Täältä löydät tärkeät ohjeet kaikkeen opiskeluun!
Opiskelijan opas

Opiskelijan opas - täältä löydät kaikki tärkeät lukio-opiskeluun liittyvät tiedot
Opinto-opas, opetussuunnitelma, opiskelusuunnitelma ja esivalintaohje lukuvuonna 2024 - 2025
-
Hatanpään lukion opinto-opas 2024-2025
(pdf) (14.74 MB)Hatanpään lukion opinto-opas 2024-2025. Opinto-opas jaetaan kaikille paperivihkosena lukuvuoden alkaessa 7.8.2025.
-
Hatanpään lukion opetussuunnitelma 1.8.2024 alkaen
(pdf) (3.65 MB)Koko 510-sivuinen opetussuunnitelma. Opintojaksojen sisältökuvaukset löytyvät helpoimmin Oppiaineet-alasivulta.
-
Hatanpään lukion opiskelusuunnitelma 2024-2025
(pdf) (241.75 KB)Opiskelusuunnitelma-dokumentin avulla voi suunnitella omia opintojaksoja.
-
Opintojaksojen esivalinta_ohje 2024-2025
(pdf) (206.42 KB)Lukuvuoden 2024-2025 esivalintojen ohjeistus.
Opintopisteet, periodit, päättöviikko
Lukuvuosi on jaettu viiteen periodiin. Kukin periodi kestää 7-8 viikkoa, ja se päättyy seitsemänpäiväiseen päättöviikkoon. Lukujärjestyskoodeilla 1-7 on oma päättöpäivänsä.
Opiskelija valitsee jokaiseen periodiin oman opiskelusuunnitelmansa mukaisia opintojaksoja. Opintojaksojen pituus on yleensä kaksi opintopistettä. Jokaiselle lukujärjestyskoodille 1-8 voi valita kahden opintopisteen opintojakson tai joissakin poikkeustapauksissa kaksi yhden opintopisteen opintojaksoa.
Opintojaksojen suorittaminen
Yksi kahden opintopisteen opintojakso koostuu keskimäärin 23:sta 75 minuutin oppitunnista. 75-minuuttisista oppitunneista yleensä 19 mahtuu lukujärjestyksen tavallisille työviikoille ja päättöviikon päivälle jää noin neljän 75-minuuttisen eli kuuden tunnin työskentely.
Opintojakso suoritetaan osallistumalla oppitunneille ja kurssin päättöpäivän työskentelyyn sekä tekemällä opintojakson aikana annetut tehtävät.
Opintojaksojen valitseminen ja muutokset
Opiskelija tekee oman opiskelusuunnitelmansa yleensä koko lukuvuodeksi kerrallaan valiten tarvitsemansa ja haluamansa opintojaksot Wilman opintojaksotarjottimelta. Muutoksista sovitaan opinto-ohjaajan kanssa. Wilman opintojaksotarjotin avataan opiskelijan omille valinnoille aina ennen päättöviikkoa.
Periodin päättöviikko & uusinnat
Kullakin koodien 1-7 opintojaksoista on 7-päiväisellä päättöviikolla koko päivä työskentelyaikaa. Läsnäolo on pakollista. Päättöpäivään voi kuulua opintojakson kirjallinen koe, mutta yhtä lailla esitelmiä, ryhmätöitä, opintoretkiä, kirjallisia ja suullisia näyttöjä, kurssin arviointia ja palautetta. Kirjallista ja suullista näyttöä osaamisesta kerätään tietysti myös ennen päättöviikkoa. Koodin 8 opintojaksoilla ei ole erillistä päättöpäivää, näyttö osaamisesta kerätään ja mahdolliset kokeet pidetään opintojakson aikana.
Opiskelijan on ilmoitettava opintojakson opettajalle, mikäli hän ei voi sairauden tai muun vastaavan syyn vuoksi osallistua päättöviikon työskentelyyn. Vain ilmoittamalla poissaolostaan opiskelija säilyttää oikeutensa täydentää suoritustaan esimerkiksi uusintakoetilaisuudessa, muutoin poissaolo tulkitaan epäonnistuneeksi suorituskerraksi.
Uusinta ja hylätyn opintojakson suorittaminen
Jos opiskelija on ollut poissa päättöpäivästä tai hän on saanut opintojaksosta hylätyn arvosanan, hän osallistuu uusintaan. Uusintamahdollisuus on jokaisen periodin jälkeen. Kutakin hylättyä arvosanaa saa uusia kerran. Erityisestä syystä voidaan opiskelijalle myöntää oikeus osallistua toisen kerran uusintaan. Hyväksyttyä arvosanaa voi yrittää korottaa suorittamalla opintojakso uudelleen. Arvosanoista huomioidaan aina parempi.
