Hyvää työtä!

Ajan hermolla! Kirjoituksia työstä, osaamisesta ja yrittäjyydestä.

Kirjoittaja: Työllisyys- ja kasvupalvelujen asiantuntijat

Työnhaku on kuin tarkkuusammuntaa – miten valmentaja auttaa työntekijöitä ja yrityksiä pääsemään maaliin?

It’s a match! Tampereen kaupungin työllisyys- ja kasvupalvelujen TyöPaikka-palvelu auttaa työnantajia ja työnhakijoita löytämään toisensa. Palvelu on Tampereen kaupungin, Live-säätiön ja Baronan välinen kumppanuus. Tässä kirjoituksessa Liven työhönvalmentajat Jenni Sillantaka ja Päivi Sormunen avaavat ajatuksiaan asiakkaiden auttamisesta sekä siitä, kuinka palvelulle asetettu 60 % työllistämistavoite voidaan saavuttaa.
Jenni Sillantaka ja Päivi Sormunen auttavat asiakkaita löytämään oman polkunsa kohti työtä.
Jenni Sillantaka ja Päivi Sormunen auttavat asiakkaita löytämään oman polkunsa kohti työtä

Oi kesä! Uusi vuodenaika on aloittanut useamman työnhakija-asiakkaamme elämässä kauan toivotun vaiheen – työllistymisen. Kahden kuukauden aikana asiakkaitamme on työllistynyt muun muassa hotelli- ja ravintola-alalle, puhdistusalalle ja myynnin tehtäviin. Osa on päässyt työkokeiluun ja ottaa siten askelia kohti työllistymistä. Olemme heistä jokaisesta mielettömän ylpeitä.

Työllistyminen on matka, jonka varrella saattaa olla mutkia. Monella asiakkaistamme on takanaan pitkäaikaista työttömyyttä, uupumusta ja keskeytyneitä opintoja. Elämän kokonaiskuormitusta saattaa lisätä esimerkiksi yksinhuoltajuus, ikääntyneistä vanhemmista huolehtiminen tai arjenhallinnan haasteet. Työtöntä ihmistä voi pelottaa, osaako hän enää mitään. Samalla hänellä on motivaatio päästä mahdollisimman nopeasti työelämään näyttämään taitonsa ja oppimaan uutta. Me kuljemme asiakkaan rinnalla ja pohdimme yhdessä, miten työllistymistä voisi juuri tässä hetkessä edistää.

TyöPaikka-palvelun kehittämisvaiheen tavoite on, että vähintään 60 % asiakkaistamme työllistyisi palvelun aikana. Teemme parhaamme sen eteen, että jokainen asiakkaamme pääsisi kiinnittymään työelämään. ”Ajattelin, että sä hiillostaisit enemmän. Mulle tuli yllätyksenä, että tästä palvelusta saa konkreettista apua.” ”Ai sä oikeasti välität musta!” Tällaisia sydäntä lämmittäviä palautteita olemme asiakkailtamme saaneet. Välillä asiakkaat itkevät, välillä nauravat. Ajattelemme, että aito kohtaaminen ja luottamuksen rakentaminen tuovat myös työllistämisen saralla kestäviä tuloksia.

Aidon kohtaamisen lisäksi tarvitsemme yksilöllisten tarpeiden ja toiveiden huomioimista. Jokaisessa valmennustapaamisessa pitää mennä ihminen edellä. Autamme asiakasta juuri siinä, missä hän tukea tarvitsee: esimerkiksi CV:n räätälöinnissä, digitaitojen kehittämisessä tai oman osaamisen sanoittamisessa. Jos opinnot ovat jääneet kesken, pohdimme niiden jatkamista tai uusien aloittamista esimerkiksi oppisopimuksella. Keskeinen kysymys on, miten haasteet saadaan käännettyä voimavaroiksi ja jokaisesta löytyvät vahvuudet työelämän käyttöön.

Uramuotoilu auttaa asiakasta pääsemään nopeammin töihin

Työnhaku 2020-luvulla on kuin tarkkuusammuntaa. Neljän paikan hakeminen kuukaudessa ei riitä, vaan omaa työnhakua pitää suunnitella, työntekijäbrändiä hioa ja työntää kädet saveen. Sitkeyttä tarvitaan. Vaikka motivaatiota olisi, työttömyys voi lamauttaa ihmisen niin, ettei hän saa työnhaun tekoja aikaiseksi. Siksi tärkeä osa työtämme on konkreettinen työnhaku yhdessä asiakkaidemme kanssa. Me autamme heitä soittamaan työnantajille, etsimään piilotyöpaikkoja ja kirjoittamaan houkuttelevia työhakemuksia.

Uramuotoilulla autamme asiakasta syventämään ammatillista itsetuntemustaan, etsimään onnistumisen mahdollisuuksia ja laajentamaan työnhaun näkökulmaa. Jos asiakas on esimerkiksi palanut á la carte -kokin työssä loppuun, mietimme, voisiko hän löytää paikkansa lounasravintolaan. Jos hän taas on purkanut kylpyhuoneiden lattialaattoja, kannustamme häntä kokeilemaan purkutöitä myös eteisissä. Mikäli työnhaku nykyisellä alalla ei tuo tuloksia, ehdotamme alaa, jolla ihminen pääsisi nopeammin työelämään.

Teemme työtämme samoissa tiloissa Tampereen kaupungin OMA-valmentajien kanssa, mistä on paljon hyötyä asiakkaillemme. Tietosuojan rajoissa voimme kysyä kysymyksiä, vaihtaa tietoa ja etsiä ratkaisuja asiakkaan hyväksi. Pidämme yhdessä Baronan kanssa työnhakijoille infotilaisuuksia, joissa autamme heitä edistämään hyvinvointiaan, parantamaan ansioluetteloaan sekä aktivoimaan LinkedIniä työnhaun työkaluna. Samalla teemme jatkuvasti yhteistyötä työnantajien kanssa ja etsimme erilaisia rekrytoinnin mahdollisuuksia.

Autamme tarvittaessa sekä työnhakijaa että työnantajaa työsuhteen alussa. Tarjoamme työssä pysymisen tukea, jotta ihminen kiinnittyisi työelämään mahdollisimman sujuvasti eikä esimerkiksi työssä jaksamista tarvitsisi pohtia yksin. Kun asiakas saa itselleen työpaikan, me iloitsemme hänen kanssaan. Muistutamme, että uuden työntekijän ei tarvitse olla valmis ja täydellinen, vaan tärkeintä on halu oppia lisää. Työn oppii tekemällä. Uuteen alkuun tarvitaan myös rauhaa ja itsemyötätuntoa.  Jatkamme asiakkaan rinnalla sen verran kuin tarvitsee – ja päästämme hänestä haikein mutta luottavaisin mielin irti. 

Teksti: Jenni Sillantaka ja Päivi Sormunen
Kuvat: Live-säätiö
Jaa sosiaalisessa mediassa

Jätä kommentti