Tampereen ulkoliikunnan olosuhdepalvelun käyttökokemuksia kartoitetaan kyselyllä
Ulkoilun olosuhdepalvelussa on saatavilla ajantasaista tietoa hiihtolatujen, luistelukenttien, kaukaloiden ja uimarantojen sijainnista ja kunnosta, lisäksi sieltä löytyvät tiedot kaikkien latureittien pituudesta, latuprofiilista ja valaistuksesta.
Uuden olosuhdepalvelun käyttäjäennätys löytyy viime joulukuulta, jolloin yksittäisiä palvelun käyttäjiä oli parhaimmillaan päivän aikana yli 3 300, ja tietoa palvelusta on haettu talvikauden aikana yli 250 000 kertaa. Palvelua voi käyttää myös mobiililaitteella, mikä on osoittautunut varsin toimivaksi ja suosituksi tavaksi.
Liikuntapaikkojen aukioloaikoja tai harjoitusvuoroja palvelusta ei kannata etsiä, sillä ne löytyvät jatkossakin Timmi-varauskalenterista tai liikunnan verkkosivuilta.
Olosuhdepalvelun kehitystyö jatkuu
Kuluneen talvikauden aikana on olosuhdepalvelujärjestelmässä tehty muutoksia, vaikka sivuston ulkonäkö ja käytettävyys on pysynyt ennallaan. Samalla on myös kehitetty testiympäristöön muutamia isompia ominaisuuksia, jotka on tarkoitus ottaa käyttöön viimeistään seuraavalla talvikaudella.
– Näihin ominaisuuksiin sisältyy esimerkiksi valtakunnallisen liikunnan paikkatietojärjestelmän, Lipaksen integraatio, jonka jälkeen reittimuutokset ja sijaintitiedot päivitetään ainoastaan yhteen järjestelmään, kertoo liikuntapalvelujen ICT-asiantuntija Vili Mäenpää.
Myös kävijöiden olosuhdepalveluun jättämien palautteiden käsittely muuttuu.
– Jatkossa todennäköisesti nämä palautteet tullaan keskittämään kaupungin palautejärjestelmään, josta ne toimitetaan eteenpäin liikuntapaikkojen ylläpitäjille, joihin kuuluu meidän lisäksemme myös Tampereen Infra Oy.
Hänen mukaansa myös kommenttiosion käytössä on ollut asiakkailla epäselvyyttä, sillä kommenttikenttä on tarkoitettu palvelun käyttäjien keskinäiseen viestimiseen, jos vaikkapa haluaa kertoa muille hiihtäjille, että ladulla on roskia tai että latu on huippukunnossa.
– Itse järjestelmän käytöstä on tullut vain muutama palaute tai kehitysidea, ja ne on meillä ylläpidossa myös käsitelty. Nyt olisikin tärkeää, että olosuhdepalvelun käytöstä saataisiin käyttäjäkokemuksia ja mahdollisia kehitysideoita kyselyn kautta, Vili Mäenpää muistuttaa.