Kaikkiin uusintoihin ilmoittaudutaan Wilmassa kohdassa ”tentit”. Uusinnat ja viimeiset ilmoittautumispäivät periodeittain ovat lukion www-sivujen Opiskelijalle-kohdan tapahtumakalenterissa. Elokuussa lukuvuoden alkaessa voi suorittaa edellisen lukuvuoden viimeisen jakson uusintoja sekä kesäajan itsenäisten opintojaksosuoritusten kokeita.
Opiskelija on velvollinen olemaan läsnä oppitunneilla uusintapäivinä. Jos opiskelija on ilmoittautunut uusintaan eikä ilmoita syytä poisjäämiseen, on uusintaoikeus käytetty. Jos opiskelijalle jää periodista useampi uusinta, hänen täytyy sopia suorittamisesta opintojaksojen opettajien sekä opiskelijan tukea koordinoivan apulaisrehtorin kanssa.
Opintojakson arviointi
Arvioinnin perusteet käydään opiskelijoiden kanssa läpi joka opintojakson alussa. On tärkeää tietää, millaisia osaamisen näyttöjä vaaditaan arvioinnin edellytysten täyttämiseksi ja mitkä ovat opintojakson vähimmäisvaatimukset. Opintojakso arvioidaan sen päätyttyä.
Arviointi on monipuolista ja perustuu mahdollisiin kirjallisiin kokeisiin, opintojen edistymisen jatkuvaan havainnointiin ja opiskelijan tietojen ja taitojen arviointiin - se ei siis perustu ainoastaan perinteisissä kokeissa annettuihin näyttöihin. Myös opiskelijan oma itsearviointi otetaan huomioon käyttäen hyväksi muun muassa opintojakson arviointikeskusteluja.
Pakollisista opinnoista ja valtakunnallisista valinnaisista opinnoista annetaan numeroarvosanat lukuun ottamatta opinto-ohjauksen opintojaksoja, joista annetaan suoritusmerkintä S. Lukiokohtaisista valinnaisista opinnoista annetaan arvosanaksi numeroarvosana tai suoritusmerkintä sen mukaan, miten lukion opetussuunnitelmaan on kirjattu. Opintojaksojen numeroarvostelussa käytetään perinteistä asteikkoa 4–10. Arvosana 5 osoittaa välttäviä, 6 kohtalaisia, 7 tyydyttäviä, 8 hyviä, 9 kiitettäviä ja 10 erinomaisia tietoja ja taitoja. Hylätty suoritus merkitään arvosanalla 4. Myös arvosana 4 edellyttää, että arvioinnin edellytykset täyttyvät riittävästi.
Numeroarvosanojen lisäksi käytetään merkintöjä S (suoritettu opintojakso), H (hylätty opintojakso), T (täydennettävä opintojakso) ja K (keskeytetty opintojakso). H, T ja K eivät kerrytä opiskelijan opintojaksokertymää. Arvosanalla neljä (4) suoritettu valtakunnallinen opintojakso lasketaan opintokertymään, jos oppiaineen oppimäärä täyttyy hyväksyttävästi. Lukiokohtaisista valinnaisista opintojaksoista lasketaan mukaan lukion opintokertymään hyväksytysti suoritetut opinnot.
T-arvosana tarkoittaa, että opintojaksoa ei ole kyetty arvioimaan vähäisten ja puuttuvien opintosuoritusten takia. Puuttuvat opintosuoritukset merkitään Wilmaan lisätietoihin. Vaadittavat täydennykset on suoritettava viimeistään seuraavan periodin aikana. Jos täydennyksiä ei saada, T-arvosana muutetaan joko alennetuksi arvosanaksi tai hylätyksi opintosuoritukseksi (H), koska arvioinnin edellytykset eivät ole täyttyneet annettuun määräaikaan mennessä.
K-arvosana tarkoittaa, että opintojakso on keskeytynyt. Opiskelija voi itse keskeyttää opintojakson opiskelun perustellusta syystä sovittuaan asiasta aineenopettajan tai opinto-ohjaajan kanssa. Keskeytettyä opintojaksoa ei voi täydentää, vaan se on opiskeltava uudelleen arvosanan saamiseksi. Opettaja voi keskeyttää opiskelijan opintojakson runsaiden poissaolojen vuoksi opiskelijaa kuultuaan. Poissaolomerkinnän yhteydessä olevaan huomioita-kenttään merkitään varoitus ja perustelu opintojakson keskeytymisvaarasta. Opintojaksoa ei keskeytetä, mikäli opiskelija toimittaa poissaoloistaan lääkärintodistuksen ja sopii täydennettävistä suorituksista opettajan kanssa. Opintojakson suorittaminen loppuun on sovittava näissä tapauksissa aina tapauskohtaisesti.
Vilppi opintojen suorittamisessa, esimerkiksi plagiointi tai lunttaus, johtaa seuraamuksiin, joita (teon törkeys ja toistuvuus huomioiden), ovat rehtorin puhuttelu, opiskelijan ja tarvittaessa huoltajan kuuleminen, kirjallinen varoitus tai määräaikainen erottaminen. Lisäksi seuraamuksena voi olla hylätty opintojakson osasuoritus tai opintojakson hylkäys.
