Asiakirjoista perittävät maksut muuttuvat helmikuun alussa
Tavanomaiset asiakirjapyynnöt toimitetaan edelleen maksutta silloin kun asiakirjoihin tutustutaan kaupungin toimipisteessä tai lähetetään sähköisesti asiakirja, joka on alun perinkin ollut sähköisessä muodossa. Muutoksena aikaisempaan nähden kopiot, tulosteet ja asiakirjojen sähköiseen muotoon muuttaminen on maksutonta ensimmäisen 20 sivun osalta. Uusi hinta 20 sivun jälkeen on kolme euroa (aiemmin kaksi euroa) sivulta ja maksullisen asiakirjan lähetysmaksu postitse on seitsemän euroa.
Rakennusvalvonnan sähköisen asiointipalvelun asiakirjan kappalehinta on viisi euroa kun sähköinen palvelu käynnistyy. Hintaan sisältyy jäljennöksen oikeaksi todistaminen. Maksu erityistoimienpiteitä vaativan asiakirjapyynnön toteuttamisesta nousee 80 euroon jokaiselta alkavalta tunnilta (aiemmin 70 euroa).
Maksujen määrittelyssä on otettu huomioon yleisen kustannustason kehitys, painopisteen siirtyminen digitaaliseen toimintaan, tietopyyntöjen monimutkaistuminen ja asiakkaiden yhdenvertainen kohtelu kaupungin eri palveluissa.
Tavanomaisena asiakirjapyyntönä pidetään pyyntöä, jossa asiakirja on kokonaan julkinen tai sen salassa pidettävien osien poistaminen on vaivatonta. Asiakirja on yksilöitävissä ja löydettävissä kaupungin asiakirjajärjestelmästä tai sähköisestä rekisteristä hakutoimintojen avulla.
Erityisiä toimenpiteitä vaativana asiakirjapyyntönä pidetään pyyntöä, jossa asiakirjan haku ei ole mahdollista tavanomaisilla keinoilla. Pyyntö katsotaan erityiseksi myös, jos salassa pidettävien tietojen tarkistaminen tai poistaminen asiakirjasta vaatii tavanomaista enemmän työtä tai asiakirjapyyntö on poikkeuksellisen laaja. Erityistoimenpiteitä vaativia ovat myös tilanteet, joissa tarvitaan erityisiä haku-, seulonta-, yhdistely- ja tulostusominaisuuksia.