Elämänmittaisia kasvutarinoita, joissa jokainen on tekijä
Opistotarinat avaa Tampereen seudun työväenopiston arkea, ammattiryhmien työtä ja ainealueita. Minkälaista työ ja opiskelu vapaan sivistystyön parissa on? Miten ajankohtaiset ilmiöt näkyvät opistossa?
Opinverstaalta apua oppimisen pulmiin
Työväenopiston Opinverstaan suunnittelijaopettaja Minna Kymäläisen mukaan lukivaikeudet ilmenevät yleensä takkuavana koulunkäyntinä, hitaana oppimisena ja jopa itsetunto-ongelmina, jos koulupolkua on leimannut käsitys laiskuudesta ja tyhmyydestä. Tehtäviä voi olla vaikea saada valmiiksi ja into niihin lopahtaa viime metreillä. Myös kirjoitusvirheet ja hahmotusongelmat ovat yleisiä.
– Opinverstaalla asiakkaan kanssa selvitetään lukemiseen ja kirjoittamiseen liittyvä pulma ja etsitään henkilökohtaiset oppimisen keinot, Kymäläinen kertoo.
Lukivaikeus saattaa löytyä vasta aikuisena
Lukipulma liittyy yleensä myös tarkkaavaisuusvaikeuksiin, joiden alle lukiongelman tunnistaminen saattaa jäädä koulussa, vaikka yleisesti oppimisvaikeudet havaitaan nykyään hyvin. On kuitenkin tilanteita, joissa varsinainen haitta on ilmennyt vasta korkea-asteella, jossa opiskelumateriaalia on paljon ja tietoa pitää omaksua eri lähteistä ja jossa tehtävätyypit eroavat perus- ja toisen asteen tehtävistä.
– Jotkut ovat havahtuneet oman lapsensa lukitutkimusten aikana siihen, että vanhemmalla itsellään saattaa olla sama ongelma. On ollut tunne erilaisuudesta, muttei ole osannut nimetä sitä, Kymäläinen sanoo.
Tavallinen Opinverstaalle tuleva on yli 16-vuotias opiskelija tai ammatinvaihtaja, joka tarvitsee joko tukea todettuun lukivaikeuteen tai epäilee sellaista itsellään. Neuvonnan ja tuen lisäksi Opinverstas tekee lukitestejä. Yläikärajaa Opinverstaalle hakeutumisessa ei ole.
– Lukivaikeuksissa on yleistä se, että lukukokemukset ovat vähäisiä eikä lukemisen strategioita ole harjoiteltu. Siksi usein lähdemme liikkeelle siitä, miten lukeminen kannattaa aloittaa, ja tutustumme myös silmäilevään lukemiseen ja luetun materiaalin sisäistämiseen. Harva tekee muistiinpanoja lukemastaan, vaikka jo se auttaisi oppimisessa, Kymäläinen kertoo.
Oppimista voi opiskella
Aina kyse ei kuitenkaan ole lukivaikeudesta, vaan teknisen lukemisen taito voi muuten olla heikko. Kymäläisen mukaan lukemista pitäisi tietoisesti harjoitella enemmän.
Minna Kymäläinen haluaa rohkaista lukipulmien kanssa painivia. Jos on lukivaikeuksia, joutuu väistämättä tekemään enemmän töitä, mutta oppimista voi opiskella ja löytää itselleen sopivat tekniikat, jotka helpottavat arkea merkittävästi.
– Kun saavuttaa tietyn tason, oppiminen tutkitusti helpottuu.
Jätä kommentti