Äidinkielen ja kirjallisuuden opintojaksot (LOPS2021)
Opintojaksojen suoritusjärjestys:
Ensimmäinen vuosi: valitse ÄI1, ÄI2+ÄI3, ÄI4, hyviä valinnaisia: ÄI13 ja ÄI14
Toinen vuosi: valitse ÄI5, ÄI6+ÄI7, ÄI8 (ÄI8 valitaan kakkosella keväällä tai kolmannen vuoden syksyllä), myös ÄI9 erityisesti keväällä, ja hyviä valinnaisia: ÄI13 ja ÄI14
Kolmas vuosi: valitse ÄI8 (jos et ole jo tehnyt sitä), ÄI10 ja ÄI11 ja ÄI9, myös ÄI12 suositeltava, ÄI13
Pakolliset opintojaksot
ÄI1 Tekstien tulkinta ja kirjoittaminen (2 op)
Opintojakson tavoitteena on monipuolistaa opiskelijan tekstikäsitystä. Opiskelijan tekstitietoisuus syventyy keskeisiä tekstilajeja analysoimalla. Opiskelija kehittää omaa kirjoittamisprosessiaan harjoittelemalla aineistopohjaista kirjoittamista. Opintojakson arvioinnissa keskitytään kirjoittamisprosessin hallintaan.
ÄI2 Kieli- ja tekstitietoisuus (1 op)
Opintojakson tavoitteena on kehittää opiskelijan kieli- ja tekstitietoisuutta. Opiskelija oppii ymmärtämään kielen monimuotoisena sosiaalisena ja yhteisöllisenä ilmiönä. Opintojakson arvioinnissa keskitytään kielen monipuoliseen hallintaan.
ÄI3 Vuorovaikutus 1 (1 op)
Opintojakson tavoitteena on kehittää opiskelijan viestijäkuvaa, ryhmäviestintätaitoja ja viestintärohkeutta erilaisissa tilanteissa. Opiskelija oppii kehittämään vuorovaikutusosaamistaan reflektoimalla ja analysoimalla viestintätilanteita ja hyödyntämällä saamaansa palautetta. Opintojakson arvioinnissa keskitytään opiskelijan omien vuorovaikutustaitojen hallintaan.
ÄI4 Kirjallisuus 1 (2 op)
Opintojakson tavoitteena on syventää opiskelijan taitoa lukea, eritellä ja tulkita kauno- ja tietokirjallisuutta. Opiskelija laajentaa ja syventää elämyksellisiä ja kokemuksellisia lukemisen ja kirjoittamisen tapoja. Keskeisenä tarkastelun kohteena on kertomuksellisuus kirjallisuudessa, mediassa ja muissa taiteen lajeissa. Opintojakson arvioinnissa keskitytään opiskelijan kirjallisuuden analysoinnin ja tulkinnan taitoihin.
ÄI5 Tekstien tulkinta 1 (2 op)
Opintojakson tavoitteena on kehittää opiskelijan medialukutaitoa. Monimuotoisia tekstejä tutkitaan vaikuttamisen näkökulmasta. Opiskelija oppii ymmärtämään median vaikutuksen yksilöön ja yhteiskunnan toimintaan. Opiskelija harjoittelee argumentointitaitoja ja tuottaa sekä suullisia että kirjallisia kantaa ottavia tekstejä. Opintojakson arvioinnissa keskitytään esimerkiksi argumentoinnin analysointiin ja hallintaan.
ÄI6 Kirjoittaminen 1 (1 op)
Opintojakson tavoitteena on syventää opiskelijan kirjoittamisen taitoja. Opiskelija oppii ymmärtämään kirjoittamisen prosessina ja harjoittelee tekstin tuottamisen eri vaiheita. Rohkeutta ja omaäänisyyttä tuetaan sanataideharjoituksilla. Opintojakson arvioinnissa keskitytään opiskelijan kirjoittamistaitoihin.