Opiskelijan työmäärä
Lukio-opintojen laajuus on vähintään 150 opintopistettä. Enimmäislaajuutta ei ole. Opintopisteistä 94-102op (riippuen valitsetko pitkän vai lyhyen matematiikan) on pakollisia opintoja. Lisäksi on suoritettava vähintään 20op valtakunnallisia valinnaisia opintoja. Loput opintopisteet voivat kertyä joko valtakunnallisista tai lukiokohtaisista valinnaisista opinnoista.
Poissaolot
Opiskelijalla on lukiolain mukainen läsnäolovelvollisuus oppitunneilla. Mikäli opiskelijalla on runsaasti poissaoloja, on opintojakso käytävä uudelleen. Vain lääkärintodistus tai muu erityinen syy voi antaa oikeuden opintojakson suorittamiseen ilman sen uudelleen käymistä.
Opiskelijan on itse huolehdittava siitä, että kaikki poissaolot tulevat selvitettyä heti. Alaikäisen opiskelijan poissaolot selvittää huoltaja, täysi-ikäinen opiskelija antaa itse poissaoloselvityksensä. Poissaolot kirjataan ja selvitetään Wilmassa.
Jos sairaus tai muu syy estää kouluun tulon useamman päivän ajan, opiskelija on velvollinen ilmoittamaan asiasta ryhmänohjaajalleen viimeistään kolmantena päivänä. Jos poissaolo koskee kokeeseen osallistumista tai oppitunnille sovittua opiskelijan esitystä, opiskelijan on ilmoitettava poissaolostaan Wilma-viestillä tai sähköpostilla opettajalle viimeistään kyseisen päivän aamuna.
Jos opiskelijan selvittämättömien poissaolojen määrä ylittää 10 oppituntia tai 3 oppituntia tiettyyn opintojaksoon kohdistuen, opiskelijan ryhmänohjaaja on heti yhteydessä alaikäisen opiskelijan huoltajaan tai 18-vuotta täyttäneeseen opiskelijaan.
Edeltä käsin tiedossa olevat poissaolot tulee anoa etukäteen. Anomuksen tekee Wilmassa kohdassa ”Hakemukset ja päätökset” alaikäisen opiskelijan huoltaja tai täysi-ikäinen opiskelija itse. Ryhmänohjaaja myöntää anomuksesta 1-5 päivän poissaolon. Rehtori myöntää pidemmät poissaolot perustellusta anomuksesta.
Opiskelijan vastuulla on selvittää läksyt ja muut tehtävät poissaolonsa ajalta. Opiskelija saa osallistua uusintakokeeseen, mikäli hän ilmoittaa etukäteen mahdollisesta esteestään koepäivänä tai osakokeen päivänä. Koulun tapahtuma- ja teemapäivien tilaisuuksista voi olla poissa ainoastaan ryhmänohjaajan tai rehtorin luvalla.
Opinto-ohjaus
Opinto-ohjaaja on apunasi, kun mietit opintosuunnitelmaasi, jatko-opintosuunnitelmaasi tai vaikka ylioppilastutkintoasi. Opo ohjaa, jos mietit opintoajan pidentämistä (3,5–4 vuotta) tai nopeuttamista. Opinto-ohjaaja käy ohjauskeskustelut kaikkien valmistuvien opiskelijoiden kanssa. Ohjauskeskustelussa käydään läpi jatko-opintosuunnitelmiasi: mihin voisit hakea opiskelemaan, mitkä ovat hakuajat ja hakukriteerit eri opiskelupaikkoihin ym. Henkilökohtaista ohjausta varten voit varata ajan sähköisen ajanvarauksen kautta. Toki opon tavoittaa myös Wilma-viestillä ja oveen kolkuttamalla.
Opinto-ohjausta on lukiossa kaksi pakollista opintojaksoa. OP1 (Minä opiskelijana) järjestetään ensimmäisen vuoden aikana ja OP2 (Jatko-opinnot, työelämä ja tulevaisuus) hajautetaan toiselle ja kolmannelle lukuvuodelle.
Opinto-ohjaukseen liittyvistä asioista tiedotetaan pääasiassa Wilmassa.
Opolta saat lisätietoa myös, jos haluat hakea Hatanpään lukioon opiskelijaksi. Tervetuloa tutustumaan!
Erityisopetus
Erityisopettaja on paikalla 4. kerroksen huoneessa 406
Marita Kontio, [email protected] tai laita viestiä Wilmassa.
Erityisopettaja tarjoaa tietoa, opetusta ja ohjausta erilaisissa oppimisen ongelmissa. Ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoille tehdään kielellisten taitojen alkukartoitus. Alkukartoituksen, opiskelijoiden toiveiden ja (erityis)opettajan suosituksen perusteella opiskelijoille tarjotaan yksilöllistä erityisopetusta sovittuina tapaamisaikoina sekä mahdollisesti Lue-opintojaksolle osallistumista. Kurssin tavoitteena on tutustua itseen oppijana ja tehostaa omaa opiskelua. Lue-opintojaksolla voidaan myös arvioida opiskelijan lukitaitoja ja laatia lausunto ylioppilastutkintolautakuntaa varten.
