Lukuvuosi 2023–24 on saapunut päätökseensä. Lukuvuoden viimeisinä päivinä juhlimme kulunutta vuotta niin 1. vuoden, 2. vuoden kuin opintojensa päättävien juhlissa. Tuoreissa juhlatunnelmissa on mukava vielä katsahtaa hetkeksi taaksepäin, mitä kaikkea lukuvuoden aikana on ehtinyt tapahtua.
Kansainvälisen toiminnan ja monenlaisen yhteistyön saralla on koronavuosien jälkeen päästy palaamaan normaaliin, ja toiminta on jopa entisestään lisääntynyt. Clasu sai viime vuonna Erasmus-akkreditoinnin, ja olemmekin saaneet nauttia tästä nyt ensimmäisen lukuvuoden. Akkreditoinnin myötä olemme saaneet aimo annoksen kansainvälisyyttä lisää kouluumme, vaikka sitä monipuolisesti on ollut aikaisemminkin. Lehtori Saara Tähtelä on hienosti koordinoinut Erasmus-toimintaamme, kansainvälisyystiimimme merkittävää työpanosta unohtamatta.
Koulumme arkea rikastuttivat mm. monet vierailijat, joista tässä lueteltakoon osa:
- Viisi irlantilaista opettajaa oli koulullamme job shadowing -ohjelmassa viikon Clasulla (Erasmus+ -toiminnan kautta).
- Pitkäkestoisessa vaihdossa Clasulla oli kaksi unkarilaista opiskelijaa (samoin Erasmus+:n kautta).
- Kansainvälisiä opiskelijoita kävi vierailemassa useissa eri oppiaineissa, mm. Tamkista saimme vieraita englannin oppitunneille (mm. kenialainen opettaja).
- Latinan oppitunneilla vieraili kreikkalaisia Tamkin arkkitehtiopiskelijoita kertomassa opiskelijoille oppikirjoista tutuista antiikin maailman ilmiöistä kuten Olympialaisista ja kreikkalaisesta rakennusperinteestä.
- Lukuvuoden aikana italialaisia latinan opettajia (job shadowing) osallistui latinan tunneille myös opettaen ja eräs ranskalainen vaihto-opiskelija inspiroi opiskelijoita RAB37-opintojakson tunneilla.
- Usealla englannin opintojaksolla thetiin eTwinning-vaihtoa erään ranskalaisen koulun kanssa.
- Excalibur-hankkeen yhteistyötä (samanaikaisopetusta videovälitteisesti) tehtiin tänä vuonna mm. Italiaan ja Saksaan monen englannin ja kemian opintojakson puitteissa.
- Oppitunteja toteutettiin myös yhteistyössä huoltajien kanssa englanniksi. Kiitos aktiivisille huoltajillemme yhteistyöstä!
- Pääsimme tutustumaan japanilaiseen kulttuuriin etävaihdon merkeissä erään japanilaisen koulun kanssa (opintojaksoilla KV10 ja ENA4).
Rooman leirikoulu toteutettiin lokakuussa 2023 Erasmus + -tuella. Mukana oli kaksi opettajaa ja 24 opiskelijaa Suomesta ja Italiasta. Roomalaiset olivat clasulaisten vieraina tammikuussa 2024. Saksan leirikoulu puolestaan toteutettiin helmikuussa 2024 Recklinghauseniin. Vastavuoroisesti saimme saksalaiset opiskelijat meille vierailulle huhtikuussa.
Lehtori Annukka Suonion ideoimana koulussamme kehitettiin kuluneen lukuvuoden aikana kansainvälisyystutorointia, jonka myötä opiskelijamme kansainvälisyyskokemukset rikastuvat entisestään. Kiitos Annukalle myös opiskelijoiden vertaismentorointiohjelman ”Savvy Students Mentoring Programme” käynnistämisestä, tämä tuottaa varmasti hedelmää tulevina vuosina.
Englannin opettaja Karri Seppäsen johdolla pääsimme tekemään yhteistyötä Tampereen yliopiston kanssa “The Other” -luentosarjan merkeissä, mukana oli mm. Professori Riquet. Karri Seppänen teki myös uraa uurtavaa resurssiopettajuutta koulussamme englannin opetuksen puitteissa. Toiminta painottui ylioppilaskirjoituksiin valmentaviin opintojaksoihin, kirjoitelmien henkilökohtaiseen palautteen antamiseen ja suurten opetusryhmien jakamiseen. Tämän mahdollisti Opetushallitukselta saamamme nk. korona-avustus.
