Ratapihankadun toiseen veturitalliin sovitellaan hotellitiloja asemakaavamuutoksella
Kaavamuutoksen tavoitteena on eheyttää korttelirakennetta ja kaupunkikuvaa huomioiden valtakunnallisesti arvokas rakennettu kulttuuriympäristö. Kaavan tavoitteena on mahdollistaa hotellin laajentuminen ja luoda edellytykset vanhan veturitallin kunnostamiselle hotellitoimintaa varten. Myös vanhan vesitornirakennuksen käyttö on tarkoitus mahdollistaa.
Suunnittelualueella sijaitsee kaksi veturitallia. Pohjoisempi veturitalli osoitteessa Ratapihankatu 43 on hotellikäytössä ja siihen liittyy korkea maamerkkirakennus Solo Sokos Hotelli Torni. Osoitteessa Ratapihankatu 45 oleva eteläinen veturitalli on kunnostamaton, samoin pohjoispuolella sijaitseva vanha vesitornirakennus. Lännessä suunnittelualuetta rajaa rata-alue ja idässä Tullintorin kauppakeskus.
Rinnakkaisista vanhoista veturitallista eteläisempi on ollut pitkään tyhjillään. Se on rakennettu vuosina 1917 ja 1930. Kunnostamaton veturitalli kiertyy viuhkamaisesti avoimen piha-alueen ympärille. Vanhan veturitallin ja sen alueen omistaa kaupunki. Kaavalla on tarkoitus mahdollistaa myös vesitornirakennuksen kunnostaminen ja ottaminen käyttöön. Rakennuksen ja pohjoisemman kiinteistön omistaa työeläkevakuutusyhtiö Elo.
Kaavan yhteydessä tutkitaan Ratapihankadun ja Åkerlundinkadun liittymän ratkaisua ja osoitetaan liittymän edellyttämä katualue. Asemakaavalla mahdollistetaan radan ylittävän kävelysillan toteuttamista ja esteettömät yhteydet sillalta Åkerlundinkadulle. Tunneli Hämpin parkin laajennukseen tulee kulkemaan kaava-alueen alla.
Asemakaavamuutoksen lähtökohtia
Henkilöratapihan sekä Ratapihankadun liittymän välittömässä läheisyydessä oleva kaavamuutosalue on valtakunnallisesti merkittävää Tampereen rautatieaseman ja veturitallien rakennettua kulttuuriympäristöä. Maakuntakaavassa alue on osoitettu keskustatoimintojen alueeksi, ja se on kaupunkiseudun keskusakselin kehittämisvyöhykettä.
Alue kytkeytyy vahvasti Kannen alueen kehittämiseen, jota on viitoittanut vuoden 2014 kansainvälinen suunnittelukilpailu ja vuonna 2019 valmistunut yleissuunnitelma. Tällä hetkellä radan toisella puolella laaditaan asemakaavamuutosten luonnosvaihtoehtoja. Suunnittelun tavoitteena on kehittää laadukasta kaupunkitilaa, jossa on monipuolisesti palvelu-, toimitila- ja asuinrakentamista sekä puistomainen julkinen kaupunkitila ja suora kulkuyhteys Nokia Arenan ja rautatieaseman välille.
Osayleiskaavassa alue on osoitettu keskustatoimintojen alueeksi, ydinkeskustan laajenemisvyöhykkeeksi, valtakunnallisesti merkittäväksi rakennetuksi ympäristöksi RKY, sekä korkeaan rakentamiseen soveltuvaksi alueeksi. Alue on myös osa kävelykeskustana kehitettävää hitaan liikkumisen aluetta. Åkerlundinkadulla on yhteystarve rata-alueen yli.
Alueella voimassa olevassa asemakaavassa tontti on yleisten rakennusten ja toimistorakennusten korttelialuetta, jolle saadaan rakentaa myös liiketilaa. Tontille on osoitettuna rakennusoikeutta 1900 kerrosneliömetriä. Vanha veturitalli on merkitty kulttuurihistoriallisesti arvokkaaksi ja kaupunkikuvan säilymisen kannalta tärkeäksi rakennukseksi, jota ei saa purkaa.
Asemakaavan osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta sekä muusta aineistosta voi jättää mielipiteitä nähtävillä olon aikana kaupungin kirjaamoon. Seuraavan kerran suunnitelmat asetetaan nähtäville valmisteluvaiheessa, joka ajoittuu tämänhetkisen arvion mukaan kevääseen 2025. Työ etenee valmisteluvaiheen jälkeen asemakaavaehdotukseksi, joka tulee edelleen nähtäville ennen päätöksentekoa.