Tukiopetus
Lukuvuonna meillä on kiinteät tukiopetusryhmät matemaattisissa aineissa, äidinkielessä ja S2:ssa sekä englannissa ja ruotsissa. Matematiikan tukiopetusta antaa Annika Lammi, äidinkielen ja S2:n tukiopetusta Heidi Heikkilä ja ruotsin ja englannin tukiopetusta Sirpa Ruhanen. Äidinkielen tukarissa saat tukea myös reaaliaineiden kirjallisiin töihin. Tiedotamme tukarin järjestelyistä viikkotiedotteissa ja info-tv:ssä.
Muiden aineiden tukiopetuksesta voi sopia suoraan aineen opettajan kanssa.
Opiskeluajan pituus
Opiskelijan tulee suorittaa lukion koko oppimäärä ja osallistua ylioppilastutkintoon vähintään kahdessa ja enintään neljässä vuodessa. Viides opintovuosi voidaan myöntää anomuksesta vain erityisen painavin perustein. Opinnot voi perustellun anomuksen perusteella keskeyttää enintään yhdeksi lukuvuodeksi lukiopaikkaa menettämättä (esim. vaihto-opiskelu).
Kolmessa vuodessa valmistuva suorittaa lukuvuodessa yleensä noin 60 opintopistettä (30 kahden opintopisteen opintojaksoa). Minimissään opiskelijan on tehtävä oma opiskelusuunnitelmansa siten, että hän suorittaa lukuvuoden aikana 30 opintopistettä (15 kahden opintopisteen opintojaksoa). Opiskelijan opintojen määrä tulee kussakin periodissa olla vähintään kuusi opintopistettä.
Musiikin erityinen koulutustehtävä
Hatanpään lukio toimii musiikin (musiikki ja musiikkiteatteri) valtakunnallisen erityisen koulutustehtävän lukiona Pirkanmaalla. Jos erityiseen koulutustehtävään valittu opiskelija suorittaa vähintään 24 Musiikin ja musiikkiteatterin opintopistettä (yleensä 12 kahden opintopisteen opintojaksoa), hän saa oikeuden jättää pois 16:n opintopisteen laajuiset pakolliset opinnot (yleensä 8 kahden opintopisteen opintojaksoa) omasta lukiotutkinnostaan. Kustakin aineesta on kuitenkin suoritettava vähintään puolet pakollisista opinnoista. Opiskelija suorittaa kaikki pakolliset opintojaksot ylioppilastutkintoon valitsemistaan oppiaineista.
Opintojen suorittaminen verkkotarjottimelta
Tampereen kaupungin lukioissa voi suorittaa opintoja myös verkossa. Verkkotarjottimella on lukuvuonna 2022–2023 tarjolla kursseja ja opintojaksoja lähes jokaisesta oppiaineesta viidessä eri verkkoperiodissa. Verkkokursseja ja -opintojaksoja voi valita kuhunkin verkkoperiodiin enintään kaksi ja niihin ilmoittaudutaan vain opinto-ohjaajan kautta.
Verkko-opintotarjotin on Wilmassa siellä, missä muutkin opintojaksotarjottimet ovat. Pääasialliset työskentelyalustat verkko-opinnoissa ovat Moodle ja Teams, mutta myös esimerkiksi kustantajien omia verkkoalustoja voidaan käyttää. Opintojakson alkaessa opettaja ottaa yhteyttä opiskelijoihin Wilman kautta ja opintojen suorittaminen tulee aloittaa heti.
Opintojakson itsenäinen suorittaminen
Jos et löydä tarvitsemaasi opintojaksoa verkkotarjottimelta etkä voi osallistua luokkaopetukseen, voi opintojakson itsenäinen opiskelu olla mahdollista. Keskustele ensin itsenäisestä suorituksesta opettajan kanssa. Itsenäisestä opiskelusta tehdään anomus Wilmassa kohdassa ”Hakemukset ja päätökset”. Alle 18-vuotiaan lukiolaisen anomus tehdään Wilmassa huoltajan tunnuksilla. Opettaja puoltaa hakemusta ja antaa opintojakson suorittamiseen liittyvät ohjeet ja tehtävät. Aikataulu sovitaan yhdessä. Opettaja ohjaa itsenäisen suorituksen anomuksen rehtorille, joka myöntää luvan. Itsenäisiä suorituksia voi yleensä suorittaa vain yhden kerrallaan.
Itsenäisesti opiskeltavan opintojakson tavoitteet ovat samat kuin normaalisti suoritetun. Arviointikriteerit voivat kuitenkin poiketa normaalista, koska esimerkiksi tuntityöskentelyä ei voida arvioida. Opettajan tulee selvittää arviointikriteerit opiskelijalle. Itsenäinen suoritus on suoritettava hyväksytysti.