Toinen vaikuttava luentosarja toteutettiin kevätlukukaudella lehtori Jarkko Vilkkilän johdolla. Clasun ja Tampereen yliopiston latinankielinen kulttuuri ja latinan kieli -oppiaineen yhteistyössä järjestämä luentosarja ”Pelko ja ahdistus antiikissa, keskiajalla ja uuden ajan alussa” keräsi joukon aiheesta kiinnostuneita opiskelijoita yhteen. Molemmat edellä mainitut luentosarjat olivat avoimia myös yliopisto-opiskelijoille.
Kestävän kehityksen teemat ovat tärkeitä ja ajankohtaisia myös meidän koulussamme. GE4-opintojaksolla opiskelijat järjestivät koko koulun yhteisen tavaranvaihtotapahtuman kestävän kehityksen hengessä ja toivat hyvin tätä teemaa näkyväksi. Lämmin kiitos myös hyvinvointikurssin opiskelijoille tsemppiviesteistä, joita lukuvuoden aikana löysimme mm. wc-tilojen peileistä.
Luonnontiedelinjalla tehtiin tuttuun tapaan paljon retkiä, osallistuttiin tapahtumiin ja asiantuntijaluentoihin sekä tehtiin ja otettiin vastaan vierailuja. Monista voisi mainita mm. seuraavat:
- Vierailu Helsingin yliopiston Hyytiälän metsäsemalle 6.9. Vierailun puitteissa kuultiin esimerkiksi tutkijatohtori Ilona Ylivinkan luento ”Miten toukat vaikuttavat ilmastoon”. Luonnontiedelinjalaiset pääsivät osallistumaan työpajaan ”Hiilensidonta & mallinnus” sekä tutustumaan SMEAR II -asemaan. Välissä nautittiin luonnon helmassa retkilounas.
- 11.1. vietettiin Clasun omaa tiedepäivää, Clasu Scientiaa. Opiskelijamme esittelivät kuluneen vuoden aikana tekemiään tutkielmia. Tutkielmat olivat todella mielenkiintoisia ja hyvä osoitus siitä, kuinka pitkäjänteiseen ja korkeatasoiseen työskentelyyn lukiolaisemme pystyvät.
- 18.1. tehtiin vierailu Aalto-yliopiston Otaniemen kampukselle. Siellä kuultiin Miina Rautiaisen tiedeluento ”Satelliitit maapallon ympäristön seurannassa”, joka jatkoi Hyytiälässä alkanutta ilmastotutkimukseen tutustumista. Arduino-pajassa opiskelijat rakensivat näppärästi omat liikennevalot.
- 16.4. luonnontiedeluennon piti Clasulla professori Markku Kulmala, joka on laittanut alulle maailmalla tunnetun ja arvostetun Hyytiälän ilmakehätutkimuksen.
Esimerkiksi seuraavat luonnontiedelinjalaisemme nauttivat menestystä lukuvuoden aikana: Fysiikan ja kemian kansallisissa kilpailuissa molemmissa avoimen sarjan finaaliin pääsi Eemeli Myllymäki 22G:ltä. Eemelin suoritus lupaa hyvää myös tuleville vuosille, kun hän jo 2. vuoden opiskelijana oli mukana mittelöissä avoimessa sarjassa. Samoin Eemeli Myllymäki (22G) voitti ESERO-ilmastoetsivät kilpailun ja kutsuttiin osallistumaan lopputapahtumaan Italiassa toukokuussa. TuKoKe-kilpailussa Tam Nhu Rintala (21H) sai tunnustuksen TEK:n parhaasta esitysmateriaalista stipendin ja BMOL-erikoismaininnan muodossa.
Onnittelut myös ahkerille saksan opiskelijoillemme, jotka ovat kuluneen lukuvuoden aikana suorittaneet erillisen kielitutkinnon. Saksan liittotasavallan virallisen kielitutkinnon I ja II kuluneena lukuvuonna läpäisseet opiskelijamme ovat:
DSDI Deutsches Sprachdiplom I - alemman tason virallinen kielitutkinto: Goebeler Jessica, 20L, Rämö Eero, 21F, Kinnunen Aleksi, 21F, Tarvainen Amelie, 21C, Järvinen Sampo, 22G, Hietala Ilmari, 22F, Käppi Vilho, 22H, Kuronen Saara, 22H, Ikonen Eelis, 22G
DSDII Deutsches Sprachdiplom II - korkeakouluopintoihin oikeuttavan kielitutkinnon ovat saavuttaneet: Tarvainen Amelie, 21C, Hietala Ilmari, 22F, Käppi Vilho, 22H, Kuronen Saara, 22H
Keväisillä mitalikahveilla juhlistimme seuraavia opiskelijoidemme saavutuksia kuluneelta lukuvuodelta:
- Emilia Merikari (23E), toinen jaettu sija valtakunnallisessa FinnBrittien järjestämässä englanninkielisessä kirjoituskilpailussa
- Onni Pirinen (21H), sijoitus kymmenen parhaan joukossa kansallisessa maantiedekilpailussa (Onni pääsi mukaan Helsingin yliopiston kanssa järjestettävään olympiajoukkuevalmennukseen.)
