Muutoksia Erkkilän sillan ympäristössä liikkumiseen 7.4. alkaen
Rakentamistöiden ajaksi Erkkilänkatu suljetaan liikenteeltä Peltokadun ja Rautatienkadun väliseltä alueelta. Moottoriajoneuvot ohjataan käyttämään Sorinsiltaa ja Lapintietä. Myös Itsenäisyydenkadun alikulku on autoilijoiden käytettävissä ennen ja jälkeen kesän sulun 2.6.–5.8.2025.
Ratapihankatu on käytössä koko rakentamisen ajan muutamia työvaiheita lukuun ottamatta. Jalankulun ja pyöräilyn käytössä säilyvät yhteydet Rongankadun alikäytävän, Sorinsillan ja Lapintien kautta.
–Viime vuonna valmistunut, uusittu Rongankatu on erinomainen reitti kävelijöille ja pyöräilijöille. Keskellä katua kulkee kaksisuuntainen pyörätie ja Rongan alikulku on käytettävissä Tammelan ja ydinkeskustan välillä ympärillä tapahtuvasta rakentamisesta huolimatta. Alikulusta on myös esteetön yhteys hisseillä laiturialueelle, muistuttaa rakennuttamisjohtaja Milko Tietäväinen Tampereen kaupungilta.
Uusi silta käytössä elokuussa 2026
Uudelle sillalle tulee erilliset kaistat jalankulkijoille, pyöräilijöille ja moottoriajoneuvoille. Näkymä sillalta avartuu, kun nykyisen sillan kaaret korvataan rasteroidulla lasilla ja kaiteet valaistaan. Samassa urakassa uusitaan myös Erkkilänkatu. Uusi Erkkilänkatu ja Erkkilän ylikulkusilta saadaan liikenteen käyttöön vuoden 2026 elokuussa.
–Erkkilän sillan uudistaminen liittyy radalla tehtäviin muutoksiin. Naistenlahden raiteiston rakentaminen ja radan välityskyvyn parantaminen edellyttävät lisätilaa sillan rakenteisiin. Uusi silta rakennetaan myös korkeammaksi ja samalla huolehdimme, että suojaetäisyydet sähköradan jännitteisiin rakenteisiin säilyvät, kertoo Väyläviraston projektipäällikkö Jetro Matilainen.

Sillan purku ja rakentaminen tehdään raideliikenteen ehdoilla
Ensimmäisenä valmistelevana työnä Erkkilän sillan alapuolelle rakennetaan teräksinen työsilta, jolla varmistetaan vanhan sillan purkamisen ja uuden rakentamisen turvallisuus. Seuraavassa vaiheessa puretaan rata-alueen ylittävä langerpalkkisilta ja Ratapihankadun ylittävä teräsbetoninen risteyssilta.
–Purku- ja rakentamistyöt tehdään raideliikenteen ehdoilla, joten kevään aikana viikoilla 17–22 töitä on tiedossa myös viikonloppuisin ja yöaikaan. Kerromme näistä töistä lisää lähempänä ajankohtaa ja tiedotamme myös alueen asukkaita meluavista työvaiheista erikseen, kertoo projektipäällikkö Jussi Kiuru Kreatelta.
Vanhan sillan osat viedään purun jälkeen säilytykseen ja Tampereen kaupunki päättää sillan mahdollisesta uusiokäytöstä myöhemmin.
Tampereen henkilöratapiha -hankkeen rakentamisen toteuttaa Väyläviraston ja Kreate Oy:n muodostama allianssi. Väyläviraston lisäksi hankkeen tilaajina ovat erillissopimuksilla Tampereen kaupunki, Fintraffic Raide Oy ja VR-yhtymä Oyj.
Lisätietoja rakentamistöistä:
Kreate Oy
projektipäällikkö Jussi Kiuru
p. 040 046 7365
etunimi.sukunimi@kreate.fi
Lisätietoja Tampereen henkilöratapiha -hankkeesta:
Väylävirasto
projektipäällikkö Jetro Matilainen
p. 029 534 3573
etunimi.sukunimi@vayla.fi