Muualla suoritettavat opinnot, osaamisen tunnustaminen, opintojen hyväksiluku
Tampereella on monipuoliset mahdollisuudet opiskella myös oman lukion ulkopuolella sekä sisällyttää suoritetut opinnot lukion oppimäärään. Voit opiskella mm. muissa lukioissa, toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa, ammattikorkeakoulussa ja yliopistossa. Opetusta tarjotaan sekä lähi- että etäopetuksena.
Lukio-opintoihin voidaan tunnustaa aiemmin hankittua lukiotason osaamista ja hyväksilukea myös muita suoritettuja opintoja ja taitoja, esimerkiksi musiikkioppilaitosten opintoja, ajokortti, ensiapukurssi ja paljon muuta. Tuo osaamisesi ja taitojesi todistukset tai muut selkeät selvitykset kansliaan koulusihteerille. Pyydämme tarvittaessa tarkennuksia.
Opintorekisteri ja lukion oppimäärän suorittaminen
Lukiossa pidetään opiskelijan opinnoista opintorekisteriä, josta ilmenevät suoritetut opintojaksot ja niiden arvosanat. Opiskelija ja huoltaja voivat itse seurata opintomenestystä ja opintojaksokertymää Wilman kautta.
Eri aineiden pakolliset, valtakunnalliset valinnaiset ja lukiokohtaiset valinnaiset opintojaksot voi tarkistaa esimerkiksi tämän oppaan opiskelusuunnitelma-kohdasta. Opiskelija on suorittanut lukion oppimäärän silloin, kun hän on suorittanut oppiaineiden oppimäärät hyväksytysti ja kokonaisopintopistemäärä on 150 op.
Päättöarvosana
Oppiaineen päättöarvosana määräytyy pakollisten ja valtakunnallisten valinnaisten opintojaksojen keskiarvona.
Saadakseen oppiaineen oppimäärän hyväksytysti suoritetuksi opiskelijan on suoritettava pääosa oppiaineen opinnoista hyväksytysti. Pakollisiin ja valtakunnallisiin syventäviin kursseihin voi jäädä hylättyjä 4-arvosanoja enintään seuraavasti:
Pakollisia ja valtakunnallisia valinnaisia opintoja … joista voi olla hylättyjä arvosanoja enintään:
2–5 opintopistettä ... 0 opintopistettä
6–11 opintopistettä ... 2 opintopistettä
12–17 opintopistettä ... 4 opintopistettä
18 opintopistettä tai enemmän ... 6 opintopistettä
Oppiaineen päättöarvosanaa voi yrittää korottaa erillisessä korotustentissä opintojen lopulla. Menettelytavoista tiedotetaan vuosittain abi-infoissa.
Hatanpään lukiossa noudatetaan Tampereen kaupungin lukiokoulutuksen yhteisiä järjestyssääntöjä ja toimintaohjeita
1. Järjestyssääntöjen soveltamisalue
2. Tampereen kaupunkiseudun lukioiden järjestyssäännöt
3. Kurinpitokeinojen menettelytavat ja toimivaltarajat Tampereen lukiokoulutuksessa lukiolakiin 714/2018 perustuen
4. Muuta huomioon otettavaa ja yleisiä ohjeita
Näiden järjestyssääntöjen tavoitteena on taata Tampereen kaupungin lukiokoulutuksessa toimiville opiskelijoille, henkilökunnalle sekä vierailijoille oikeus turvalliseen ja viihtyisään oppimis- ja työympäristöön sekä yhtäläiseen ja oikeidenmukaiseen kohteluun. Järjestyssäännöt perustuvat lakiin lukiolakiin (10.8.2018) lukioasetukseen (810/2018). tarkemmat toimintaohjeet ovat oppilaitosten omissa järjestyssäännöissä.
1. Järjestyssääntöjen soveltamisalue
Järjestyssäännöt ovat voimassa Tampereen lukiokoulutuksen oppilaitoksien alueilla ja opiskeluun välittömästi liittyvissä tilanteissa. Ne koskevat kaikkia alueilla toimivia tai vierailevia henkilöitä. Oppilaitoksen alueiksi katsotaan toimipisteiden tontit ja niillä olevat rakennukset sekä alueet, joilla opiskelijat ovat opetussuunnitelmien mukaisissa tehtävissä. Opiskeluun liittyviä tilanteita ovat myös oppilaitoksen järjestämät opiskeluajan ulkopuolella pidettävät tilaisuudet sekä opiskelijoiden oppilaitoksen tiloissa järjestämät tilaisuudet ja tapahtumat, joissa opiskelijat edustavat oppilaitosta. Opetussuunnitelman mukaisessa opiskelussa työpaikoilla opiskelija noudattaa työpaikan toimintaohjeita ja määräyksiä sekä hyviä käytöstapoja. Opiskelijan tulee noudattaa oppilaitosten muita toimintaohjeita.
