Hyppää sivuvalikkoon

Esiopetuksen opiskeluhuolto

Tampereella lähes kaikki esiopetusryhmät toimivat koulun tiloissa ja tuen järjestämisessä tehdään yhteistyötä sekä varhaiskasvatuksen että perusopetuksen kanssa. Kasvun ja oppimisen tuki sekä opiskeluhuolto ovat osa esiopetuksen kasvatus- ja opetustyötä.  Opiskeluhuolto edistää lapsen hyvää oppimista, psyykkistä ja fyysistä terveyttä sekä sosiaalista hyvinvointia. Se tukee esiopetuksen arjen toimintaa ja lasten hyvinvointia. 

Yhteisöllinen opiskeluhuolto on ensisijaista toimintaa esiopetuksen opiskeluhuollossa ja se kuuluu kaikille lapsille. Se edistää lasten ja huoltajien osallisuutta, esiopetuksen kasvatus- ja opetustyötä, arjen huolenpitoa ja hyvinvointia. Yhteisöllinen opiskeluhuolto on ennaltaehkäisevää ja moniammatillista. Sen suunnittelusta vastaa koulun opiskeluhuoltoryhmä, johon kuuluu myös esiopetuksen edustajia.

Yksilöllinen opiskeluhuolto on yhteistä työskentelyä yksittäisen lapsen asioissa. Toteutamme yksilöllistä opiskeluhuoltoa aina yhteistyössä lapsen ja hänen huoltajansa kanssa. Järjestämme sitä, jotta voimme seurata ja edistää lapsen kehitystä, hyvinvointia ja oppimista sekä tukea lasta yksilöllisesti. Tavoitteena on oppimisen esteiden, oppimisvaikeuksien ja esiopetukseen liittyvien muiden ongelmien ehkäiseminen, tunnistaminen, lieventäminen ja poistaminen mahdollisimman varhain. 

Esiopetuksen henkilöstö voi koota monialaisen asiantuntijaryhmän silloin, kun lapsen tuen järjestämiseen tarvitaan eri alojen asiantuntemusta. Koulukuraattori- ja koulupsykologi voivat osallistua esiopetuksen yksilölliseen opiskeluhuoltoon ja tarvittaessa kutsumme mukaan myös muita asiantuntijoita. Henkilöstö sopii huoltajan kanssa asiantuntijaryhmän jäsenistä.

Tampereen esi- ja perusopetuksen opiskeluhuoltosuunnitelma

Koulukuraattorit 

Koulukuraattorin tehtävänä on antaa sosiaalityön asiantuntijana lapselle tukea ja ohjausta. Työn tavoitteena on ehkäistä ja poistaa lapsen kehitykseen liittyviä sosiaalisia ja psyykkisiä vaikeuksia sekä edistää oppimista, hyvinvointia ja sosiaalisia valmiuksia. 

Koulukuraattori voi tukea lasta käyttäytymiseen, sosiaalisiin suhteisiin, tunne-elämään, perhetilanteeseen ja vapaa-aikaan liittyvissä asioissa. Hän toimii yhteistyössä lapsen ja perheen, esiopetuksen henkilöstön ja tarvittaessa myös eri viranomaisten ja muiden tahojen kanssa. 

Koulupsykologit 

Koulupsykologin apua voi pyytää, kun lapsi tarvitsee tukea ja arviointia kehityksen tai tunne-elämän solmukohdissa, oppimisessa, tarkkaavaisuuden säätelyssä tai vuorovaikutussuhteissa. Aloitteen työskentelyyn voivat tehdä vanhemmat tai esiopetuksen työntekijät.

Koulupsykologi voi antaa ohjausta lapsen vanhemmille ja muille lähikasvattajille sekä työskennellä lapsen kanssa. Hän kuuntelee aina myös lapsen mielipiteitä käsiteltävistä asioista. Koulupsykologi tarkastelee ja tukee lapsen tilannetta myös ryhmän näkökulmasta, osana esiopetusyhteisöä.

Koulupsykologin työssä korostuu luottamuksellisuus. Jos esiopetuksen henkilöstö aikoo antaa lapsesta tietoa koulupsykologille, he pyytävät tiedonsiirtoon huoltajan luvan. Hyviä tukitoimia ja ratkaisuja löydetään useimmiten yhdessä neuvotellen ja sopien, yhteistyössä lapsen vanhempien ja esiopetuksen henkilöstön sekä mahdollisen hoitavan tai kuntouttavan tahon kanssa.

Koulukuraattorien ja -psykologien yhteystiedot 

Vanhemmat voivat tarvittaessa ottaa suoraan yhteyttä sen koulun koulukuraattoriin tai -psykologiin, jossa lapsen esiopetusyksikkö on ja varata keskusteluajan.

Yhteystiedot löytyvät Pirkanmaan hyvinvointialueen eli Pirhan verkkosivuilta.

Opiskeluhuollon psykologien ja kuraattorien yhteystiedot

Opiskeluhuolto

Päivitetty 27.1.2025