Elämänmittaisia kasvutarinoita, joissa jokainen on tekijä
Opistotarinat avaa Tampereen seudun työväenopiston arkea, ammattiryhmien työtä ja ainealueita. Minkälaista työ ja opiskelu vapaan sivistystyön parissa on? Miten ajankohtaiset ilmiöt näkyvät opistossa?
Työväenopiston laatupalkinto vuonna 2006 muistutti asiakasryhmien laajentamisen tärkeydestä
Opetusministeriö myöntää laatupalkinnon oppilaitokselle tunnustuksena toiminnan ja oman alan jatkuvasta kehittämisestä sekä laadukkaista tuloksista. Työväenopiston ansioksi opetusministeriö luetteli vuonna 2006 maahanmuuttajia palvelevan koulutuksen kehittämisen lisäksi muunlaisen, osallistujapohjan laajentamiseen suuntautuvan koulutuksen luomisen, mistä esimerkkinä mainittiin opiston lukineuvolatoiminta. Lukineuvolan tavoitteena oli oppimisvaikeuksia kokevien opiskelijoiden tukeminen, ja lopulta toiminta vakiintui vuonna 2008 oppimisen ja lukemisen pulmissa auttavaksi Opinverstaaksi, joka toimii Sampolassa edelleen.
Opetusministeriön perusteissa todettiin muun muassa, että opisto oli kehittänyt henkilöstöään ja toimintojaan niin, että maahanmuuttajien koulutustarpeisiin vastaaminen onnistuisi mahdollisimman hyvin. Henkilöstöä oli myös koulutettu kohtaamaan erikielisiä ja eri kulttuureista tulleita opiskelijoita muun muassa englannin kielen opinnoissa ja niin sanottujen aliedustettujen ryhmien vastaanottamiseen liittyvällä perehdytyksellä.
Työväenopisto oli myös ollut aktiivinen maahanmuuttajataustaisten opettajien työllistämisessä, mikä toi opistoon uusia asiakasryhmiä. Opiston laatutyötä tukivat säännölliset, koko henkilöstölle tarkoitetut kokoukset, joissa käsiteltiin erityisesti toiminnan laadun kehittämistä. Opistolle oli nimetty myös laatuvastaava.
Laatupalkintokilpailun tavoitteena oli tukea ja kannustaa kansalaisopistoja niiden perustehtäviin liittyvässä laadunarvioinnissa ja kehittämisessä. Vuoden 2006 erityisteemana oli lisäksi kansalaisopistojen toiminnan kehittäminen osallistujapohjan laajentamiseksi.
Laatupalkintokilpailuun osallistuminen oli kaksivaiheinen prosessi, jossa ensin vastattiin hakemukseen liittyviin kirjallisiin kysymyksiin ja sen jälkeen osaan hakijaopistoista tehtiin päivän kestävä arviointikäynti. Opetusministeriön asettama arviointiryhmä haastatteli opiston johdon, opettajien ja henkilöstön sekä opiskelijoiden ja sidosryhmien edustajia.
Palkinto oli arvokas tunnustus pitkäjänteisestä laadun kehittämisestä opiston henkilökunnalle ja erityisesti laatutyötä opistossa eteenpäin vieneelle yhteiskunnallisten aineiden johtavalle opettajalle Sirkka-Liisa Häyryselle sekä silloiselle rehtorille, dosentti Pertti Timoselle.
Jätä kommentti