ÄI7 Vuorovaikutus 2 (1 op)
Opintojakson tavoitteena on vahvistaa opiskelijan esiintymistaitoja lisäämällä esiintymisrohkeutta. Opiskelija oppii rakentamaan ja pitämään puheenvuoron. Lisäksi opiskelija harjoittelee analysoimaan ja arvioimaan puhuttuja ja audiovisuaalisia tekstejä. Opintojakson arvioinnissa keskitytään esimerkiksi puheen pitämisen taitoihin.
ÄI8 Kirjallisuus 2 (2 op)
Opintojakson tavoitteena on lisätä opiskelijan kirjallisuuden tuntemusta ja ymmärrystä kontekstien merkityksestä. Opiskelija tutustuu keskeisiin Suomen kirjallisuuden ja maailmankirjallisuuden teemoihin ja teksteihin. Opintojakson arvioinnissa keskitytään kirjallisuuden kontekstuaalisuuden ymmärtämiseen.
Valtakunnalliset valinnaiset opintojaksot
ÄI9 Vuorovaikutus 3 (2 op)
Opintojakson tavoitteena on monipuolistaa erityisesti jatko-opinnoissa ja työelämässä tarvittavia vuorovaikutustaitoja. Opiskelija harjoittelee ja oppii tarkastelemaan tietoisesti erilaisia vuorovaikutustilanteita sekä arvioimaan itseään ja muita esiintyjinä ja ryhmässä viestijöinä. Opintojakson arvioinnissa keskitytään monipuolisiin vuorovaikutustaitoihin.
ÄI10 Kirjoittaminen 2 (2 op)
Opintojakson tavoitteena on valmentaa kirjoitustaidon ylioppilaskokeeseen. Opiskelija vahvistaa laajan aineistoja hyödyntävän tekstin rakentamisen taitojaan. Opintojaksossa arvioidaan kirjoitustaidon harjoituksia.
ÄI11 Tekstien tulkinta 2 (2 op)
Opintojakson tavoitteena on valmentaa lukutaidon ylioppilaskokeeseen. Opiskelija vahvistaa kriittistä, kulttuurista, analysoivaa ja tulkitsevaa lukutaitoaan ja oppii hyödyntämään keskeisiä tekstianalyysin käsitteitä. Opintojaksossa arvioidaan lukutaidon harjoituksia.
Lukiokohtaiset valinnaiset opintojaksot:
ÄI12 Kielenhuollon ja kirjoittamisen tehojakso (2 op)
Opintojakso antaa välttämättömiä valmiuksia eri aineissa vaadittavaan kirjalliseen taitoon. Tavoitteena on oman kirjoittamisen kehittäminen lukiotasoiseksi ja jatko-opintokelpoiseksi sisällön, rakenteen ja erityisesti kielen osalta. Lisäksi opintojaksolla voidaan perehtyä oman tekstin suunnittelun ja muokkaamisen toimivuuteen, kieliasun huoltamiseen ja esimerkiksi kymmensormijärjestelmään. Opintojakson arvioinnissa keskitytään kielenhuolto- ja kirjoitustaitojen kehittämiseen sekä harjoitusten tekemiseen. Arvioidaan suoritusmerkinnällä.
ÄI13 Hyötyä ja hyvinvointia lukemalla (2 op)
Opintojakso auttaa realisoimaan kirjallisuuden lukemisesta koituvat hyödyt esimerkiksi tarjoamalla tilaisuuksia dokumentoida omaa lukuharrastusta ohjatusti. Harjoitetaan lukutaidon osa-alueita ja perehdytään lukemisen luovuutta sekä hyvinvointia lisääviin vaikutuksiin. Tutkitaan lukemisen merkitystä inhimillisen vuorovaikutuksen eri konteksteissa. Lukemisesta tehdään näkyvää ja arvostettua toimintaa kouluyhteisössä järjestämällä erilaisia kirjallisuuteen liittyviä aktiviteetteja: lavarunoustapahtumia, lukupiirejä, kirjavinkkausta, kulttuurifestivaaleja ja muita messutapahtumia. Valmentaudutaan toimimaan lukututoreina tai -agentteina kouluyhteisössä. Kurssilla voidaan tehdä yhteistyötä esimerkiksi Historia kirjallisuudessa ja elokuvissa -opintojakson sekä Luovan kirjoittamisen opintojakson kanssa. Arvioinnissa painotetaan tuntiaktiivisuutta ja osallistumista eri projekteihin. Arvioidaan suoritusmerkinnällä.