- Aino-Maria Heinonen (22G), kunniamaininta Juvenes Translatores -käännöskilpailussa.
- Elli Saarinen (21K), kolmas jaettu sija Geotieteiden kansallisessa kilpailussa
- Immi Karjaluoto (21L), Sitran kunniamaininta Suomalainen kirjoituskilpailu -kilpailussa
- Eeli Kinnunen (23G), palkintosija tilasto-olympialaisten kansallisessa kilpailussa ja yleisöäänestyksen voitto
- Yu Chen Zhang (23G), palkintosija tilasto-olympialaisten kansallisessa kilpailussa ja yleisöäänestyksen voitto
- Eveliina Omes (22I), cheerleadingin SM-kultaa
- Tinja Sillanpää (22I), cheerleadingin SM-kultaa
- Aleksi Alander (22I), Harppi-tiedekisan finalisti
- Santtu Oinonen (22G), Harppi-tiedekisan finalisti
- Eelis Ikonen (22G), Harppi-tiedekisan finalisti + Saksan kielidiplomi I
- Sampo Järvinen (22G), Harppi-tiedekisan finalisti + Saksan kielidiplomi I
- Ilmari Hietala (22F), Saksan kielidiplomi II
- Vilho Käppi (22H), Saksan kielidiplomi II
- Saara Kuronen (22H), Saksan kielidiplomi II
- Aleksi Kinnunen (21F), Saksan kielidiplomi I
- Eero Rämö (21F), Saksan kielidiplomi I
- Amelie Tarvainen (21C), Saksan kielidiplomi II
Tämän lukuvuoden alussa luonnontiedelinjan kymmenen toimintavuotta oli tullut täyteen, ja päätimme juhlistaa näitä pyöreitä logokilpailun, luonnontiedelinjalta valmistuneiden opiskelijoiden videotervehdysten, valokuvanäyttelyn ja juhlaluennon merkeissä. Saimme iloksemme hyvän joukon luonnontiedelinjalta valmistuneita alumneja juhlistamaan tätä virstanpylvästä, kun he saapuivat kuuntelemaan Tampereen yliopiston koulutusvaradekaani Nina Hutrin juhlaluentoa, jonka päätteeksi nautimme kakkukahvit. Koulumme lehteen Clarukseen saimme myös mukavasti juttuja luonnontiedelinjan kymmenvuotisesta taipaleesta.
Palanen koulun historiaa tuli säilöttyä myös lehtoreiden Urpu-Elina Korhonen ja Tuija Laurikka ansiosta, kun he huolehtivat Tampereen klassillisen lyseon alkuvuosilta säilyneen oppilaskunnan lipun ompelimoon entisöitäväksi ja kehystämöön kehystettäväksi. Tulevana syksynä saamme lipun Päärakennuksen juhla-aulan seinälle.
Kulunutta lukuvuotta ovat leimanneet monet onnelliset hetket, mutta keväällä kohtasimme myös suuren yhteisen surun, kun pitkäaikainen musiikinopettajamme Virpi Pitkänen menehtyi vaikean sairauden myötä. Virpi teki lähtemättömän jäljen monen opiskelijan sydämeen ja oli tärkeä kollega. Kevään juhlissa Virpin poissaolo tuntui erityisen paljon, vaikka saimmekin nauttia musiikkiesityksistä kaikissa juhlissamme – kiitos niistä kuuluu matematiikan opettajallemme Ville Koljoselle sekä musikaalisille opiskelijoillemme.
Ainutlaatuinen koulumme pihan monimuotoisuusprojekti eteni jälleen hyvän matkaa. Pihasuunnitelmista ja EU:n UNaLab-hankkeesta (luontopohjaiset hulevesijärjestelmät, sadepuutarha) on kerrottu aikaisemmin vuoden 2020-2021 lukuvuosikatsauksessa rehtori Kari Hannisen toimesta. Syksyllä 2023 pihalle perustettiin kouluniitty, joka seurailee Rautatienkadun puoleista aitaa. Luonnontiedelinjan opiskelijat keräsivät elokuussa niitylle kylvettävät siemenet Villi vyöhyke -yhdistyksen asiantuntijoiden kanssa. Syyskuussa siemenet kylvettiin kaistaleelle, johon kehittyy 3-4 vuoden kuluessa kukkiva paahdeketo.
