Kalkunvuoren päiväkodin integroidun ryhmä
Menninkäisten ryhmä
Kalkunvuoren päiväkoti ja koulu
Kalkunvuorenkatu 10
33330 Tampere
Menninkäiset, integroitu ryhmä
puh. 040 668 2641
Ryhmän henkilökunta:
- varhaiskasvatuksen opettajat Anu Lumiaho ja Johanna Kannisto
- varhaiskasvatuksen lastenhoitaja Helena Helminen
- avustajat Vuokko Alatalo ja Anne Lobo Huhtala
Varhaiskasvatuksen erityisopettaja Riikka Saha puh. 0401785617
Kalkunvuoressa on n. 150 lasta:
- Naavanuttujen kotialue (1-3-v.)
- Haltijoiden kotialue (2-5-v.)
- Menninkäisten ryhmä (3-5-v.)
- Esiopetusryhmä sekä perusopetuksen luokat 1-2
Ryhmässä tehdään tiivistä yhteistyötä alueen varhaiskasvatuksen erityisopettajan kanssa. Ryhmässä on 15 lasta, joista puolella on vahva tuen tarve ja puolet ovat vertaisleikkijöitä.
Menninkäisillä on käytössä omat ryhmätilat sekä oma sisäänkäynti. Ruokailemme kaikki yhteisessä ravintolassa.
Integroidussa ryhmässä toiminta noudattaa valtakunnallista varhaiskasvatussuunnitelmaa, ja toiminnan sisällöt ovat siten samankaltaisia kuin missä tahansa ryhmässä, esim. retkeilemme, taiteilemme, soitamme jne. Toimimme päivittäin erilaisissa pienryhmissä. Toiminnan suunnittelussa huomioidaan lasten yksilölliset tavoitteet sekä kehitystaso. Ryhmässä korostuu luontainen lasten välinen vuorovaikutus sekä mallioppiminen toisilta lapsilta ja ryhmän aikuisilta.
Erityiseksi ryhmän tekee se, että lasten määrä on pienempi ja aikuisten määrä suurempi kuin ryhmissä yleensä. Ryhmässä tehdään paljon yhteistyötä ulkopuolisten toimijoiden kanssa, kuten eri terapeuttien, jotka käyvät paljon myös päiväkodilla. Yhteistyö vanhempien kanssa on tiivistä. Lisäksi yhteistyötä tehdään päiväkodin muiden ryhmien kanssa. Tällä mahdollistetaan tutustuminen yli ryhmärajojen.
Leikillä on tärkeä merkitys ryhmässä. Leikin avulla opitaan ja opetellaan mm. kielellisiä taitoja, sosiaalisia taitoja, vuorovaikutustaitoja, vuorottelua, yhdessä toimimista, mielikuvitusta ja empatiaa. Leikki myös vahvistaa ryhmähenkeä ja tuottaa kaveruuden tunnetta. Leikissä on lapsille tärkeää itse toiminta, ei niinkään sen päämäärät. Ryhmässä jokaisen leikkitaitoja tuetaan tarvittavilla tavoilla, jotta jokainen lapsi kokee kuuluvansa ryhmään ja pääsee osalliseksi leikkiin.
Ryhmässä käytetään monipuolisesti erilaisia tukikeinoja oppimisen ja kommunikoinnin tueksi. Tukikeinot ovat käytössä kaikille ja kaikki hyötyvät niistä. Tukitoimia kohdennetaan erityisesti lapsille, joilla on vahvemman tuen tarve.
Koko ryhmän kanssa käytetään tukiviittomia ja kuvakommunikaatiota (esim. kuvitettu päivä- ja viikkojärjestys ja toimintaa ohjaavat kuvat). Ryhmän toiminta perustuu selkeisiin ja samankaltaisena toistuviin toimintoihin ja rutiineihin, mikä luo turvaa ja selkeyttä lapsille.
Positiivista palautetta annetaan paljon, esim. liikennevalojen vihreää valoa näyttämällä. Myönteiset kokemukset ja onnistumiset opettavat lasta tehokkaammin kuin korostamalla sitä, missä lapsi teki väärin.
"Menninkäisille on aina kiva tulla! Parasta ryhmässä on jokaista lasta arvostava tunnelma, oppiminen innostavien projektien avulla ja ihanat aikuiset. Me tykätään koko perhe!"
"Menninkäisissä on työskennelleet turvalliset, välittävät aikuiset, joiden kanssa yhteistyö on sujunut mutkattomasti. Jokainen ryhmän lapsista on saanut aikuisen läsnäoloa ja tarvitsemaansa tukea ja kivasti on huomioitu myös kielellisesti jo taitavammat lapset. Ryhmän aikuisten ja koko ryhmän yhteishenki on ollut hyvä ja porukka on ollut tiivis, vaikka lapset ovat taidoiltaan erilaisia. Iloinen meininki!"
Tervetuloa Menninkäisille!