2. Tampereen kaupunkiseudun lukioiden järjestyssäännöt
Mukana olevat koulutuksenjärjestäjät tarkentavat järjestyssääntöjä oppilaitoskohtaisilla toimintaohjeilla.
Kurinpito (Lukiolaki 42§)
Opiskelijalle, joka häiritsee opetusta tai muuten rikkoo järjestystä taikka menettelee vilpillisesti, voidaan antaa kirjallinen varoitus. Jos rikkomus on vakava tai jos opiskelija jatkaa edellä tarkoitettua epäasiallista käyttäytymistä kirjallisen varoituksen saatuaan, hänet voidaan erottaa oppilaitoksesta määräajaksi, enintään yhdeksi vuodeksi, sekä erottaa asuntolasta määräajaksi tai opintojen jäljellä olevaksi ajaksi. Edellä mainitut toimenpiteet ovat kurinpitorangaistuksia.
Opetusta häiritsevä opiskelija voidaan määrätä poistumaan jäljellä olevan oppitunnin ajaksi luokkahuoneesta tai muusta tilasta, jossa opetusta annetaan, taikka oppilaitoksen järjestämästä tilaisuudesta.
Opiskelijan osallistuminen opetukseen voidaan evätä enintään kolmen työpäivän ajaksi, jos on olemassa vaara, että toisen opiskelijan tai oppilaitoksessa tai muussa opetustilassa työskentelevän henkilön turvallisuus kärsii opiskelijan väkivaltaisen tai uhkaavan käyttäytymisen vuoksi taikka opetus tai siihen liittyvä toiminta vaikeutuu kohtuuttomasti opiskelijan häiritsevän käyttäytymisen vuoksi. Jos opiskelija on tutkimuksen alaisena rikoksesta, häneltä voidaan tutkimuksen ajaksi pidättää oikeus opiskeluun, jos se opiskelijan tekemäksi epäiltyyn rikokseen tai siihen liittyviin seikkoihin nähden on perusteltua.
Koulutuksenjärjestäjällä on erillinen suunnitelma, josta löytyvät toimintaohjeet kurinpitorangaistuksiin:
1. kirjallinen varoitus: opiskelijan ja huoltajien kuuleminen kirjallisesti (rehtori)
2. kolmen (3) päivän opetuksesta epääminen: opiskelijan ja huoltajan kuuleminen kirjallisesti (lomake liitteeksi)
3. määräaikainen erottaminen (erottaminen ja opiskelusta pidättäminen päätettävä monijäsenisessä toimielimessä)
Vilppi opintojen suorittamisessa, kuten esimerkiksi plagiointi tai lunttaus, johtaa seuraamuksiin, joita teon törkeys ja toistuvuus huomioiden, ovat rehtorin puhuttelu, opiskelijan ja tarvittaessa huoltajan kuuleminen, kirjallinen varoitus tai määräaikainen erottaminen. Lisäksi seuraamuksena voi olla hylätty kurssin osasuoritus tai kurssin hylkäys.
Päihteiden hallussapito ja käyttäminen sekä niiden vaikutuksenalaisena esiintyminen oppilaitoksen tiloissa ja toiminnoissa on kielletty ja johtaa aina kirjalliseen varoitukseen. Väkivaltainen käytös johtaa aina vähintään kirjalliseen varoitukseen.
Oppilaitokseen ei saa tuoda eikä työpäivän aikana pitää hallussa sellaista esinettä tai ainetta, jonka hallussapito on laissa kielletty tai jolla voidaan vaarantaa omaa tai toisen turvallisuutta taikka joka erityisesti soveltuu omaisuuden vahingoittamiseen ja jonka hallussapidolle ei ole hyväksyttävää syytä. Opettajalla ja rehtorilla on toimivalta tarkastaa opiskelijan tavarat ja ottaa haltuun esineitä ja aineet, jotka vaarantavat opiskelijan tai muiden turvallisuuden.
Koulutuksenjärjestäjällä on erillinen suunnitelma, jossa on tarkemmin toimintaohjeet vaarallisen tai kielletyn esineen tai aineen haltuun ottamisesta.
Kaikissa kurinpitokeinojen käyttötilanteissa noudatetaan hyvää hallintoa ja yleisiä oikeusturvaperiaatteita, joita ovat yhdenvertaisuus, tarkoitussidonnaisuus, puolueettomuus, suhteellisuus ja luottamuksensuoja. Henkilökunnan osaamisen varmistaminen kurinpidollisten toimivaltuuksien käyttämisessä hoidetaan tiedottamisella ja tarvittavalla koulutuksella.