ÄI14 Luova kirjoittaminen (2 op)
Opiskelija tutustuu erilaisiin fiktiivisiin tekstilajeihin (kuten runo-, proosa- ja draamateksteihin) ja soveltaa tietoa omaan kirjoittamiseensa. Opintojakso tarjoaa mahdollisuuden sepitteelliseen kirjoittamiseen, jollaista muissa äidinkielen ja kirjallisuuden opinnoissa harjoitellaan vain vähän ja joka auttaa kaikessa tekstin tuottamisessa. Kirjoittajaa autetaan löytämään oma persoonallinen ilmaisutapansa, rohkaistaan etsimään luovia ratkaisuja ja rakentamaan omaa hyvinvointia. Jakso sopii kaikille, jotka haluavat kehittyä erityisesti fiktion kirjoittajina, eikä osallistuminen edellytä aikaisempaa luovan kirjoittamisen kokemusta. Opintojakson voi valita useamman kerran: toisella ja kolmannella kerralla voi työstää esimerkiksi omaa laajempaa kirjoitusprojektia. Opintojakson arviointi perustuu monipuoliseen osallistumiseen ja esimerkiksi portfolion tekemiseen. Arvioidaan suoritusmerkinnällä.
ÄI15 Äidinkielen ja kirjallisuuden opintoprojekti (1-2 op)
ÄI16 Äidinkielen ja kirjallisuuden opintoprojekti II (1-2 op)
Opintojakson suoritusmerkinnän voi saada esimerkiksi muualla suoritetuista opinnoista tai osallistumisesta projektiin. Arvioinnissa painotetaan projektin kunkin opintoprojektin keskeisiä asioita.
Äidinkielen ja kirjallisuuden opiskelusta
Opiskelija voi valita lisää kirjoittamisen, viestinnän, ilmaisun ja teatterityön opintojaksoja erityisen koulutustehtävän tarjonnasta. Lue lisää kohdasta Musiikki ja musiikkiteatteri.
HaLun äidinkielen ja kirjallisuuden opiskelu on toiminnallista ja osallistavaa. Meillä on käytössämme modernit laitteet, ja kodikkaat luokkamme sekä neuvotteluhuone tarjoavat hyvän ja viihtyisän opiskeluympäristön. Uusia, kiinnostavia kirjoja voi lainata mediateekista ja päästä luontevasti osalliseksi lukemisen sivistävästä ja hyvinvointia lisäävästä vaikutuksesta. Oppiminen ja opiskelu ei kuitenkaan aina tapahdu luokissa tai edes koulurakennuksen sisällä, vaan välillä lähdemme esimerkiksi läheiseen Arboretumin puutarhaan tai vaikkapa kaupungille työskentelemään.
Myös luovan kirjoittamisen ja käsikirjoittamisen opetusta on tarjolla. Esiintymishaluiset voivat poimia ilmaisukursseja runsaasta tarjonnasta ja osallistua muutenkin erilaisiin tapahtumiin, kuten musikaaleihin sekä perinteiseen ja suosittuun väittelykisaan. Melkein puolet opiskelijoista suorittaa käytännönläheisen ja hyödyllisen vuorovaikutus-opintojakson (puhekurssin) toisena tai kolmantena opiskeluvuonna. Opintojakso antaa hyvät valmiudet valtakunnallisen puheviestintätaitojen päättökokeen suorittamiseen ja tietysti valmentaa myös aikuiselämän viestintätilanteisiin. Päättökokeen suorittajia on Hatanpään lukiossa vuosittain huippumäärä muihin maan lukioihin verrattuna!
Käymme joka vuosi teatterissa ainakin kerran ja tarjoamme opiskelijoille monenlaisia kiinnostavia vierailuja ja retkiä sekä yhteistyömahdollisuuksia taiteen ja viestinnän ammattilaisten kanssa. Kannattaa liittyä porukkaan!