Kouluniityn kasveiksi on valittu Pirkanmaalla harvinaisia tai uhanalaistuvia lajeja (esim. metsänätkelmä, ketokaunokki, neidonkieli, ukontulikukka, keltamaite ja jänönapila). Lähisiementen käyttö on erittäin tärkeä osa monimuotoisuuden vaalimista, sillä ne edustavat geneettisesti samaa kantaa kuin lähiympäristön kasvipopulaatiot. Tutkimustiedon mukaan kotimaiset pölyttäjähyönteiset hyötyvät siitä, että ravintokasvit edustavat niiden elinympäristölle läheistä kantaa. Näin pihan monimuotoisuudella tuetaan myös pölyttäjien elinvoimaisuutta.
Pihaniitystä muodostuu vähitellen osa kaupungin ekologista verkostoa, joka mahdollistaa eliöiden levittäytymisen ja liikkumisen elinympäristöjen välillä.
Pihan monimuotoisuutta on lisätty myös linnunpöntöllä, hyönteishotelleilla ja selkärangattomia eläimiä houkuttelevalla lahopuumateriaalilla. Mainion linnunpöntö meille ystävällisesti valmisti eräs koulumme huoltaja (ja meille työnsä puolesta myös yo-tutkinnon teknisen toteutuksen it-mestarina näyttäytyvä) Teemu Saarinen. Linnunpöntössä on tietysti myös oma latinankielinen kylttinsä, jotta lintuset tietävät saapuneensa Clasun pihapiiriin.
Clasun kouluniityn perustamisen vaiheet on sisällytetty vuonna 2023 ilmestyneeseen Kouluniittyoppaaseen (Villi vyöhyke ry). Ensi syksyn suunnitelmissa ovatkin jo tannerkedon perustaminen sisäpihan hiekkakentälle, luontoteemaiset taideportaat sekä kevätkukkijoiden nurmi pihan yläosaan. Kiitos biologian lehtori Elina Luoma-aholle sinnikkäästä ja kekseliäästä työstä pihamme monimuotoistamisen eteen!
Tämä lukuvuonna Clasulla on tehty työtä myös yhteisöllisyyden kehittämisen eteen. Koko Tampereen lukiokoulutuksen yhteinen yhteisöllisyyshanke tuotti meille hedelmää mm. välituntiolohuonetoiminnan muodossa, jossa yhteisöllisyystyöntekijä Ilkka Valpasvuo suunnitteli ja toteutti viikoittaista välituntitoimintaa jatkuvine kisoineen. Ilkka täydensi työyhteisöämme omalla asiantuntijuudellaan ja keskittyi työskentelyssään siihen, että hänellä oli aikaa kohdata opiskelijoita. Hankkeeseen kuului myös yhteisöllisten menetelmien kehittäminen ja mallintaminen lukioiden henkilökunnan ja opiskelijoiden käyttöön. Suuret kiitokset avustavalle rehtorille Tomi Anttilalle yhteisöllisyyden kehittämisestä ja koordinoinnista kokonaisuudessaan tänä lukuvuonna. Kiitos myös lehtorit Annukka Suonio ja Elisa Vehmanen ryhmänohjauksen sisältöjen pitkäjänteisestä kehittämisestä.
Yhteisöllisyyshanke jatkuu ensi lukuvuonna ajatuksella, että jatkossa välituntitoimintaa tehdään entistä enemmän yhdessä koulun eri toimijoiden ja opiskelijaryhmien kanssa. Tarkoitus on, että Ilkka Valpasvuo on mukana myös koulun tapahtumissa, yhteisöllisissä toiminnoissa ja kehittää toimintaa jatkossakin.
Koulumme jokaisesta arkipäivästä saisi yhden tarinan verran koottua mielenkiintoisia asioita ja tapahtumia, joten tämä katsaus ei täysin tee oikeutta kuluneelle lukuvuodelle. Meillä on kertakaikkisen hieno työyhteisö ja opiskelijoiden yhteisö, josta olen ylpeä, iloinen ja kiitollinen.
Aurinkoisia kesäpäiviä, elokuussa taas tavataan! Sydämelliset onnittelut tuoreille ylioppilaillemme ja kaikkea hyvää tulevaisuuteenne!
Maria Kaakkolammi, rehtori