Koulu tiedottaa järjestyssäännöistä ja laissa säädetyistä kurinpitokeinoista. Opiskelijoille tiedottaminen tapahtuu ryhmänohjaajan tai muun opetushenkilöstön toimesta esimerkiksi ryhmänohjaajantunneilla. Koulutuksenjärjestäjän opiskeluhuoltosuunnitelma sisältää kuvauksen yhteistyöstä eri viranomaistahojen ja huoltajien kanssa. Opiskeluhuoltosuunnitelmassa on myös menettelytavat suunnitelman seurantaan sekä sen toteutumisen ja vaikuttavuuden arviointia varten. Kaikki säännöt voimassa kaikissa koulun tapahtumissa myös koulun ulkopuolella.
3. Kurinpitokeinojen menettelytavat ja toimivaltarajat Tampereen lukiokoulutuksessa lukiolakiin 714/2018 perustuen
Kurinpitorangaistuksen päätöksen tekemistä täytyy asiaan johtava teko tai toimenpide yksilöidä, hankittava tarpeellinen selvitys ja kuultava opiskelijaa (lukiolaki 42§). Ennen kurinpitorangaistuksen antamista on opiskelijan huoltajalle varattava aika tulla kuulluksi.
Kirjallinen varoitus kuuluu rehtorin toimivaltaan. Kirjallinen varoitus annetaan opiskelijalle, joka häiritsee opetusta tai muuten rikkoo järjestystä taikka menettelee vilpillisesti (lukiolaki 41§). Kirjallisen varoituksen lomake on koulun hallinto-ohjelmassa, ja se taltioituu opiskelijaa koskeviin päätöksiin. Alaikäisen opiskelijan kirjallinen varoitus annetaan tiedoksi myös huoltajalle.
Kolmen (3) päivän opetuksesta epääminen kuluu rehtorin toimivaltaan. Opiskelija voidaan evätä opetuksesta enintään kolmen työpäivän ajaksi, jos on olemassa vaara, että toisen opiskelijan tai oppilaitoksessa työskentelevän henkilön turvallisuus kärsii opiskelijan väkivaltaisen käytöksen tai uhkaavan käyttäytymisen vuoksi taikka opetus tai siihen liittyvä toiminta vaikeutuu kohtuuttomasti opiskelijan käyttäytymisen vuoksi. Opetuksesta epäämisestä tehdään kirjallinen päätös ja taltioituu koulun hallinto-ohjelmaan opiskelijaa koskeviin päätöksiin.
Oppilaitoksesta erottamien enintään kolmen kuukauden ajaksi kuuluu lukion rehtorin toimivaltaan. Määräaikainen erottaminen on seurausta vakavasta rikkomuksesta tai jos opiskelija jatkaa edellä mainittua epäasiallista käyttäytymistä kirjallisen varoituksen saatuaan.
Opiskelijan erottaminen määräajaksi, enintään yhdeksi vuodeksi kuuluu koulutuksen järjestäjän monijäsenisen toimielimen toimivaltaan. Määräaikainen erottaminen on seurausta vakavasta rikkomuksesta tai jos opiskelija jatkaa epäasiallista käyttäytymistä kirjallisen varoituksen saatuaan.
Opiskelijalta voidaan pidättää oikeus opiskeluun tutkinnan ajaksi, jos opiskelija on rikoksesta tutkimuksen alaisena.
Opettajalla ja rehtorilla on oikeus poistaa häiritsevä opiskelija opetustilasta oppitunnin jäljellä olevaksi ajaksi. Sama koskee oppilaitoksissa järjestettäviä tilaisuuksia. Jos poistettava opiskelija koettaa tehdä vastarintaa, on rehtorilla ja opettajalla oikeus käyttää sellaisia opiskelijan poistamiseksi tarpeellisia voimakeinoja, joita voidaan pitää puolustettavina opiskelijan ikä ja tilanteen uhkaavuus tai vastarinnan vakavuus sekä tilanteen kokonaisarviointi huomioon ottaen. Poistamisessa ei saa käyttää voimankäyttövälineitä. Voimakeinojen käyttöön turvautuneen opettajan tai rehtorin tulee antaa kirjallinen selvitys tapahtuneesta opetuksen järjestäjälle (lukiolaki 43§) Tampereen lukiokoulutuksessa selvitys voimakeinojen käyttöön turvautumisesta toimitetaan kyseisen oppilaitoksen rehtorille ja lukiokoulutuksen johtajalle.
4. Muuta huomioon otettavaa ja yleisiä ohjeita
Oppilaitoksessa noudatetaan lakeja tasa-arvosta (L609/1989) ja yhdenvertaisuudesta (L21/2004).
Tupakkalain (L 698/2010 12 § momentti 2) mukaan tupakkatuotteiden (myös sähkötupakan ja nuuskan) käyttö on kielletty perusopetusta, ammatillista koulutusta ja lukio-opetusta antavien oppilaitosten sisätiloissa ja opiskelija-asuntoloissa sekä niiden käytössä olevilla ulkoalueilla.
Uhkapelien pelaaminen oppilaitoksessa on kielletty.
Erillisiä tietoturva- ja tietosuojaohjeita ja tietoverkon käyttösääntöjä on noudatettava.
