidemmillä vaelluksilla. Uusi Kintulammen retkeilyalue Teiskossa 21 kilometrin päässä Tampereen keskustasta tarjoaa yhteensä 15 kilometriä polkuja ja kilometrin verran pitkospuuosuuksia. Reiteillä on opasteet heijastavista materiaaleista. Alueella on yhteensä neljä erilaista laavua puuliitereineen ja yksi tulipaikka ilman katosta sekä kuivakäymälöitä.

Liikuntapaikkojen tiedotuspalvelu kertoo Tampereen järvien ajantasaiset lämpötilat ja levätilanteet. Jos järvivedet eivät houkuttele, Pyynikin uimahalli palvelee asiakkaitaan koko kesän ajan. Tampereen uintikeskus Kalevassa on kesän ajan avoinna muutoin normaalisti, mutta suljettu yleisöuinneilta 24.6–1.7 ja 9.7–31.7. Tiedot muiden uimahallien kesätauoista löytyvät kesämuistiosta.

Nuorten treenit tarjoavat 4.6.–20.7. maksuttomia ja helposti opittavia liikuntamahdollisuuksia 13–29-vuotiaille. Lajivaihtoehtoja on monia, kuten katukoripallo, porrastreenit, polkujuoksu tai defendo-itsepuolustuksen perusteet. Työikäisille ja senioreille suunnatut kesäjumpat tarjoavat kävelylenkkejä, venyttelyä, vesijumppaa, kuntonyrkkeilyä ja tuolivoimistelua päivittäin ympäri kaupunkia.

Kulttuurin helmiä museoissa ja urheilua Ratinassa

Kirjastojen aukioloajat kesäisin ovat talvikautta suppeammat, mutta kaikki kirjastot pysyvät avoinna kesäkuukausien ajan. Esimerkiksi pääkirjasto Metso on avoinna arkisin kello 10–19 ja lauantaisin 10–16. Kesäaukioloajat ovat voimassa 31.elokuuta asti.

Vuoden nuori taiteilija 2018 J. A. Juvani tuo näyttelynsä "With all my love" Tampereen taidemuseoon 9. kesäkuuta alkaen. Näyttely koostuu videoista, valokuvista ja veistoksista, jotka käsittelevät taiteessa tabuja ja vakavia asioita, kuten sukupuoli-identiteettiä ja -rooleja.

Vierailun arvoinen kohde on myös Museokeskus Vapriikki, jossa on esillä yli kymmenen näyttelyä, uusimpana niistä "Marilyn - nainen roolien takana". Näyttelyssä pääsee kurkistamaan tähden elämän glamouriin, kauneuteen ja menestykseen, mutta myös elämän surulliseen kääntöpuoleen.

Sara Hildénin taidemuseo sukeltaa kesän ajaksi luonnon ilmiöihin ja elämän alkulähteille. Lauantaina 9. kesäkuuta avautuvassa näyttelyssä "Apina ja vesiputous – Tämän ilmaston kuvia" luontoa tarkastellaan nykytaiteen keinoin.

Yleisurheilun alle 20-vuotiaiden MM-kilpailut tuovat 10.–15. heinäkuuta yli 160 eri kansalaisuutta mittelemään maailmanmestaruusmitaleista Tampereen stadionille Ratinaan. Tapahtuma järjestetään ensimmäistä kertaa Pohjoismaissa ja se on samalla kuluvan vuoden kansainvälisin tapahtuma Suomessa.

Katso kesän palveluajat ja tarkemmat tiedot tapahtumista kesämuistiosta:

Teksti Nette Tuominen

Kuvat Susanna Lyly