Teknisiä laitteita, kuten puhelimia ja tietokoneita käytetään opetustilanteissa vain opiskelutarkoituksiin tekijänoikeudet huomioiden. Kuvaaminen / äänittäminen ja levittäminen oppilaitoksen erilaisissa oppimisympäristöissä on kielletty ilman erillistä lupaa.
Oppilaitoksen omaisuutta on käsiteltävä huolellisesti. Toiminnassa tarvittavia raaka- ja tarveaineita on käsiteltävä ohjeiden mukaisesti. Jos opiskelija vahingoittaa tai hävittää oppilaitoksen omaisuutta, hän on velvollinen ilmoittamaan siitä heti opettajalle. Vahingon aiheuttaja on korvausvelvollinen aiheuttamastaan vahingosta vahingonkorvauslain (L 412/74) mukaan. Oppilaitoksen omaisuuden lainaamiseen on saatava aina lupa asianomaisesta omaisuudesta vastaavalta henkilöltä. Oppilaitos ei vastaa opiskelijoiden tavaroiden säilytyksestä eikä niille tapahtuvista vahingoista.
Kaikissa opiskelutilanteissa on käytettävä oppilaitosten ohjeiden mukaisia työturvallisia työasuja, henkilökohtaisia suojaimia ja asiallista vaatetusta.
Työturvallisuusmääräyksiä ja – ohjeita on ehdottomasti noudatettava ja tarvittavat suojavälineet on pidettävä käyttökelpoisina ja helposti saatavilla. Turvallisuuteen liittyvistä puutteista on välittömästi ilmoitettava vastuuhenkilölle. Mikäli opiskelija ei ohjeista huolimatta suostu käyttämään suojavälineitä, hänen työskentelynsä on estettävä tapaturmalle alttiilla työvälineellä ja -paikalla.
Oppilaitoksen tilat sisällä ja ulkona pidetään siisteinä. Myös toimipisteiden välitön lähiympäristö tulee pitää siistinä.
Kulkuvälineet jätetään niille varatuille paikoille. Pelastustiet jätetään avoimiksi.
Lähteiden käyttö kirjallisissa töissä
Opiskelija laatii lukiossa monenlaisia kirjallisia töitä: aineita, esseitä, kirjoitelmia, referaatteja, kirja- tai elokuva-arvosteluita, portfolioita, esitelmiä ja tutkielmia. Usein kirjallisia töitä tuotetaan lähdemateriaalia käyttäen, joskus taas tekstin tulee olla täysin oma tuotos. Opettajan tehtävänannosta selviää, miten tehtävä suoritetaan. Lähteiden käytöstä säädetään tekijänoikeuslaissa (Tekijänoikeuslaki 8.7.1961/404).
Siteeraus eli suora lainaus
Tekijänoikeuslain mukaan on luvallista lainata sanatarkasti tekstiä julkistetusta teoksesta. Siteeraus merkitään selvästi lainausmerkkeihin ja myös lähde mainitaan. Siteeraamiselle pitää olla hyvä peruste, ja sitaatin täytyy kuulua kiinteästi aiheeseen.
Referointi
Lähdeteosta käytetään useimmiten referoimalla sen ajatuksia eli alkuperäistä tekstiä tiivistetään ja selostetaan omin sanoin. Myös tällainen lähteen käyttö on osoitettava lukijalle lähdeviitemerkinnöin. Internet-lähteet ilmoitetaan samoin.
Kuvamateriaalit
Tekijänoikeuslaki säätelee myös kaikenlaisten kuvien käyttöä, esimerkiksi valokuvien, piirroksien, kaavakuvien tai vaikkapa taulukoiden käyttöä. Niiden lainaamisen ehdot on tarkistettava lähdeteoksesta tapauskohtaisesti.
Helpoimmin lainattavissa ovat Creative Commons -lisenssillä merkityt materiaalit, joita voi käyttää lisenssin sisällön mukaan (ks. http://creativecommons.fi).
Plagiointi
Plagiointi tarkoittaa toisen ajatusten tai johtopäätösten käyttämistä omissa nimissään ilman, että lähdettä on mainittu, oli kyseessä sitten referointi tai suora lainaaminen. Tällainen teoksen käyttäminen on vilpillistä, lähteet on aina mainittava sovituilla tavoilla. Joko osittain tai kokonaan plagioitu työ hylätään. Plagioinnista on aina seurauksena myös kurinpidollisia toimia (esim. puhuttelu ja kurssin keskeytyminen).
Internet
Samat tekijänoikeudelliset periaatteet koskevat myös Internet-lähteiden käyttöä. Internetistä ei ole luvallista lainata tai kopioida mitään ilman lähdetietojen ilmoittamista, joidenkin aineistojen käyttö voi olla kokonaan kiellettyä.
Lähteet ja lisätietoa: Toikkanen, T. &Oksanen, V. 2011: Opettajan tekijänoikeusopas. Finn Lectura. Porvoo.